برنامه کاندیداهای ریاست‌جمهوری برای زنان

با آغاز رسمی تبلیغات ۸ کاندیدای ریاست جمهوری، این فرصت در اختیارشان گذاشته شده است تا از طرق مختلف از جمله رسانه ملی برنامه خود را برای دولت آینده تبیین کنند اما زنان و جوانان در برنامه‌های آن ها چه جایگاهی دارند؟

0

سرویس خبر به دخت/

زنان به عنوان نیمی از جامعه که همواره در تمام عرصه‌ها پابه‌پای مردان حضوری مستمر داشته‌اند اکنون منتظرند تا ببینند کسانیکه خود را برای ریاست‌جمهوری دولت یازدهم اصلح می‌دانند چه برنامه‌هایی برای این قشر از جامعه دارند؟

جوانان نیز به عنوان سرمایه انسانی و مولد کشور که می‌توانند کشور را به سمت تحقق حماسه‌های عظیم پیش ببرند و چشم امید به برنامه‌های آینده دولت یازدهم بسته‌اند انتظار دارند تا بخش مهمی از برنامه‌ها به اشتغال و ازدواج این قشر اختصاص پیدا کند اما مشاهده می‌شود که هم‌اکنون بحث سیاست خارجی و مسائل اقتصادی و تورمی کشور باعث شده است که این دو قشر تا حدودی به حاشیه رانده شوند.

و سؤالی که در اینجا مطرح است این است که چرا مجریان برنامه‌های این کاندیداها در رسانه ملی در مورد برنامه‌های آنان در حوزه زنان و جوانان به طور مشخص از آنان برنامه نمی‌خواهند و تنها در یک برنامه به طور واضح در مورد زنان از کاندیداها سؤال می‌شود که این امر نیازمند بازنگری اساسی توسط سیاست‌گذاران رسانه ملی است.

روز شنبه 4 خرداد ماه اولین شب از تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری دولت یازدهم  در رسانه ملی آغاز شد و محسن رضایی و سعید جلیلی و سید محمد غرضی با حضور در سه شبکه مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران به تبیین برنامه‌های خود پرداختند.

 

محسن رضایی: راه‌اندازی 5 میلیون کسب و کار خانگی

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  در خصوص برنامه های خود برای زنان تنها به اشتغال آفرینی برای زنان اکتفا کرد و گفت: مسئله کسب و کارهای خانگی از مهم‌ترین اولویت های دولت من است. من برای 5 میلیون خانوار کسب و کارهایی را تعریف کردم؛ از بانوان گرفته و دانشجویانی که تازه فارغ التحصیل شدند، در داخل خانه ‌هایشان کارگاه ‌هایی در اختیارشان می‌گذاریم تا وسایل کامپیوتری، تلویزیون و برخی وسائل دیگر که در سنگاپور، کره ، تایوان و چین ساخته می‌شود را همین جا بسازند.

 

سید محمد غرضی:حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیازمند سیستم منسجم اداری و اقتصادی است

سید محمد غرضی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در شبکه جام جم در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برنامه ‌های شما در مورد حضور زنان در عرصه‌ های اجتماعی چیست، گفت: حضور زنان، جوانان و احزاب در عرصه سیاسی تنها نتیجه این است که جامعه اقتصادی و اداری کشور دارای انسجام لازم باشد. اینکه 4 نفر از زنان در مجلس بنشینند و یا هر شرکتی موظف شود که زنان را به عضویت هیئت مدیره خود در بیاورد به هیچ عنوان پایدار نیست.

وی افزود: طی 100 سال گذشته دولت ‌های گوناگونی آمده ‌اند و این حرف را زده‌ اند، اما به دلیل اینکه افرادی که وارد کار شده ‌اند دارای پشتوانه قویی نبودند، به سرعت حذف شدند.

همچنین سید محمد غرضی در نشست خبری خود با اعلام مخالفتش با گشت ارشاد گفت: گشت ارشاد جزء تورم است، چون عده‌ایی خلاف می‌کنند و به عده‌ایی دیگر پول می‌دهند تا جلوی خلاف را بگیرند.

جلیلی: باید برای دانشجویان و نخبگان برنامه‌ریزی کرد

دومین روز از تبلیغات کاندیداها نیز شب گذشته برگزار شد و سعید جلیلی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه سی دقیقه‌ای شبکه یک سیما با نام «با دوربین»، مهمترین برنامه‌های خود را با مردم در میان گذاشت.

در این برنامه جلیلی به طور مشخص برنامه ای برای زنان و جوانان ارائه نکرد و تنها در بخشی از برنامه‌های خود گفت: مهمترین وظیفه دولت و رئیس‌جمهور فراهم کردن فرصت برای شکوفا شدن استعدادهای آحاد جامعه است و اگر دولت تمام ظرفیت کشور را به کار بگیرد، تا استعدادها شکوفا شود، نتیجه و حاصل آن ده‌ها برابر ظرفیتی است که برخی فکر می‌کنند با سلاح هسته‌ای می‌توانند انجام دهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید برای این موضوعات برنامه‌ریزی داشت، گفت: برخی کشورها علاوه بر اینکه برای مردم خودشان برنامه‌ریزی می‌کند برای دانشجویان و نخبگان نیز برنامه‌ریزی می‌کنند تا این استعدادها جذب آنها شود. ما هم می‌توانیم برای مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم تا این استعدادها متوقف نماند.

