راه‌اندازی نخستین مرکز درمان سرپایی زنان معتاد در اردبیل

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اردبیل گفت: ‌امسال در تلاش هستیم تا اولین مرکز درمان سرپایی زنان معتاد را در اردبیل راه اندازی کنیم.

0

سرویس خبر به دخت/

 طاهره رزاق‌پور امروز در اردبیل اظهار داشت:‌ دفتر پیشگیری و درمان بهزیستی استان اردبیل در سه سطح فعالیت خود را انجام می‌دهد تا افراد معتاد از این گرداب سخت و هولناک رهایی پیدا کنند.

وی یکی از این سطوح را سطح پیشگیری اولیه با همراهی و کمک نهادهای غیردولتی، انجمن‌ها و NGOها اعلام کرد و یادآور شد:‌ در این زمینه برنامه پیشگیرانه اجتماع محور مد‌نظر ماست، به طوری که در هر محله تیمی را شکل دادیم تا خود اهالی بتوانند فرد معتاد را بستری کرده و نسبت به مداوای آن اقدامات لازم را انجام ‌‌دهند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اردبیل تصریح کرد:‌ تیم‌های محله محور ما در شهرک‌ها، محیط های صنعتی، علمی، کسب و کار، پادگان‌ها و … فعالیت می‌کنند، به طوری که در حال حاضر 99 تیم در این قالب در سطح استان فعال بوده و در پیشگیری از اعتیاد گام‌های جدی و اساسی برداشته‌اند.

رزاق‌پور سطح دوم پیشگیری و اعتیاد را موضوع درمان اعلام کرد و بیان داشت: ‌دو مرکز درمانی اعتیاد که به شکل مراکز سرپایی فعالیت خود را آغاز کرده بودند، امروز تعدادشان به 18 مرکز ارتقا ‌یافته که به صورت سرپایی به ترک اعتیاد افراد کمک می‌کنند.

این مسئول از فعالیت مراکز اقامت میان مدت و کمپینگ‌های مداوای معتادان خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ هفت مرکز در این زمینه فعالیت می‌کنند که سعی می‌شود در این مراکز خدمات مورد‌نظر به افراد معتاد ارائه شود تا در ترک خود همتی والا داشته باشند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه بیش از 16 سال است بهزیستی در حوزه درمان معتادان ورود پیدا کرده و سعی می‌کند اهداف خود را به شکل منظم پیگیری کند، یادآور شد:‌ ما در 16 سال گذشته 36 هزار معتاد را درمان و به مرحله بازتوانی رساندیم که از این تعداد حدود یک هزار و 500 نفر زن بودند.

رزا‌ق‌پور یکی از برنامه‌های الویت‌دار امسال معاونت پیشگیری را راه‌اندازی اولین مرکز درمان سرپایی خاص زنان معتاد اعلام کرد و گفت:‌ یک انجمن ترک اعتیاد زنان نیز در این رابطه مجوز دریافت کرده است.

وی با مهم ارزیابی کردن اصل پیشگیری در به حداقل رساندن آسیب‌ها عنوان کرد: ‌ما برای معتادان پر خطر نیز طرح توزیع سرنگ‌های یکبار مصرف را در دستور کار قرار دادیم تا یک روند کاهش ابتلا را شاهد باشیم.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اردبیل تعداد پذیرش در مراکز اعتیاد را در یک سال اخیر 3 هزار و 877  نفر اعلام کرد و ادامه داد:‌ تعداد مراکز درمان اعتیاد ما 24 مرکز و تعداد تیم‌های پیشگیری اجتماع محور ما در محلات شهری و روستایی، مهدهای کودک و محیط های کار 99 تیم است.

وی در پایان جمعیت تحت پوشش پیشگیری اجتماع محور در جوامع مختلف را بیش از 137 هزار و 682 نفر اعلام کرد و ابراز داشت: ‌ما در سطح استان 21 انجمن پیشگیری اولیه از اعتیاد، ترک اعتیاد و کاهش آسیب داریم و در کنار آن شش تیم امداد‌رسانی به معتادان پرخطر  و 450 نفر افراد در قالب تیم‌های سیار فعالیت خود را انجام می‌دهند.

 منیع:به گزارش به دخت به نقل از فارس/ انتها متن/

درج نظر