پنج پیشنهاد برای کسانی که می خواهند تفسیر قرآن بخوانند…

در این رمضان برای کسانی که دوست دارند علاوه بر خواندن قرآن با معانی و مقاهیم آن هم بیشتر آشنا شوند، پنج نمونه از تفاسیر جامع قرآن کریم را که در زمان معاصر ما نوشته شده است ، معرفی می کنیم تا همه ما در این ماه از برکات توجه، تدبر و تفکر در آیات خدا بهره ببریم.

1

 سرویس فرهنگی به دخت؛انوشه میرمرعشی/

بزرگان دین ماه مبارک رمضان را «بهار قرآن» نامیده اند. بر همین اساس مومنین روزه دار معمولا خود را موظف می دانند که حتما هر روز به قرائت قرآن کریم بپردازند؛ که مسلما کاری نیکو و پسندیده است. اما شاید مرحله بالاتر از قرائت قرآن، تدبر در آیات خدا و تفکر و تفقه در آن باشد. کاری که برای افراد عادی بدون خواندن یا شنیدن تفسیر آیات از طریق علما ممکن نیست.

برای همین در این اول ماه رمضان پنج نمونه از تفاسیر جامع قرآن کریم را که در زمان معاصر ما نوشته شده است ، معرفی می کنیم تا همه ما در این ماه از برکات توجه، تدبر و تفکر در آیات خدا بهره فراوان ببریم.

المیزان:

“المیزان فی تفسیر القرآن” این کتاب تفسیری است که به «تفسیر المیزان» معروف است توسط علامه سیدمحمد حسین طباطبائی، طیّ 20 سال و در 20 جلد به زبان عربی به چاپ رسیده است. البته بعدها و در دهه شصت شمسی این اثر گرانقدر تفسیری به اهتمام یکی از شاگردان علامه، یعنی سید محمد باقری موسوی همدانی در 20 جلد به فارسی ترجمه و توسط دفتر انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شد و تا به امروز پنج بار هم تجدید چاپ شده است. روش علامه در این اثر ترجمه «آیه به آیه» و گاهی «آیه با حدیث» بوده است.

تفسیر نمونه:

این کتاب تفسیری که به زبان فارسی و در 27 جلد نوشته و منتشر شده است، توسط آیت الله ناصر مکارم شیرازی و گروهی از نویسندگان که به ایشان کمک می کرده اند، تألیف شده است. این اثر ارجمند که یکی از بزرگترین کتب تفسیری به زبان فارسی است توسط انتشارات دارالکتب الاسلامیه و در سال 1374.ش به چاپ رسیده.

البته در سالهای بعد گزیده تفسیر نمونه به همت عده ای از شاگردان آیت الله مکارم شیرازی به چاپ رسید. به طور مثال جلد اول تفسیر نمونه توسط احمد علی بابائی تنظیم و پژوهش شده که در برگیرنده تفسیر سوره های حمد، بقره، آل عمران، نساء، مائده و انعام است.

تسنیم:

نگارش کتاب تفسیری «تسنیم» توسط آیت الله عبدالله جوادی آملی بعد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده است و تا به حال 26 جلد از آن توسط مرکز نشر اسراء به چاپ رسیده است. در حال حاضر آیت الله جوادی آملی در حال تفسیر آیات پایانی سوره طه هستند، اما در جلد 26 تا آیات پایانی سوره انعام، تفسیر شده و به چاپ رسیده است. روش آیت الله جوادی آملی در این اثر گرانقدر تفسیر آیات براساس «قرآن با قرآن»، «قرآن با سنت» و «قرآن با عقل» است.

تفسیر نور:

این کتاب تفسیری در 12 جلد و به زبان فارسی توسط حجت الاسلام محسن قرائتی و با همکاری گروهی از نویسندگان نوشته شده است. این کتاب تفسیری به زبانی بسیار ساده و همه فهم و با بیان مثالهای متعدد نوشته شده. تفسیر نور در سال 1376ش. جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را از آن خود کرد و تا به حال 11 بار تجدید چاپ شده است.

البته به ابتکار حجت الاسلام قرائتی و به همت ستاد اقامه نماز و احیای زکات تا به حال کتب تفسیری ویژه برخی از سوره ها همچون سوره یس، حجرات، اسراء، یوسف و… در قطع پالتویی به چاپ رسیده است که خواندن آن برای نوجوانان هم بسیار ساده و قابل فهم است.

نسیم حیات:

این کتاب تفسیری توسط استاد ابوالفضل بهرامپور در 30 جلد نوشته شده و توسط موسسه انتشارات هجرت به چاپ رسیده است. استاد بهرامپور در هر جلد، آیات یک جزء از قرآن کریم را ابتدا ترجمه و سپس تفسیر کرده است. در این اثر مؤلف با استفاده از کتب تفسیری مهم شیعیان، بسیار روان و خلاصه آیات را تفسیر کرده. کسانی که به دنبال مطالعه تفاسیر قابل فهمتر هستند، میتوانند از «نسیم حیات» استفاده زیادی بکنند.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)