زنان مجلس ، انتظار بدون اعتراض

یکی از پررنگ­ترین فعالیت فعالان حقوق زن، می­توانست این روزها با یادآوری مسائل و مشکلات زنان به بانوان بهارستان­نشین و رساندن صدای خود به گوش وزرا صورت گیرد؛ می توانست ، ولی…

4

سرویس اجتماعی به دخت؛ وجیهه نیکخواه/

رئیس‌جمهور منتخب فهرست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس اعلام می­کند؛ برخلاف انتظارات بانوان، هیچ وزیری از آنان برای سمت حساس وزارت انتخاب نشده است. سروصدای زنان در پست‌های مختلف بالا می‌رود؛ که چرا حقوقشان نادیده گرفته شده‌است؟ آیا از دید رئیس جمهور، زنان برای پست‌های مدیریتی در سطوح بالا مناسب نیستند؟

جلسه‌ی رأی اعتماد به وزیران و زمان صحبت‌ها و انتقادات مخالفان و موافقان فرا می‌رسد ولی متأسّفانه هیچکدام از زنان نماینده صحبتی من باب موافقت یا مخالفت با وزرا و برنامه‌های آنان ندارند. بدون شک یکی از بهترین فرصت­ها برای احقاق حق زن و رساندن مشکلات زنان به گوش مسئولین می­توانست همین جلسات رأی اعتماد باشد. فرصتی که در آنجا می‌توان به وزرا و دیگر مسئولین تلنگری من باب توجه و رسیدگی به وضعیت زنان زد. مسائلی همچون وضعیت بهداشت زنان به ویژه در مناطق محروم، کار و امنیت شغلی زنان، آموزش، وضعیت زنان سرپرست خانوار، وضعیت تحصیل دانشجویان دختر، ممنوعیت ورود دختران به برخی از رشته­های دانشگاهی، تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها و مشکلات بسیار دیگر. نبودن هیچ کدام از زنان نماینده به­عنوان موافق و مخالف انتقاداتی را نسبت به آنان در پی داشت. یکی از این نمایندگان در پاسخ به این انتقاد دلیل این امر را تعداد کم نمایندگان زن در مقابل نمایندگان مرد و بیرون نیامدن نام زنان در قرعه­کشی بیان کرده­است. ]1[

سمت و سوی این انتقادات تنها متوجه بانوان مجلس نیست بلکه حتی بیش از آن با فعالان حقوق زن است که ظاهرا عدّه­ی بسیاری از آن مسائل زنان را با نگاهی کمیتی بررسی می کنند و به کیفیت توجهی ندارند. تعداد زنان موجود در سطوح بالای مدیریتی از نگاه آنان بسیار پراهمیت­تر از مسائل و حقوق مطرح شده از سوی مدیران است. یکی از پررنگ ترین فعالیت آنان می توانست در همین روزها در رسانه­ها و فضای مجازی و همچنین با منتشر کردن بیانیه­های مختلف شکل بگیرد. بیانیه­هایی که در آنها خواستار ارائه­ی برنامه­ برای رفع مشکلات بانوان باشند. از این طریق نمایندگان زن را که قطعا عضو کمیسیون­های مختلف در مجلس هستند، در جریان انتظارات زنان در جامعه و حقوق آنان قرار دهند و بدین گونه وزرا را مجبور به ارائه­ی راهکارهای خود در این مباحث نمایند ولی متاسفانه بانوان فعال نیز سکوت را ترجیح داده و تنها در انتظار گنجاندن یک زن در فهرست اعضای کابینه بوده­اند.

اگر در جوامع مردسالارانه، زنان، خود تمایلی به برطرف کردن مسائل و مشکلات و دفاع از حقوقشان نداشته باشند، مسلما نباید از دیگران انتظار داشت تا این مسائل را در نظر بگیرند و واکنشی نشان دهند؛ بالاخص زمانی که بانوان تا حدودی امور مدیریتی، اجرایی و رسانه­ای را در اختیار دارند و در مواردی صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان می­رسانند.

]1[. مصاحبه­ی روز با حلیمه عالی، 23 مرداد 1392

 /انتهای متن/

نمایش نظرات (4)