زنان بیش از مردان به عفونت مجاری ادراری مبتلا می‌شوند

تحقیقات دانشگاهی با تاکید بر ضرورت انجام آزمون آنتی‌بیوگرام برای درمان بیمارانی که مبتلا به عفونت‌های مجاری ادراری هستند، نشان می‌دهد: جنس مونث، سن بالا و طول مدت بستری، فاکتورهای خطر برای این عفونت‌ها محسوب می‌شوند.

0

سرویس خبر به دخت/

پیوند کلیه یکی از روش‌های موثر در درمان نارسایی پیشرفته و مزمن بیماران کلیوی است. عفونت مجاری ادرار شایع‌ترین عفونت‌ها پس از پیوند کلیه است و می‌تواند نتایج مخربی داشته باشد. از این رو مطالعه‌ای با هدف بررسی شیوع عفونت‌های مجاری ادراری و ارتباط آن با فاکتورهای خطر در بیماران پیوند کلیه توسط محمدرضا پورمند از گروه پاتوبیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش انجام شد.

در این مطالعه، عفونت‌های مجاری ادراری در 173 گیرنده پیوند کلیه به صورت آینده‌نگر در مرکز تحقیقات اورولوژی بیمارستان سینا مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع‌آوری نمونه‌های ادرار از بیماران با یا بدون علامت، آنالیز ادراری و شمارش کلنی به‌ عمل آمد. شناسایی باکتری‌ها توسط روش‌های مرسوم میکروب‌شناسی در گروه پاتوبیولوژی دانشکده بهداشت انجام شد.

عفونت مجاری ادرار در 47 بیمار مشاهده شد و شایع‌ترین باکتری عامل عفونت مجاری ادرار اشرشیاکلی با (38درصد) 18 مورد بود. حدود71 درصد عفونت‌های مجاری ادراری در سه ماه اول پس از پیوند رخ داد. زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به عفونت مجاری ادراری قرار داشتند. بین دیابت ملیتوس و عفونت مجاری ادرار هیچ رابطه معنی‌داری مشاهده نشد. اکثر ایزوله‌ها نسبت به ایمی‌پنم حساس بودند، ولی نسبت به کوتریموکسازول و تتراسایکلین مقاوم بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد اکثر عفونت‌های مجاری ادراری در ماه‌های اول پس از پیوند رخ می‌دهد. آزمون آنتی‌بیوگرام برای درمان بیمارانی که مبتلا به عفونت‌های مجاری ادراری هستند، ضروری است. بعلاوه جنس مونث، سن بالا و طول مدت بستری فاکتورهای خطر برای این عفونت‌ها محسوب می‌شوند.

یافته‌های این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

منبع:ايسنا/ انتهای متن/

درج نظر