محبت بزرگترین کمبود کودکان بی سرپرست

در گوشه و کنار شهر که قدم می زنم موسسه های خیریه بسیاری را می بینم. موسسه هایی که در آن از کودکان بی سرپرست ، زنان و افراد نیازمند حمایت می‌شود. ذهنم ناخودآگاه این سوال را می پرسد که انگیزه افرادی که این موسسه ها را اداره می کنند چیست؟ چه چیز باعث می شود که با عشق به کودکان خدمت رسانی کنند و این راه را تا انتها بروند؟

1

سرویس اجتماعی به دخت ؛ لیلا شاهی/

در جامعه ما کم نیستند کودکانی که به دلایل مختلف یا از داشتن پدر و مادر محروم هستند و یا به دلیل بدسرپرستی والدینشان در این مراکز زندگی می کنند. کودکانی که در این دنیا فقط به لبخند، محبت و توجه نیاز دارند نه چیز دیگری.

دنیای پر محبت کودکان پر از احساس و آرامش است . دنیایی که در آن خبری از کینه و حسد نیست و زیبایی تنها چیزی است که در آن جریان دارد.

وقتی به یکی از موسسه های خیریه رفتم تنها چیزی که باعث جلب توجه من شد صدای خنده کودکانی بود که با هم بازی می کردند و تنها محبت در آنجا جاری بود. در واقع نگاه تمام کودکان و کسانی که به انها کمک می کردند چه نیروی خدماتی و چه مردمی که برای دیدن آنها آمده بودند پر ازاحساس بود احساسی که هیچ قلمی نمی تواند نه از آن بنویسد و نه آن را به تصویر بکشد.

یکی با آوردن پول نقد، دیگری با خواندن داستان هر کدام تنها یک چیز را به من و تمام کسانی که آنجا بودند گوش زد می کرد و آن عشق به خدا و خلق او بود.

چقدر لذت بخش است این احساس، حال درک می کنم علت عشق و خدمت رسانی افرادی که این موسسه ها را اداره می کنند و با جان و دل حتی اگر خود مشکل داشته باشند لبخند گرمشان را نثار کودکان می کنند.

برای اینکه با جزئیات و چگونگی اداره موسسه ها و انگیزه کسانی که به کودکان و نیازمندان خدمت می کنند را جویا شوم به سراغ یکی از موسسه‌های خیریه یعنی ملائک رفتم.

موسسه خیریه ملائک یکی از صدها موسسه ای است که در کشور وجود دارد. آقای اکبر کریمی مدیر این موسسه است که وقتی موضوع را با او در میان گذاشتم به گرمی استقبال کرد و به تمام سوالاتم جواب داد.

آقای کریمی این موسسه را همراه با 6 نفر از آزادگان و به خاطر نذری که داشت در سال 87  تاسیس کرده است و تا به امروز اداره 20 کودک بی سرپرست دختر را بر عهده دارد.

وی پس از گذشت 14 سال از ازواجش به فضل خدا صاحب دختری به  نام ریحانه شده است و این موضوع دلیل اصلی تاسیس این  موسسه بوده .به گفته خودش، این کار را انجام داده تا به نوعی از لطف خدا تشکر کند.

آقای کریمی می‌گوید«از همان ابتدا بحث ساختاری و فیزیکی مجموعه نیاز به بازسازی داشت به طوری که کودکان با کمترین امکانات در این مجموعه روبرو بودند به همین دلیل تعمیرات این موسسه را با کمک دوستان و آشنایان مدت 2 سال به طول انجامید که خوشبختانه در حال حاضر فضای مناسبی برای این کودکان به وجود آمده است.»

به گفته مدیر موسسه، در این مجموعه از کودک 3.5 ساله تا جوان 21 ساله نگهداری می‌شود که در کل تعداد آنها 20 نفراست. 3 نفر از این افراد نابینا ، 7 نفر عقب مانده ذهنی و بقیه در شرایط جسمانی سالمی قرار دارند. تقریبا 80 درصد از این افراد بی سرپرست و 20 درصد بد پرست هستند.

همچنین این افراد برای تحصیل به 7 مدرسه مختلف اعم از عادی، استثنایی و نابینایان می روند. علاوه بر این اقدامات فرهنگی، روانشناسی و تفریحی همگی در این مجموعه به کودکان ارائه می شود.

آقای کریمی نبود پدر و مادر را به معنای نبود هیچ چیز در دنیا می داند. او خود نیز در کودکی از داشتن پدر و مادر محروم بوده و در مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست بزرگ شده است و مدت 8 سال را در دوران دفاع مقدس در اسارت به سر برده است. به همین دلیل شرایط و احساس این کودکان را کاملا درک می‌کند. او می گوید: «حتی اگر به این کودکان بهترین خدمات را هم ارائه دهیم به واسطه کمبود مهر و محبت مادری که دارند باز نمی توانیم آنان را قانع کنیم . شاید این کودکان از نظر مادی و عاطفی شرایط عادی داشته باشند ولی بزرگترین کمبود این کودکان مهر و محبت  پدر و مادر است که تنها خداوند می تواند این مهر را به آنان دهد.»

