من و معلم کودکم

وقتی کودک شما با گریه و زاری از مدرسه برمی گردد و از معلمش شکایت می کند، شما چه می کنید؟ رفتار شما با معلم کودک تان، سوای این که حق با کودک شماست یا نه،  خیلی مهم است این، حرف های یک مادر انگلیسی است در این مورد.

0

امسال دخترم در سال آخر متوسطه درس می خواند و کوچکترین فرزندم سال دوم است.

ما با معلم ها و استادان بسیاری در این سال ها آشنا شده ایم که خودشان را وقف آماده سازی شرایط و زمینه های موفقیت بچه ها  در زندگی شان کرده اند.

اما این مطلب را هم باید بگویم که متاسفانه برخی از این معلمان خصوصی به قدری بد بودند که من صلاح نمی دیدم و اعتمادی نداشتم آنها را با فرزندانم در خانه تنها بگذارم.

اما واکنش شما به هنگام قرار گرفتن در این شرایط چگونه است؟

 

معلم بد

کنار آمدن با معلم های بد همانند کابوسی است که به اندازه دوران تحصیل طول می کشد. مخصوصا اگر شما فرزند کوچک شما معلم خوبی ندارد، معمولا  دیگر کودک تان نمی تواند خودش را به خوبی با محیط مدرسه وفق دهد.

 

راهکارها

اما راهکار هایی برای حل  مسئله معلم کودک تان که فرزندتان  با او مشکل دارد:

1-با دقت به حرف های فرزند خود گوش کرده و از بروز واکنش تند پرهیز نمایید.

زمانی که کودک شما از مدرسه به خانه می آیدو به شما می گوید که خانم معلم بی دلیل با بچه ها رفتار زشتی کرده است، اول فرزند خود را آرام کرده و با او مشورت کنید.

 به یاد داشته باشید که زود درباره معلم قضاوت نکنید. زیرا آنچه مسلم است این است که شما نمی خواهید کودک شما با رفتاری ناشایست و روحیه ای  بد  روز بعد در کلاس درس حاضر شود.

اغلب اوقات من به وضوح در یافته ام که برداشت پسرم از آنچه در مدرسه اتفاق افتاده و برداشت معلم او به طرز شگفتی کاملا تفاوت دارد.

پیش از هر گونه داوری به حرف های آموزگار و فرزند خود به دقت گوش کنید و نهایتا کمی هم به معلم حق دهید.

 

2-اول برای معلم یک نامه یا  ایمیل بفرستید.

ممکن است شما تصور کنید که تشکیل جلسه ای رودررو می تواند به حل مسئله یا مشکل موجود کمک کند. اما من بر این باورم که نامه یا ایمیل راهکار بهتریست.

حتما می پرسید: چرا ؟

 پاسخ این است که نامه یا  ایمیل از کدورت و تلخی رویارویی لفظی می کاهد.

خیلی وقت ها سوء تفاهمات به آسانی از طریق مبادلات نامه ای یا  ایمیلی قابل حل است.

با یک متن مختصر و مفید و نرم کار خود را پیش ببرید و از جمله های طولانی  و یا توضیحات اضافی خودداری کنید. باید در نوشتن این متن  با خود بیندیشید که آیا می توانید به راه حلی مناسب و پر فایده دست یابید؟

در هر حال می توانید این متن خود را  به معاون و یا مدیر مدرسه بفرستید.

اکثر مواقع مدیران و معاونان مدرسه می خواهند بدانند که پیش از دخالت آن ها آیا شما تمامی تلاش خود را برای اداره کردن شرایط و موقعیت موجود در ارتباط با استاد مربوطه انجام داده اید؟

 

3- نشستی را ترتیب دهید.

در صورت نارضایتی از حواب نامه یا ایمیل، از معلم فرزند خود درخواست کنید که نشستی را ترتیب دهد.

اگر احساس می کنید که معلم علاقه و میلی به تشکیل جلسه ندارد و ممکن است در این جا جبهه گیری کند، این نشست را با معاون و یا مدیر مدرسه تشکیل دهید.

هر گونه اسناد و یا مدارکی را که دارید به  همراه خود به جلسه آورده و به دقت حواس تان را جمع کنید. گاهی ایمیل می تواند به طور بدی تعبیر شود. بنابراین نشست های رودررو می تواند به عنوان فرصت های بزرگی برای حل مسائل و مشکلات میان والدین، دانش آموزان و معلمان به شمار رود.

توجه داشته باشید که داشتن رفتار و برخوردی مناسب از سوی والدین به هنگام حضور در این جلسات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

4- مطمئن شوید که عامل این مشکل در مدرسه فرزند شما نمی باشد.

اینکه آیا معلم واقعا از دست کودک شما به ستوه آمده یا خیر، به اندازه این که فرزند شما باعث ایجاد مزاحمت و اختلال در کلاس درس شده، اهمیت ندارد. در صورتی که معلم کودک شما مواردی از رفتار کودک تان را در بیرون از کلاس ثبت کرده است، برای شما بسیار دشوار خواهد بود که ثابت کنید تقصیر با معلم است. نسبت به ارزیابی رفتار فرزند خود در مدرسه صادق باشیدو به تصحیح علت مسئله یا مشکل بپردازید.

 

5-با سرپرست و یا کادر مدرسه همواره در تماس باشید.

به یاد داشته باشید که در حساس ترین شرایط بعد از معلم ها می توانید با مدیران و یاسرپرستان مدرسه در تماس باشید.

ایمیل ها، مدارک و پرونده مربوط به کودک خود را به معاونین نشان دهید.  این نکته را بدانید که باید همواره صبر کرد. زیرا تماس با مسئولان مانند تماس با رئیس جمهور است که نتیجعه گرفتن از آن زمان می برد.

درج نظر