دختران ووشوکار افغانستان

ووشو امروزه یک ورزش بین‌المللی است که زیر نظر فدراسیون بین‌المللی ووشو اداره می‌شود. دختران جوان ولایت هرات در غرب افغانستان مشغول فراگیری این ورزش رزمی هستند؛ ورزشی که بسیاری مردان از پس آن برنمی‌آیند.

0

سرویس خبر به دخت/

شریف رضایی مربی ووشو، این ورزش را در ایران آموخته است. او یک سال است که به افغانستان بازگشته و صدها جوان ولایت هرات زیر نظر او آموزش می‌بینند. رضایی تلاش می‌کند که ورزشکاران‌اش در آینده عنوان‌هایی پرافتخار برای افغانستان کسب کنند.
ووشو مدت‌هاست در میان ورزش‌های رزمی بانوان ایران مکانی ثابت دارد و زنان ورزشکار ایرانی با علاقمندی و تمرین‌های مرتب مدال‌های متنوع جهانی بسیاری را نیز به دست آورده‌اند.
یکی از تمرین‌های آمادگی تیم زنان ووشوی ایران دیدارهای تدارکاتی تیم ملی ووشوی بانوان ایران و ترکیه بود. این دیدارهای تدارکاتی در خانه ووشوی استادیوم آزادی برگزار شد.
زهرا کریمی نخستین بانوی طلایی ووشو ایران در المپیک پکن بود. او در دومین روز از مسابقات ووشوی داخل سالن قهرمانی آسیا نیز با غلبه بر حریف چینی خود به نشان طلای این رقابت‌ها دست یافت.
خدیجه آزادپور نیز در سال ۲۰۱۰ با پیروزی بر رقبای خود از جمله ورزشکاران ایرانی بود که مدال طلای بازی‌های قهرمانی آسیا را به دست آورد.
ووشوکاران زن افغانستان دو سال پیش در پی ایجاد فدراسیون ووشوی این کشور، در مسابقاتی که در ایران برگزار شده بود، تیم ووشوی زنان ایران را مغلوب خود کردند و با ۳ مدال طلا، یک نقره و یک برنز به خانه برگشتند.
فدراسیون ووشوی افغانستان در سال ۱۳۹۰ در پی ساختن اولین مرکز ورزشی این رشته در کابل ایجاد شد و در پی برگزاری مسابقات میان ولایت‌ها ۲۲ تن به عضویت تیم ملی این رشته ورزشی درآمدند.
بنا بر آمار کمیته ملی المپیک افغانستان هم اکنون بیش از ۴۰۰ باشگاه ورزشی ووشو در سطح افغانستان فعالیت می‌کنند و بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ ورزشکار زن و مرد در این رشته تمرین می‌کنند. کمتر از یک سوم این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.
تیم ملی ووشوی فنلاند در مسابقات بین‌المللی که در ماه مارس۲۰۱۳ در شهر ریکا برگزار شد، توانست با مربیگری یک افغان به نام حامد شفایی به مقام نخست این مسابقات دست یابد. حامد شفایی خود مدال طلای این مسابقات را برای فنلاند کسب کرد. نمایش یک حرکت ووشو توسط یکی از زنان ووشوکار هرات.
به گزارش شفقنا ورزشی، ووشو یکی از ورزش‌های رزمی مدرن چین است که با هنر آمیخته شده. این رشته ورزشی پس از سال ۱۹۴۹ برای ملی‌سازی هنرهای رزمی سنتی چین نوآوری شد. ورزش وشوو دارای دو بخش نمایشی “تالو” و مبارزه‌ای “فول کنتاک” است.
ووشو دارای سه سبک “چانگ چوان”، “نان چوان” و “تای چی چوان” است. این رشته اکنون به عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته‌های رزمی در سراسر جهان شناخته می‌شود و زیر نظر فدراسیون جهانی ووشو است که افغانستان نیز در آن عضویت دارد.
بنابرگزارش دویچه وله، ولایت هرات یکی از ولایت‌های ورزش‌خیز افغانستان است. در این ولایت جوانان بسیاری به فراگیری رشته‌های مختلف ورزشی می‌پردازند. رشته ورزش‌های رزمی در سال‌های اخیر در میان جوانان افغان طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این رشته به‌ویژه در میان دختران افغان بسیار محبوب است.
منبع : شفقنا ورزشی/ انتهای متن/
درج نظر