وضعیت زنان ایرانی از دیدگاه نماینده مجلس ملی ارمنستان

نماینده مجلس ملی جمهوری ارمنستان با اشاره به مقام والای زن در دیدگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی(ره) زن را قلب خانواده اسلامی می‌داند و می‌گوید: بعد از انقلاب اسلامی، زن ایرانی نقش خود را در خانواده و جامعه پیدا کرد.

0

سرویس خبر به دخت/

روزان مرادیان در مقاله‌ای به جایگاه زن در انقلاب اسلامی می‌پردازد و جایگاه زن را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تبیین می‌کند، در این مقاله که به‌مرکز امور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رسیده، آمده است: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تغییرات قابل توجهی در زمینه‌های گوناگون در زندگی مردم این کشور به خصوص در تشکیل خانواده و تقویت پایه‌های بنیان خانواده روی داد.

انقلاب اسلامی، همچنین،روند جدیدی به فعالیت زنان داد که از آن جمله می‌توان به حضور فعال و موثر زنان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی اشاره کرد. بنابراین، می‌توان گفت که نقش و جایگاه زنان در جامعه قبل و بعد از انقلاب متفاوت بوده است.

به بیان دیگر، انقلاب اسلامی، به رهبری امام خمینی(ره) در زندگی زنان ایرانی تغییرات سرنوشت ساز وارد کرد. تغییراتی مثبت مانند بالا بردن نقش و اهمیت زن در خانواده، در توسعه کشور و در حفظ و انتقال ارزش‌های دینی به نسل‌های بعد. امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار دولت جمهوری اسلامی، عمیق معتقد بود که در سیستم اسلامی، زن، به عنوان یک انسان، در ساخت جامعه اسلامی با مرد برابر است. زن، تنها موجودی است که می‌تواند انسان را به دنیا آورد، تربیت کند و افرادی را به جامعه تحویل دهد که گسترش‌دهنده ارزش‌های الهی باشند و یا بالعکس. به گفته امام(ره)، اگر زنان مسلمان پیام‌ها و احکام اسلامی را تحقق نمی‌بخشیدند، انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد.

بعد از انقلاب اسلامی، زن ایرانی نقش خود را در خانواده و جامعه پیدا کرد. زنان، تشکیلات گوناگونی بنیان نهادند که نقش بزرگی در توسعه آموزش و فرهنگ کشور ایران بازی کرد. بزرگترین دغدغه زنان در ایران، تحصیلات و آموزش است. با وجود داشتن تحصیلات عالیه، برای بسیاری از زنان، خانواده در درجه اول اهمیت قرار دارد زیرا که خانواده در ایران بیشترین ارزش را دارد و تربیت کردن فرزندان و نگهداری از کانون خانواده مقدس‌ترین کار برای زنان به شمار می‌رود. زن، قلب خانواده اسلامی محسوب می‌شود.

بعد از انقلاب اسلامی، حضور و مشارکت زنان در تمامی زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گسترش پیدا کرد. در نتیجه، تغییرات قانونی بسیاری نیز در قانون اساسی به وجود آمد مانند حفاظت از حقوق شخصی و اخلاقی زنان، معاف بودن از انجام کارهای سخت و خطرناک، حق استفاده از مرخصی با حقوق برای زنان باردار، حق داشتن مرخصی چند ساعته در طول روز برای زنان شیرده، ایجاد شرایط لازم برای شیردهی مادران در محل کار، حق نگهداری نوزاد پس از زایمان در محل کار زن، بیمه شرایط ویژه برای زنان شاغل در تخصص‌های خاص، حذف سربازی اجباری برای زنان، حمایت از زنان و کودکان بی سرپرست و غیره.

مشارکت عمومی و حضور فعال زنان در زمینه‌های مختلف در جامعه مانند مردان لازم است. علاوه بر آن، حقوق تمام زنان شاغل یا خانه‌دار که سرپرست خانواده هستند در قانون مندرج است.

