در تحليل سرنوشت جوامع، محور، روحيّه‏ى مردم است

در آخرین روزهای مهمانی خدا بهره دیگری از قرآن می بریم.

0

سرویس فرهنگی به دخت/

سوره الأنفال: آيه 53

ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةًأَنْعَمَهاعَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (53)

ترجمه:

بدين سبب است كه خداوند ، نعمتى را كه به قومى                              عطا كرده، تغيير نمى‏دهد، مگرآنكه آنان آنچه را در خودشان است تغييردهند، و همانا خداوند، بسيار شنوا و داناست.

نكته‏ ها:

دراحاديث متعدّد،عواملى مانند ظلم و گناه، سبب تغيير نعمت‏هاى الهى به حساب آمده‏اند،چنانكه بازگشت از گناه و انحراف و حركت در مسير حقّ،موجب سرازيرشدن انواع نعمت‏هاى الهى است. «1»

گناهان وستم‏ها،انسان را از لياقت بهره‏ورى ازلطف الهى دور مى‏كند. چنانكه حضرت على عليه السلام در خطبه‏ى  قاصعه بدان اشاره نموده و در دعاى كميل مى‏خوانيم:

 «اللهم اغفرلى الذنوب التى تهتك العصم … اللهم اغفرلى الذنوب التى تغيرالنعم …» »

درنامه حضرت على عليه السلام به مالك اشتر مى‏خوانيم: هيچ چيز مانند ظلم و ستم، نعمت‏هاى الهى را تغيير نمى‏دهد، چون خداوند ناله‏ى مظلوم را مى‏شنود و دركمين ظالمان است. «2»

امام صادق عليه السلام فرمودند: همواره از سختى‏ها و گرفتارى‏هاى روز و شب كه عقوبت معصيت و گناهان شماست، به خداپناه ببريد. «1»

پيام‏ها:

1انسان ذاتاً شايسته‏ى دريافت نعمت‏هاى الهى است. «أَنْعَمَهاعَلى‏قَوْمٍ»

 2 زوال نعمت‏ها،از ناحيه‏ى خود ماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت‏هاست. «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً» … «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»

 3 دادن‏ها و گرفتن‏ها از سوى خدا،قانونمند و حكيمانه است. «لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً … حَتَّى يُغَيِّرُوا» …

4رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «أَنْعَمَها عَلى‏قَوْمٍ حَتَّىي ُغَيِّرُوا»

 5 دراسلام علاوه بر كيفر فردى، كيفرهاى اجتماعى نيز قانون دارد. «عَلى‏قَوْمٍ»

 6 فطرت انسان،بر ايمان و پاكى استوار است و اين انسان است كه خود را تغيير مى‏دهد. «يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»

 7 انسان،تاريخ را مى‏سازد، نه آنكه اقتصاد،جبر  تاريخ و محيط، انسان را بسازد.

«حَتَّى يُغَيِّرُوا …» البتّه محيط و اقتصاد بى‏اثر نيست، لكن نقش اصلى با اراده‏ى انسان است، وهيچ يك از آنها انسان را مجبور نمى‏كند.

8افراد، جامعه را مى‏سازند و هرگونه تحوّل مثبت  يا منفى  در جامعه، بر پايه‏ى تحوّلِ فكرى  و  فرهنگى افراد است. «قَوْمٍ … يُغَيِّرُوامابِأَنْفُسِهِمْ»

9 سعادت و  شقاوت  ملّت‏ها، درگرو  تحوّلات  درونى آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»

  10در تحليل  سرنوشت  جوامع، محور، روحيّه‏ى مردم است، نه شانس، خرافات، نظام‏هاى حاكم، جبر تاريخ و … «يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»

 11 همه‏ى ما تحت نظر خدا هستيم و كيفر كفّار متّكى برعلم گسترده خداوند است. «أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»

تفسيرنور،ج‏4،ص: 344

 /انتهای متن/

درج نظر