سیکل باطلی به نام ازدواج آسان!

پیش‌نویس برنامه ازدواج آسان به استناد تحقیقات، اطلاعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان تهیه شده است و یکی از اهدف تهیه این پیش‌نویس، ترویج و فرهنگ‌سازی ازدواج آسان و پایدار در طول برنامه پنجم توسعه است.

0

سرویس خبر به دخت/

معاون دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تحکیم خانواده وزارت ورزش و جوانان از تهیه پیش‌نویس برنامه ازدواج آسان خبر داد و گفت: این برنامه از سوی وزارت ورزش و جوانان تهیه شده و قرار است تا با همکاری دفتر امور خانواده حوزه علمیه قم در نشست مشترکی تکمیل و نهایی شود. علی فخرکندری همچنین تصریح کرد که پیش‌نویس برنامه ازدواج آسان به استناد تحقیقات، اطلاعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان تهیه شده است و یکی از اهدف تهیه این پیش‌نویس، ترویج و فرهنگ‌سازی ازدواج آسان و پایدار در طول برنامه پنجم توسعه است.

ازدواج آسان؛ شاید وقتی دیگر

همه ما سالهای اواخر دهه هشتاد را که ماجرای ازدواج اسان برای اولین بار در رسانه ها مطرح شده بود، به یاد می آوریم. طرحی که در نهایت به دفاتری که مراسم های ازدواج بی کیفیت را با هزینه های نازل برگزار می کردند، ختم شد. مردم در آن زمان، ازدواج آسان را با نام ازدواج ۲۰۰ هزار تومانی می شناختند و مراکزی که مراسم ازدواج را از شام عروسی و لباس عروس گرفته تا دسته گل و هزینه ارایشگاه ، با ۲۰۰ هزار تومان هزینه انجام می دادند. البته در آن سالهای هم هر کسی حاضر نمی شد تن به ازدواج ۲۰۰ هزار تومانی بدهد و اکثر زوج های جوان ترجیح می دادند بدون مراسم عروسی به خانه بخت بروند، اما سر از مراسم های عروسی ۲۰۰ هزار تومانی که در آن روزها به نحوی بار طنز و استهزاء به خود گرفته بود، در نیاورند.

وعده های انباشته شده

ماجرای ازدواج آسان در حالی دارد بار دیگر در خبرهای رسانه های قرار می گیرد که چند روز پیش سازمان ثبت احوال تهران از کاهش ۱۰ درصدی تعداد ازدواج های سال ۹۱ به نسبت به معادل سال گذشته خبر داده است. بر این اساس به رغم افزایش جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند در سال ۹۱ به نسبت سال ۹۰ ما با کاهش رویداد ازدواج روبرو شده ایم که این مسئله بیش از هر چیز به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه در سال ۹۱ بود. تورم ناگهاني در سال ۹۱ به اندازه ای بود که که اگر کسی پیش از تحولات اقتصادی تصمیم به ازدواج گرفته بود، با دیدن افزایش چند برابری هزینه زندگی، از خیر تشکیل زندگی گذشت.

ازدواج مانند گذشته ارزش نیست

یکی دیگر از تغیرات فرهنگی که مردم کشور به خصوص ساکنان کلانشهرها درگیر آن شده اند، گسترش سبک زندگی غربی است. بر این اساس مردم دیگر مانند سالها و دهه ها پیش به الزام تشکیل خانواده و زندگی مشترک نمی اندیشند و ترجیح می دهند سالهای جوانی را به صورت زندگی مجردی و بدون مسئولیت طی کنند . در چنین شرایطی مسئولان در کنار مشکلات اقتصادی باید به فکر فرهنگسازی برای ازدواج هم باشند به نحوی که جوانان این روزها هم مانند نسل های پیشینشان به لزوم تشکیل خانواده و بقای نسل پی ببرند و برای ارضای نیازهایشان دست به دامن روابط بی ضابطه و آسیب زا نشوند.

پیش نویس هایی که بی نتیجه می مانند

اما از آنجا که طرح ازدواج اسان هم مانند بسیاری دیگر از طرح های کشور تنها در حد نوشتن پیش نویس و برآورد آمار و و مراحل ابتدایی باقی می ماند، امید است که بار دیگر طرح ازدواج اسان جوانان به بوته فراموشی سپرده نشود و جوانان در دالان های تاریک زندگی این دوره، بیش از پیش تنها و بدون حیات باقی نمانند.

منبع:افكارنيوز/ انتهای متن/

درج نظر