اکثر مردم کشورمان همیشه به عنوان حامیان نیازمندان به خصوص کودکان بی سرپرست هستند. بعضی از افراد با سرپرستی این کودکان مدت طولانی از آنان حمایت می کنند و برخی دیگر به بهانه‌‌های مختلف کمک‌های نقدی به این موسسه می کنند به طوری که اگر کمک های مردمی نباشد بالطبع نمی توان اینگونه موسسه ها را اداره کرد همچنین برخی نیز هزینه مراسم عزاداری عزیزان خود را به اینگونه موسسه ها اختصاص می دهند.

منزلت کمک به نیازمندان و یتیمان به حدی جایگاه ویژه ای دارد که حتی خداوند بارها درباره این موضوع تاکید کرده و اجرو قرب بسیاری در دنیا و آخرت برای انسان وعده داده شده است.

آقای کریمی می گوید: «این موسسه به طور قطع توسط مردم حمایت و اداره می شود و هیچ وابستگی به دولت و سایر نهادها ندارد. ولی با این حال به لطف خدا با کمک های مردمی چراغ این موسسه هنوز روشن است و به نفع مطلوبی اداره می شود. قطعا هر کسی که بخواهد کار خیری انجام دهد موسسه ما نیز یکی از مکانهایی است که پذیرای کمک‌های مردم است.»

به گفته وی، برای تاسیس موسسه و نهاد طبق مقررات باید 6 تا 7 نفر حضور مستقیمی در موسسه داشته باشند به همین دلیل از همان ابتدا به دنبال افرادی بودیم که قصد کار خیر دارند لذا به تعدادی از دوستان آزاده ای که هم فکر ما بودند پیشنهاد دادیم و آنها قبول کردند که با ما همکاری کنند و تاکنون این دوستان به صورت شبانه روزی با این موسسه همکاری صادقانه انجام می دهند.

مدیر موسسه و دیگر آزادگانی که با او همکاری می کنند این کودکان را همانند فرزندان خود دوست دارند و از طرفی کودکان نیز آنها را به عنوان پدر قبول کرده اند.

کار خیر بن بستی ندارد

آقای کریمی به نکته کلیدی در این موسسه اشاره کرد و گفت که این کودکان با دل کار دارند نه با زبان.

او می گوید: « کار خیر بن بستی ندارد. هر کسی به هر نحوی که وارد این مراکز می شود کارش مورد قبول است و ما از آنان حتی اگر پولی نداشته باشند کمک می گیریم .کار خیر یک مسیر نیست بلکه هزاران راه برای کار خیر وجود دارد.برخی به صورت نقدی و دیگری با آوردن اقلام مورد نیاز به نوعی قصد کمک دارند همچنین افرادی که از نظر مالی توان کمک ندارند به عنوان معلم افتخاری برای کودکان یا درس می خوانند و آنها را در یادگیری درسشان کمک می کنند.»

آقای کریمی سختی های بسیاری را در طول زندگی تجربه کرده است وقتی از او پرسیدم که بهترین خاطره خود را توضیح دهد اینگونه گفت: «اوایل تصور می کردم که این کار سخت است ولی متوجه شدم که خداوند نسبت به این کودکان نظر دیگری دارد و به آنان بسیار نزدیک است. این بچه ها روزی بلندی دارند به نحوی که هیچ کار این کودکان در مدتی که در این موسسه بودم با مشکلی روبرو نبوده است و گره کار این کودکان به دست خداوند باز می‌شود.»

او می گوید: «با تمام این شرایط موسسه به مسائل مادی، معنوی اعم از اقدامات پزشکی، روانپزشک، روان درمان و … نیاز اساسی دارد و نکته دیگری که باید یادآوری کنم این است که در این موسسه فقط کودکان نیستند بلکه مراجعه کنندگان نیازمند دیگری نیز هستند که از ما کمک می خواهند به همین دلیل نمی توان کسی را دست خالی از این موسسه راهی کرد لذا از تمام دوستان، آشنایان و کسانی که این مطلب را می خوانند می خواهیم که با کمک خود ما را در این امر انسانی کمک کنند، بدون اینکه آبروی افراد در خطر باشد.»

آقای کریمی از همان ابتدا سخنانش یک لحظه هم  از خدمت به نیازمندان دریغ نمی کند می گوید: «خدا را شکر می کنم که با لطف و مرحمت خود باعث شد در این مجموعه به کودکان خدمت کنم و این بزرگترین خیری است که در زندگی برای من اتفاق افتاده است.»

او اعتقاد دارد، هر کسی که می خواهد خداوند را بهتر ببیند و لمس کند در کار خیر باید به صورت سری و مخفیانه پیش قدم باشد.

در پایان مدیر موسسه خیریه ملائک شماره حساب:    0107123333009 بانک ملی شعبه پارک قیطریه  و عابر بانک: 6037991199505649 جهت کمک های مردمی به نیازمندان این موسسه را معرفی کرد.

 /انتهای متن/

نمایش نظرات (1)