ورزش دختران به علت کمبود فضاهای بسته در مدارس تقریبا تعطیل است

یک جامعه‌شناس درباره امکان استفاده مطلوب از قابلیت‌ها و توانایی‌های زنان، گفت: فرصت انجام این کار فراهم نبوده و برخی قصد چنین کاری ندارند و طرح‌هایی مانند طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را مطرح می‌کنند که موجب گسترش تبعیض علیه زنان می‌شود و شایسته‌سالاری را از بین می‌برد.

0

 سرویس خبر به د خت/

دکتر امیر محمود حریرچی افزود: ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر به دنبال توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است و برنامه‌های پنج ساله کشور نیز بر این مبنا برنامه‌ریزی می‌شود، بنابراین برنامه‌ها باید به محرومیت‌ها در دسترسی به امکانات و رشد و توسعه توجه داشته باشد، در غیر این صورت با شکست مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه نگرش به جنسیت در ارایه خدمات یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: اگر به این مورد توجه نکنیم، همچنان تبعیض بین دو جنس ادامه می‌یابد و تا برنامه‌ریزی‌ها به تفکیک دختران و پسران صورت نگیرد، همه آنها با شکست مواجه می‌شود البته در برنامه‌ریزی‌ها به جز جنسیت باید به موارد دیگری مانند قومیت و شرایط مناطق محروم نیز توجه شود.

این متخصص بهداشت عمومی افزود: اگر قصد برنامه‌ریزی برای سلامت جامعه را داریم، باید زنان را به صورت جداگانه مورد توجه قرار دهیم چون آنها نیازهای متفاوتی نسبت به مردان دارند و نیازمند ارائه خدمات ویژه برای زنان و مادران هستند.

حریرچی تاکید کرد: ابتدا لازم است تفاوت بین دو جنس را قبول کنیم و سپس به برنامه‌ریزی بپردازیم و در این شرایط می‌توانیم به موفقیت دست یابیم.

وی با بیان اینکه ورزش کردن برای حفظ سلامتی بسیار اهمیت دارد، گفت: بسیاری از زنان از این امکان محروم هستند و برنامه‌ریزان حوزه ورزش لازم است برای زنان و دختران جداگانه‌ برنامه‌ریزی کنند، این در حالی ست که ورزش دختران به علت کمبود فضاهای بسته ورزشی در مدارس تقریبا تعطیل است.

این جامعه‌شناس افزود: فقرزدایی جزو سیاست‌های ماست و باید به این موضوع توجه کنیم که در کشور ما زنان بیشتر درگیر فقر هستند، بنابراین نمی‌توانیم این موضوع را عام ببینم؛ بلکه باید به صورت خاص به‌ آن بپردازیم. به عنوان نمونه راه‌های فقرزدایی از زنان سرپرست خانوار را مد نظر قرار دهیم.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: اگر در برنامه‌ریزی‌های مربوط به زنان ویژه در حوزه اجتماعی نگاه جامعی نداشته باشیم و مشارکت زنان را جلب نکنیم، تضمینی برای موفقیت برنامه‌ها نیست.

حریرچی در پایان با بیان اینکه باید در دیدگاه خود نسبت به نان‌آور بودن صرف مرد تجدیدنظر کنیم، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از خانواده‌ها زنان و مردان به صورت مشترک نان‌آور خانواده هستند و در بسیاری از موارد نیز زنان به عنوان سرپرست خانوار این مسئولیت را بر عهده دارند. در حال حاضر شرایطی نیست که صرفا مردان را نان‌آور خانواده بدانیم.

منبع: ايسنا/ انتهای متن/

درج نظر