جلیلی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه دولت دو وظیفه اصلی دارد، اظهار داشت: ابتدا اینکه نباید بگذارد این ظرفیت‌ها معطل بماند و دیگر اینکه از منحرف شدن این استعدادها به سمت دیگران جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت از این انفعال و انحراف استعدادها جلوگیری کند، ظرفیت‌های خوبی برای کشور ایجاد می‌شود.

 

ولایتی: جوانان در کنار افراد باتجربه باید کار را بیاموزند

علی اکبر ولایتی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری بود که با حضور در برنامه گفتگوی ویژه شبکه خبری به ارائه برنامه‌های خود پرداخت اما جای خالی برنامه‌ها در حوزه زنان خودنمایی می‌کرد و سیاست و اقتصاد دو محور سخنان ولایتی در برنامه تبلیغاتی‌اش بود و در چند جمله به نخبگان و جوانان اشاره کرد و گفت: باید از متخصصان نیز استفاده و جوانان متخصص را به کار گرفت تا تجربه جوانان و گردش قدرت بین نخبگان استمرار یابد.

ولایتی معتقد است که نباید از افرادی که در کاری تخصص دارند، ‌بازنشسته و از بین بروند، چرا که به گفته وی این افراد باید تجربه‌های خود را به جوانان انتقال دهند و جوانان در کنار افراد باتجربه کار را بیاموزند.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم در پایان در خصوص اشتغال‌زایی و چگونگی تحقق بخشیدن به آن تاکید کرد: اگر از تولید حمایت کنیم و کارگاه‌های کوچک بخصوص کارخانه‌ها را رونق ببخشیم، با حمایت از آن اشتغال‌زایی جزء نتایج قوی این برنامه خواهد بود.

عارف: یک میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم

محمدرضا عارف کاندیدای دیگری بود که در برنامه تلویزیونی جام جم به تبیین برنامه های خود به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

عارف با بیان اینکه برنامه‌های خوبی برای اشتغال، تدوین کرده است، گفت: ما بنا داریم یک میلیون فرصت شغلی در سال ایجاد کنیم. درحال حاضر نرخ بیکاری در کشور بالاست و اولویت را به جذب متخصصین دانشگاهی داده‌ایم.

وی در شبکه تلویزیونی جام جم در باره افزایش حضور زنان در جامعه تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 55 درصد دانشجویان دانشگاه‌ های کشور را دختران تشکیل می‌ دهند. یک سرمایه عظیمی که در اختیار ماست، ولی متأسفانه از این سرمایه در برنامه ‌های سازندگی و پیشرفت کشور کمتر استفاده شده است. من در برنامه های خود در نظر دارم نرخ مشارکت زنان را در بخش ‌های مختلف اضافه کنم و همچنین خانه ‌داری را اولاً یک شغل بدانم، لذا بیمه زنان خانه ‌دار را به جد دنبال خواهم کرد. زنان خانه دار اطمینان داشته باشند تبعیض ها و مشکلاتی که وجود دارد را بطور جدی دنبال می ‌کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطالبات زنان را از اولویت‌های دولت خود دانست و اظهار داشت: در حال حاضر 55 درصد دانشجویان را دختران تشکیل می دهند، اما در برنامه‌های توسعه و مدیریت سهم ناچیزی دارند؛ باید نرخ مشارکت خانم‌ها را در همه زمینه‌های اجتماعی بالا ببریم.

وی بر همین اساس به 18 میلیون زن خانه‌دار اشاره کرد و افزود: باید خانه‌داری را یک شغل دید و مهمترین مسئله بانوان نیز بیمه زنان خانه‌دار است که به طور جدّ دنبال می‌‌کنیم؛ سهم زنان به هیچ وجه با آقایان قابل مقایسه نیست و باید تلاش کرد در مدیریت کشور، بانوان حضور جدی‌تری داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید سهم بهداشت، صنعت و زیربناها را بدهیم،‌گفت: هیچ فردی نسبت به آینده خود و فرزندش آرامش ندارد. امروز مهمترین مسئله کارگرها بیکاری است. ما طرح بیمه زنان خانه‌دار را داشتیم که متاسفانه اقدام نشد. کشاورزان ما باید نسبت به فروش محصولاتشان تضمین داشته باشند.

