«باید» و «نباید» های لباس

لباس پوشیدن یکی از کارهای روزمده و مهمی است که برای خودش آدابی دارد و اسلام هم در این زمینه دستورات و باید و نبایدهایی مطرح کرده که در کتاب ، کتاب ارزشمند “مفاتیح الحیات” تالیف آیت الله جوادی آملی مطرح شده است.

2

 سرویس اجتماعی به دخت/

در بخش مربوط به آداب پوشش در كتاب مفاتیح الحیات آمده است:

امیرمومنان (سلام الله علیه) می فرماید: لباس، زیبایی را نمایان می کند.

این امام بزرگوار نیز می فرمایند:هرگاه برهنه می شوید، شیطان با چشم طمع به شما می نگرد، پس خود را بپوشانید.

رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) می فرماید:هرگاه خواستی کفش و لباس بخری، خوب و نو آن ها را برگزین.

درست لباس پوشیدن

و همچنین می فرماید:هرگاه لباست ان را در آوردید، برآن بسم الله بخوانید.

 و نیز می فرماید:هرگاه لباس تان را در آوردید آن ها را تا بزنید.

راوی می گوید: امام رضا (سلام الله علیه) لباس را از سمت راست می پوشید و هرگاه لباس نو برتن می کرد بر کاسه ای از آب ده بار(انّا انزلنهُ فی لیلَهِ القَدر) و ده بار (قل هُوَ اللهُ احد) و ده مرتبه(قُل یایُّهَا الکفِرون) می خواند و سپس آن را بر لباس نو می پاشید، آن گاه می فرمود:هرکس پیش از پوشیدن لباس نو چنین کند پیوسته در ناز و نعمت زندگی به سر می برد مادامی که تاری از آن لباس باقی است.

اسحاق بن عمار گوید: از امام صادق (سلام الله علیه) پرسیدم: آیا رواست که مومن ده پیراهن داشته باشد؟ فرمود: آری. پرسیدم: بیست پیراهن چطور؟ فرمود: آری این ها اسراف نیست، بلکه اسراف این است که پیراهن آبروداری(مهمانی و مجلسی رسمی) را پیراهن کار قرار دهی.

رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) می فرماید: لباس سفید از هر لباسی برای شما بهتر است، پس آن را بپوشید و مردگان تان را در آن کفن کنید.

راوی گوید: هر گاه امام حسن(سلام الله علیه) برای اقامه نماز برمی خاست بهترین لباس را می پوشید. پرسیدند: چرا بهترین لباس خود را می پوشید؟ فرمود: خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد،پس خود را برای پروردگارم زیبا می کنم و او می فرماید:” در هر مسجدی خود را بیارایید” از این رو ، دوست دارم بهترین لباسم را بپوشم.

پوشش های ناپسند

رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) می فرماید: هلاکت زنان امت من در دو چیز سرخ فام است: طلا و لباس نازک و نیز می فرماید: ای علی! هر مردی از همسرش اطاعت کند خدا او را به رو در جهنم افکند. علی(سلام الله علیه) پرسید: این چه اطاعتی است؟فرمود: در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد.

لباس شهرت

رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) از انگشت نما شدن در هر دو سو(افراط و تفریط) نهی فرموده است: افراط در نازکی، نرمی و بلندی لباس یا تفریط در ضخامت، زِبری و کوتاهی آن و نیز می فرماید: لباسی را که در زیبایی یا زشتی شهرت دارد نپوشید و نیز فرمود:هر کس لباس شهرت بپوشد خدا از او رو گرداند تا وقتی که آن را کنار نهد و همچنین می فرماید: هر کس در دنیا لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباس ذلت بر او بپوشاند.

جهان نيوز/ انتهای متن/

نمایش نظرات (2)