کنترل سرطان سینه با ورزش‌درمانی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتن یک برنامه ورزشی مناسب در کنار رژیم غذایی را عامل موثری در کنترل وزن و در نتیجه‌ پیشگیری از سرطان سینه در زنان می‌داند.

0

سرویس خبر به دخت/

دکتر هاله دادگستر درباره خطرساز بودن چاقی در بروز سرطان سینه در زنان گفت: افزایش وزن و چاقی از مهم‌ترین عوامل خطرساز برای بروز سرطان سینه در زنان است و داشتن یک برنامه ورزشی مناسب و رژیم غذایی نقش موثری در کنترل وزن دارد. کسی که با ورزش و تحرک بتواند وزن خود را کنترل کند، در پیشگیری از سرطان سینه گام بزرگی برداشته است.

وی درباره ورزش‌های مناسب برای این افراد، اظهار کرد: ورزش‌های هوازی و استقامتی و در کنار آن‌ها ورزش‌های قدرتی به این افراد توصیه می‌شود. فرد مبتلا به سرطان سینه به علت عمل جراحی و برداشته شدن غدد لنفاوی زیر بغل ممکن است دچار تورم در ناحیه دست شود، بنابراین معمولا ورزش‌های ویژه‌ای به این افراد توصیه می‌شود که این تورم را درمان کنند .البته برای ورود به فاز تخصصی ورزش در مورد این بیماران باید با گروه‌های متخصص در این زمینه مشورت کرد.

دادگستر درباره نقش ورزش در عملکرد هورمون‌های بدن هم گفت: ورزش اگر در حد متوسط و با هدف سلامتی انجام شود، متعادل کننده هورمون‌های بدن است. با توجه به اینکه هر نوع سرطان سینه شامل جراحی و شیمی درمانی می‌شود، برخی از خانواده‌ها گمان می‌کنند که بعد از عمل جراحی باید برای تقویت فرد، از مواد قندی و شیرین استفاده کنند در حالی که همین مواد باعث بازگشت عوارض بیماری و پیشرفت آن می‌شود. به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود پس از جراحی و شیمی درمانی هم در مورد ورزش و نوع رژیم غذایی خود حساسیت داشته باشند و آن را جدی بگیرند.

وی به تاثیر روانی ورزش در بیماران مبتلا به سرطان سینه اشاره و تصریح کرد: متاسفانه از نظر روانی برای این بیماران کار شاخصی صورت نگرفته، در حالی که آن‌ها نیاز به حمایت اجتماعی دارند. البته در برخی از مراکز گروه‌هایی تشکیل شده که وقتی این افراد وارد گروه‌های مشابه می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند، با به اشتراک گذاشتن ورزش‌های مناسب و رژیم غذایی، شیوه صحیح زندگی را می‌آموزند و از تجربیات یکدیگر استفاده می‌کنند.

دادگستر در پایان گفت: «گروه درمانی» و در کنار آن «ورزش درمانی» یکی از مهم‌ترین مراحل درمانی افراد مبتلا به سرطان سینه است و وضعیت افسردگی این بیماران را که تعدادشان هم در کشور ما زیاد است، کنترل می‌کند.

منبع: ایسنا/ انتهای متن/

درج نظر