٢٩ درصد از صلح بانان سازمان ملل، زنان هستند

تهران – ایرنا – نماینده سازمان ملل در همایش زنان، معمار صلح با بیان اینکه درنخستین سال فعالیت صلح بان تنها یک درصد آن زنان بوده اند، گفت: امروز بعد از هفت دهه ٢٩ درصد صلح بانان سازمان ملل زنان هستند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، ماریا دوتسنکو روز یکشنبه در همایش زنان معماران صلح که بمناسبت ٢١ سپتامبر روز جهانی صلح در دفتر سازمان ملل در تهران برگزار شد، به موضوع صلح و اهمیت تلاش زنان برای برقراری صلح پرداخت و افزود: در نخستین سال فعالیت صلح‌ بانان تنها یک درصد افراد صلح‌بان زنان بودند در حالی که این تعداد امروز به بیش از ٢٩ درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین وظایف صلح بانان ملل متحد، مسئولیت حفظ صلح یعنی تقسیم کار است که خطر و فرصت ها را در سراسر کشورها هم بزرگ و هم کوچک از جهان توسعه یافته گرفته است.
وی با بیان اینکه زنان در همه تخصص ها به میدان اعزام می شوند، اظهارکرد: در بخش های نظامی و غیرنظامی در ایجاد صلح و حفاظت از حقوق افراد، زنان صلح طلب نقش دارند. زنان صلح بان ثابت کردند همان نقش های مردان را با همان معیارها می توانند انجام دهند.
رئیس دفتر اطلاعات سازمان ملل در تهران با تاکید بر نقش زنان در حفظ صلح ادامه داد: زنان نقش پررنگی در حفظ صلح و ترویج آن دارند و حضور زنان در عملیات حفظ صلح، پاسداری از صلح در جهان است؛ گسترش رویکرد صلح طلبانه در سطح جهان مدیون نقش زنان در ترویج صلح است و زنان بخشی از عملیات صلح طلبانه را برعهده دارند.
وی ادامه داد: سازمان ملل از اعزام عملیات زنان دفاع می کند و مسئولیت حفاظت از این نیروها برعهده کشور میزبان است.
دوتسنکو درباره دلایل تشکیل سازمان ملل متحد گفت: حفاظت از سنت های صلح طلبانه برابر جنگ انگیزه اصلی تشکیل این سازمان است که موسسان آن ویرانی 2 جنگ را تجربه کرده بودند.
وی ادامه داد: سازمان ملل با ایده اینکه دیگر جنگی رخ ندهد تشکیل شد و صلح ارزش اصلی این سازمان است، به طوری که طی تاریخ طولانی سازمان ملل، تاکنون 170 پیمان صلح مورد مذاکره قرار گرفته و 60 کشور که در حال نزاع بودند امروز در صلح و آرامش قرار دارند.

** پیشنهاد جهان عاری از خشونت از ابتکارات ایران و دولت روحانی است
رئیس دفتر اطلاعات سازمان ملل با تاکید بر نقش ایران در تاسیس سازمان ملل، افزود: ایران با تاریخ غنی و سنت های صلح دوستی نقش زیادی در حفظ صلح و امنیت داشته و جزو اولین کشورهایی بود که در سال 1960 گام های اولیه را برای تصویب قطعنامه منطقه عاری از سلاح هسته ای برداشت.
وی افزود: همچنین یکی از پیشنهادات اخیر ایران ابتکار رئیس جمهور روحانی یعنی پیشنهاد جهان عاری خشونت است که طی قطعنامه ای در سازمان ملل به تصویب رسید و در سایت اطلاعات سازمان ملل موجود است.
نماینده سازمان ملل متحد در ایران ادامه داد:همچنین دیگر پیشنهاد رئیس جمهور اسبق ایران در خصوص گفتگوی تمدن ها هم در اسناد سازمان ملل موجود است.
دوتسنکو در بخش دیگری از سخنانش توافق برجام را گام بزرگی در رسیدن به صلح و امنیت در منطقه و جهان دانست و با بیان اینکه جوانان نقش مهمی در فراگیرشدن فرهنگ صلح دارند، گفت: ایرانیان به خوبی می دانند صلح چقدر ارزشمند و شکننده است و مرکز اطلاعات سازمان ملل در ایران برای جوانان برنامه های مختلفی دارد.
همایش ‘زنان، معماران صلح’ به مناسبت روز جهانی صلح در دفتر سازمان ملل در تهران برگزار شد.
تشکیل این همایش به مناسبت روز جهانی صبح و با همکاری موسسه صیانت از حقوق زنان، کرسی حقوق بشر یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی، وزارت امورخارجه و دفتر سازمان ملل در تهران در محل این سازمان انجام شد.
براساس این گزارش، حسن میرمحمدصادقی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ، ماریا دوتسنکو رییس دفتر اطلاعات سازمان ملل در تهران و زهرا پیشگامی فرد مشاور وزیر امور خارجه در این همایش بعنوان سخنرانان اصلی مطالبی عنوان کردند.
به گزارش به دخت، ٢١ سپتامبر روز جهانی صلح نام گرفته است و این روز اولین بار در سال 1982 برپا شد، و از آن زمان توسط بسیاری کشورها، گروه‌های سیاسی، گروه‌های نظامی و افراد مختلف ادامه یافته‌است.

/انتهای متن/

درج نظر