فدراسیون ورزش زنان جانباز و معلول، کم سابقه و پرافتخار

كمتر از يك دهه از راه اندازي فدراسيوني ويژه ورزش جانباز و معلول مي گذرد. در شرايطي كه موضوع ورزش بانوان نسبت به ورزش آقايان در درجه دوم اهميت قرار دارد ، توجه به اين قشر از زنان يعني زناني با معلوليت جسمي،در خور تحسين است .به ويژه كه اين فدراسيون با وجود سابقه كم كاري، خوش درخشيده وزنان ورزشكار عضو اين فدراسيون توانسته اند افتخارات متعدد جهاني را كسب كنند و مدال هاي طلايي را براي كشورمان به ارمغان بياورند.

1

سرویس اجتماعی به دخت/

سرويس ورزشي به دخت: دکتر بتول مشرف جوادی ،نایب رییس فدراسیون جانبازان و معلولان در امور ورزش بانوان درمصاحبه اي با خبرنگار”به دخت” از چگونگي تشكيل فدراسيون مي گويد كه  از سال 83 با ادغام انجمن های ورزش جانبازان و معلولان در بخش بانوان، به عنوان نایب رییس فدراسیون جانبازان و معلولان در امور ورزش بانوان انتخاب مي شود  و در هشت رشته ورزشی شامل والیبال نشسته، تیراندازی،تنیس روی میز، تیر و کمان، دومیدانی، بوچیا و بسکتبال کار را شروع مي كند .البته براي هر كدام از اين رشته هاي ورزشي نيز نايب رييس انتخاب مي شود.

هم اکنون دو رشته دیگر شامل بدمینتون و تنیس خاکی به این رشته ها افزوده شده است و به زودی در رشته های قایقرانی و شمشیربازی نیز صاحب انجمن و نایب رییس در امور بانوان خواهیم شد.

خانم مشرف جوادي با نگاهي به فعاليت ها ي فدراسيون ،موفقيت هاي آن را در سطح ملي به این ترتیب توضیح مي دهد:

 خوشبختانه دررشته های مختلف دارای قهرمان کشوری و لیگ هستیم و در رشته والیبال نشسته دارای مقام سوم آسیا و در تیر اندازی مقام جهانی داریم. برگزاری مسابقات داخلی و خارجی، لیگ ها ، رکورد گیری ، کلاس های آموزشی برای ورزشکاران و کلاس های داوری از جمله فعالیت های فدراسیون است.

 

– خانم هاي معلول اهل ورزش چه طور شناخته مي شوند؟

– هم اکنون در 30 استان کشور هیأت ورزش جانبازان و معلولان در بخش بانوان مشغول به فعالیت است و هر موفقیتی که در زمینه تربیت قهرمانان کشوری و اعزام به مسابقات جهانی داشته ایم ، حاصل فعالیت و استعدادیابی این هیأت های استانی است. در هر استان بانوان معلول بر اساس علاقه خود می توانند به هیأت های ورزشی استان ها  مراجعه کنند و پس از انتخاب رشته مشغول فعالیت شوند .البته با توجه به نوع معلولیت رشته های مختلف ورزشی معلولان، دارای کلاس بندی است که هر رشته کلاس بندی مربوط به خود را دارد و برخی از معلولیت ها در رشته های خاص نمی توانند ورزش کنند.

در نتیجه برگزاری مسابقات قهرمان کشوری ، بهترین ها برای عضویت در تیم ملی انتخاب و به اردوهای تدارکاتی اعزام می شوند.

-آيا امكانات ورزشي براي معلولان سراسر كشور به طور يكسان توزيع مي شود؟

-هم اکنون در استان های بزرگ مانند خراسان رضوی امکانات برای فعالیت معلولان در تمامی رشته های ورزشی وجود دارد، اما در استان های کوچک برخی از رشته ها فعال هستند.

– چه تعداد زن معلول به طورسازمان يافته مشغول فعاليت ورزشي اند؟

– هم اکنون بین 2500 تا3000 ورزشکار زن معلول به صورت سازمان یافته و فعال در استان های مختلف مشغول فعالیت هستند و 4500 نفر نیز در ورزش همگانی معلولان فعالیت می کنند.

-آيا از وضعيت موجود رضايت داريد؟

– ورزش معلولان به خصوص در بخش بانوان ، جدیدترین فدراسیون است،  لذا توسعه زیرساخت ها برای بهبود وضعیت و کیفیت آن بسیار اهمیت دارد.

با توجه به مشکلات حرکتی  معلولان، مناسب سازی فضاهای ورزشی برای توسعه ورزش معلولان و افزایش پیشرفت های  آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است و با وجود این که از میزان این مشکلات کاسته شده است ولی همچنان معلولان با این مشکلات درگیر هستند.

از سویی دیگر امکانات ورزشی و وسایل مربوط به برخی از رشته های جانبازان و معلولان هزینه های بالایی دارد و نیازمند اعتبارات بالایی است.

– در غالب فدراسيون هاي ورزشي ورزشكاران مرد در اولويت هستند.آيا اين تبعيض در مورد زنان ورزشكار معلول هم اتفاق مي افتد؟

– خوشبختانه در فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان تفاوتی بین مردان  و زنان وجود ندارد و حتی در برخی از شاخص های اعزام برون مرزی ورزشکاران، در بخش بانوان انعطاف بیشتری وجود دارد چرا که توسعه ورزش بانوان اهداف مدیریت کلان ورزش کشور است .

ایجاد معاونت ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان نشان دهنده ارزش و اهمیتی است که دست اندرکاران ورزش کشور برای بانوان قایل هستند و گروهی که در زمینه ورزش معلولان کار می کنند عاشق این قشر هستند و داوطلبانه در خدمت ورزش معلولان قرار دارند.

و در آخر مشرف جوادي مي گويد:

هدف ما توسعه ورزش بانوان به خصوص در رشته های مدال آور انفرادی است. یکی از اهداف ما در حال حاضر دانش افزایی مربیان و تربیت مربیان مجرب با توجه به پیشرفت های روز افزون ورزش معلولان است.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)