نمره کولایی و ولی‌مراد  به معاونت امور زنان و خانواده

نمره‌ای که خانم مولاوردی به عملکرد خود در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری داد، موجب شد تا از بانوان فعال کشور بخواهیم که آن‌ها هم نمره‌ای به ایشان اختصاص دهند، در این گزارش به سراغ خانم‌ها الهه کولایی و توران ولی‌مراد رفتیم.

0

فرشته میرزا/

 

هفته دولت، فرصتی بود تا اقشار مختلف مردم و همین‌طور رسانه‌ها مروری بر عملکرد دولت تدبیر و امید در دوسال گذشته داشته باشند، از طرفی شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در یک مصاحبه نمره ۵۰ از ۱۰۰ را به عملکرد خود داد.

همین موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ چند تن از بانوان فعال اجرایی و آشنا به امور زنان‌و‌خانواده برویم و از آن‌ها درباره کم‌و‌کیف عملکرد این معاونت پرسش کنیم. در گزارش قبلی از خانم‌ها پروانه‌ مافی و زهره طبیب‌زاده خواستیم تا به عملکرد خانم مولاوردی نمره‌ بدهند و در این گزارش ارزیابی دونفر دیگر از زنان فعال کشور را می‌خوانیم.

 

این نمره تا حد زیادی قابل قبول است

دکتر الهه کولایی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و نماینده مجلس ششم دراین باره به خبرنگار به‌دخت گفت: مولاوردی یکی از بهترین گزینش‌های دکتر روحانی برای اجرایی کردن وعده‌هایی که به دولت داده‌اند، بوده است.

این محقق افزود: نمره‌ای که خانم مولاوردی به عملکرد خود داده‌اند، با توجه به مجموعه امکانات و ظرفیت‌هایی که در معاونت امور زنان وجود دارد، تا حد زیادی قابل قبول است.

کولایی با اشاره به اینکه زخم‌ها وآسیب‌هایی که در هشت سال گذشته وارد شده به این راحتی قابل برطرف شدن نیست، اظهار داشت: ایشان با دادن عدد 50 به عملکرد خود خوب و منصفانه نشان دادند که با همین امکاناتی هم که وجود داشته نتوانسته‌اند بهره‌برداری لازم را انجام دهند.

عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب، مجموعه ای از عوامل ساختاری، سیاسی و اقتصادی را در این زمینه قابل طرح دانست و ابراز امیدواری کرد: مورد توجه قرار گرفتن این ارزیابی، در دوسال باقی مانده از دولت فعلی، ضعف‌ها و نارسایی ها را مورد شناسایی قرار می‌دهد و رویکرد منصفانه به آن‌ بسیار مؤثر خواهد بود.

این نویسنده و فعال سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این ارزیابی دقیق باشد، استفاده از ظرفیت‌های موجود با اراده استوارتری قابل پیگیری خواهند بود.

 

نمره منفی می دهم

توران ولی مراد از فعالان امور زنان و عضو شورای مرکزی جامعه زینب هم در پاسخ به این سوال که چه نمره ای به عملکرد خانم مولاوردی می دهید، گفت: به نظر من اصولا مرکز امور زنان و خانواده در طول سه دهه اخیر بعد از انقلاب نتوانسته ماموریتش را درست انجام دهد. از خانم مولاوردی که در طول هشت سال گذشته ما در کنار هم به اصولی در حوزه زنان رسیدیم، انتظار این بود که با توجه به این اصول اقدامات مناسبی انجام دهد. مثلا ما در دولت قبل انتقاد می کردیم که چرا مرکز امور زنان و خانواده  بجای این که دستگاه های اجرایی را در حوزه زنان بدرستی فعال کند، مستقیما درگیر کار اجرا می شود. این مرکز نباید کتاب در موضوع زنان را با امکانات خودش منتشر کند و به قول خود خانم مولاوردی باید این امور از طرف مرکز امور زنان وخانواده برون سپاری شود.

در این صورت انتظار ما از ایشان در پست معاونت امور زنان و خانواده این بودکه سهم زنان را در کل دستگاه های اجرایی احیا کند وتبعیض ها و مشکلات زنان را که با آن مواجهند به کمک دستگاه های مربوطه برطرف کند. وارد شدن معاونت امور زنان بطور مستقیم در امور، بنوعی تایید و استمرار تبعیض ها و مشکلات زنان محسوب می شود. ما انتظار داشتیم که در درجه اول این معاونت این مشکلات وموانع را درست شناسایی کند.

مسئول سایت ایران زنان اضافه کرد: واقعا صرف شعار و وعده برای حل مسائل  زنان که در این چند دهه مطرح بوده و یکی از مطالبه کنندگانش هم تا قبل از دولت دهم خود خانم مولاوردی بوده، چه فایده ای برای زنان دارد؟ ما فکر می کردیم ایشان در جایگاه معاونت امور زنان پیش از هر کار، ساختارهای مناسب را طراحی و تعریف می کند . اما عملا دیدیم که همه پروژه ها وتفاهم نامه هایی که در کارنامه ایشان هست، از سنخ ورود مستقیم به کار اجراست که وظیفه معاونت امور زنان وخانواده نیست. مثلا در مورد تشکل های مدنی به جای وزرات کشو ن معاونت امور زنان و خانواده وارد قضیه می شود و در صدد توانمندسازی آنها بر می آید در حالی که این کار را باید از  وزارت کشور مطالبه کند.

بنابراین من به عملکرد ایشان نمره منفی می دهم چون عملاکارآمدی لازم را در این دوسال از این معاونت ندیده ایم و بیشتر کارها در حد شعاری و وعده های تبلیغاتی بوده که جنبه سیاسی جناحی هم پیدا کرده است.  مثلا جای سوال است که ایشان چگونه در موضوع اشتغال زنان وارد می شود بدون اینکه ابتدائا تصویری از خانواده مطلوب ارائه بدهد؟ طبیعی است که چنین حرکت هایی را بیشتر باید حرکت هایی شعاری و  تبلیغاتی دانست تا کار مفید در حوزه زنان و خانواده .

/انتهای متن/

درج نظر