کمیته امور زنان و خانواده با حمایت رئیس جمهور ایران بنیان گذاشته شد که به مشکلات اساسی زنان  رسیدگی می‌کند. همچنین، زنان در نهادهای اجرایی مانند مجلس، نهادهای محلی و شهری، اجرای برنامه‌های توسعه جامعه و سایر بخش‌ها نیز بسیار فعال هستند.

تمایل زیاد زنان به آموزش باعث شده تا تعداد زنان و دختران در دانشگاه‌ها، بخصوص در زمینه پژوهش‌های علمی، به طرز چشمگیری افزایش یابد.

زمینه مهم دیگر که زنان در آن فعال هستند، ورزش است. زنان ایرانی بطور فعالانه در مسابقات ملی و بین‌المللی شرکت دارند و برای کشور خود افتخار می‌آفرینند.

فعالیت زنان همچنین در زمینه فرهنگ بسیار چشمگیر است. آنان در جشنواره‌های فرهنگی و هنری نیز حضوری فعال دارند. در سال‌های اخیر، زنان ایرانی موفقیت‌های بزرگی را در صحنه ادبیات کسب کرده‌اند و به عنوان بهترین نویسندگان کتاب شناخته شده‌اند.

در زمینه سینما نیز بر تعداد هنرمندان زن افزوده شده است، که در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی حضور داشته و جوایز بی‌شماری را دریافت کرده‌اند. زنان ایرانی همچنین در زمینه موسیقی سنتی و کلاسیک، تئاتر و نقاشی نیز حضوری فعال دارند.

در زمینه قضاوت نیز تعداد زنان افزایش یافته است. بر اساس آمار، امروز در ایران، 528 قاضی زن وجود دارد. در بحث اهمیت حقوق زنان در جامعه، تلاش‌های بزرگی در نهادهای قانونی انجام شده که در نتیجه تعداد دادگاه‌های خانوادگی افزایش یافته و برای کودکان نیز دادگاه‌های ویژه‌ای با استانداردهای جهانی ساخته شده است. ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان، بسیار به مسئله بهداشت جامعه و مشکلات بهداشتی اهمیت می‌دهد و آن را مانند یک ضرورت فرهنگی، دینی و تاریخی به شمار می‌آورد. طبق دستورات اسلام، وظیفه مردان، احترام گذاردن به مادر و تأمین امنیت زن در زندگی خانوادگی است. این دستاوردهای متنوع و وسیع در دوران حکومت قبلی ایران وجود نداشته‌اند.

همچنین، جالب است بدانیم که روز ولادت امام خمینی(ره) 12 می (22اردیبهشت)، روز زن در ایران است که خود درسی است برای زنان ایران اسلامی که آنها را به سلاح تقوا، دانش، شجاعت و مقاومت  مسلح می‌کند. امام خمینی(ره) با تأکید بر ضرورت وجود زن در جامعه، گفته است: «نزد خدا از نظر اخلاقی، هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و هر دو از حقوق برابر فردی و مدنی برخوردارند و باید با زنان با احترام رفتار شود.»

بر اساس اندیشه‌های امام(ره)، انسان، مرکز تمامی این تغییرات است. امام خمینی (ره) کرامت انسانی را در پیشینه وی می‌بیند. امام به انسان چنان آزادی می‌دهد که او «جانشین خدا در زمین» خطاب می‌گردد. با رسیدن به چنین جایگاهی، امام تصویر یک زن را، که برگرفته از اندیشه‌های اسلامی است و منجر به امنیت  حضور زن در امور اجتماعی است، منعکس می‌کند. در این زمینه، ایشان گفته است:  «تاریخ اسلام، نشان می‌دهد که رسول خدا(ص)، برای این موجود احترام بی‌اندازه‌ای قائل بودند و جایگاه این آفریده خدا در جامعه از مرد پایین‌تر نبوده است.»

منبع:فارس/ انتهای متن/

درج نظر