حدادعادل: زنان از نظر بهره هوشی نیز از مردان کمتر نیستند

غلامعلی حداد عادل در برنامه تبلیغاتی خود در خصوص حضور زنان در کابینه اش اظهار داشت: برای پیشرفت کشور به حضور زنان در جامعه نیازمندیم؛ چراکه زنان جمعیت عمده ‌ای از کشور را تشکیل می‌‌دهند و از نظر بهره هوشی نیز از مردان کمتر نیستند.

وی ادامه داد: امروز ما شاهد رشد علمی و اجتماعی زنان در کشور هستیم. من 50 سال پیش که در رشته فیزیک تحصیل می‌کردم، فقط 3 هم رشته‌ای خانم داشتم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در جمهوری اسلامی زمینه برای حضور زنان فراهم است. وقتی امام در پاریس بودند، خبرنگاران از ایشان سؤال می‌کردند که وقتی شما امور را در دست بگیرید، تکلیف زنان چه می‌شود؟ آنها تصور می‌کردند که با پیروزی انقلاب زنان باید در خانه بنشینند و از فعالیت اجتماعی باز می مانند؛ در صورتی که همه دیدند اینگونه نبود.

حداد عادل اضافه کرد: در فرهنگستان زبان و همین طور بنیاد سعدی که بنده مسئولیت آن را برعهده دارم، بیش از 50 درصد افراد شاغل را زنان تشکیل می ‌دهند و در سطوح بالا نیز فعالیت می ‌کنند. هیچ خانمی به واسطه زن بودنش مانعی برای پیشرفت و ترقی ندارد و زمینه برای آنها فراهم است.

 

قالیباف:خانواده‌ای را پیدا نمی‌کنید که مشکلی به نام بیکاری نداشته باشد

محمدباقر قالیباف در ارائه برنامه های خود در گفت و گوی ویژه خبری برنامه‌ای برای زنان کشور ارائه نداد و در خصوص برنامه‌های حوزه جوانان با اشاره به مشکل بیکاری گفت: امروز تقریباً خانواده‌ای را پیدا نمی‌کنید که مشکلی به نام بیکاری نداشته باشد؛ یعنی همه دنبال اشتغال هستند چه آنهایی که تحصیل ‌کرده هستند و چه آنهایی که تحصیلات عالیه نداشته باشند و این مشکل برای آنها هم وجود دارد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بیکاری دو بخش دارد، گفت: یک بخش از بیکاری این است که این فرد شغل می‌خواهد تا یک حداقل زندگی‌اش را تأمین کند یعنی در واقع یک زندگی حداقلی را برای خودش داشته باشد؛‌ ولی واقعاً اگر کرامت انسانی را بخواهیم رعایت کنیم آیا کار در همین حد که یک حداقل زندگی با آن تأمین شود کفایت می‌کند؟

قالیباف ادامه داد: ما در فرهنگ اسلامی به این موضوع اعتقاد داریم که کار جوهره انسان است و حیات و انسانیت یک فرد محسوب می‌شود.

وی افزود: وقتی یک انسان بیکار ولو اینکه نیاز مالی هم نداشته باشد، انسانیتش زیر سؤال است لذا وقتی که یک نفر شغل ندارد هم زندگی را از آن فرد گرفته‌ایم و هم اینکه انسانیت آن فرد را سلب کرده‌ایم.

 

 مشکل بیکاری باعث شده است از هر 5 ازدواج یکی به طلاق منجر شود

حسن روحانی مهم ترین دغدغه خود را رفع مشکلات اقتصادی دانست و گفت: مشکل بیکاری باعث شده است از هر 5 ازدواج یکی به طلاق منجر شود. با رونق اقتصادی می توان به راحتی بیکاری را از بین برد.

با بررسی گفته‌های کاندیداهای ریاست جمهوری در چند روز گذشته در رسانه‌ملی به جایگاه زنان در این برنامه‌ها که توجه می‌کنیم شاهد هستیم که متأسفانه برخی از کاندیداها هنوز برنامه‌ای در خصوص زنان ارائه نداده‌اند و برخی دیگر تنها به بیان صورت مسأله می‌پردازند و راه‌حلی را ارائه نمی‌دهند،در اینجا این سؤال به ذهن می‌رسد آیا با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری زمان آن نرسیده است که دید مسئولان به جایگاه زن در خانه و جامعه تغییر کند؟

امیدواریم در روزهای پایانی فرصت تبلیغاتی کاندیداها جایگاه زنان در دولت آینده توسط کاندیداها تبیین شود و استدلالی که گاهی اوقات مطرح می‌شود مبنی بر اینکه نباید تمام برنامه‌ها از طرف شخص کاندیدا مطرح شود و دبیران کمیته‌ها موظف هستند در این خصوص برنامه‌ها را ارائه دهند نمی‌تواند توجیه قابل قبولی باشد چراکه لزوم داشتن دیدگاه مناسب به موضوعات،معضلات و مشکلات زنان و احساس ضرورت برای ارتقای جایگاه اجتماعی آنها در خانواده و اجتماع، لازمه ایجاد تغییرات در این زمینه است.

منبع:مشرق/ انتهای متن/

درج نظر