زولا نویسنده طبیعت گرای فرانسه

بررسی کتاب ها و زندگی امیل زولا نشان می دهد که او نویسنده ای تواناست که هم در عالم سیاست وارد شد و هم سبک ناتورالیسم را در ادبیات فرانسه پایه گذاری کرد.

0

امیل زولا در سال ۱۸۴۰ در پاریس به دنیا آمد. پدر او، فرانسوا زولا (در اصل فرانچسکو زولا)، یک مهندس ایتالیایی بود که با همسر فرانسوی اش، به جنوب فرانسه نقل مکان کردند، آن زمان امیل سه ساله بود. چهار سال بعد در سال ۱۸۴۷، پدر مُرد و او و مادرش را با حقوق ناچیز بازنشستگی تنها گذاشت. در سال ۱۸۵۸، زولا‌ها به پاریس نقل مکان کردند، جایی که دوست دوران کودکی امیل،” راپل سزان” نقاش به او پیوست. زولا نویسندگی را در سبک عاشقانه آغاز کرد.
مادر وی برای امیل رشتهٔ قانون را در نظر گرفته بود، اما او در امتحاناتش رد شد.
قبل از دستیابی به موفقیت به عنوان نویسنده، زولا به عنوان کارمند در شرکت حمل و نقل کار می‌کرد، و سپس در بخش فروش برای یک ناشر. وی همچنین برای روزنامه‌های سیاسی مطلب می‌نوشت.
ولی آنچه که باعث شد امیل زولا در ادبیات خیلی جدی مطرح شود این  بود که وی از پایه گذاران مکتب ناتورالیسم و از آزادیخواهان فرانسوی بود.
از اولین آثار منتشر شدهِ وی نگارش زندگی نامه خودش در سال 1865 است که مورد توجه منتقدان قرار گرفت.
زولا روش رمان نویسی را با هدفی کاملاً علمی دنبال کرد. در نظر او همچنان که جراح جسم بیمار را می شکافد تا بر آن تغییرات لازم را انجام دهد، رمان نویس نیز تغییرات عمیق جسمی قهرمانان کتاب خود را باید مورد بررسی دقیق علمی قرار دهد، پس به فکر خلق یک سلسله طولانی رمان تجربی افتاد.
هنگامی که زولا سی و شش سال داشت، از قدرت کار عجیبی برخوردار بود و به ناشرش خبر داد که طرح رمان تازه ای را ریخته که هنوز نامی برایش در نظر نگرفته است، اما می تواند اهمیت و موفقیت آن را پیش بینی کند.
در سال 1877 رمانی به نام” دکه می فروش” از او چاپ شد و زولا از شهرتی برخوردار گشت که  او را نامدارترین نویسنده عصر خود ساخت و نخستین بار پس از نیم قرن ویکتورهوگو را در درجه دوم شهرت قرار داد ، این رمان هر چند به زیبایی و  قدرتمندی بینوایان نبود ولی شهرتش ازبینوایان نیز در آن زمان بیشتر شد .
زولا با این اثر در آن زمان از بالزاک نیز مشهورتر شد.
در کتابهای زولا بر خلاف ویکتور هوگو که کاملا خدا محورانه  می نویسد و برخلاف بالزاک که باز به یک سری اخلاقیات اهمیت می دهد ، تنها اصل بیان واقعیات بر اساس دید نویسنده مطرح است که این دید به هیچ وجه مذهبی یا اخلاقی (به معنای تعریف شده برای مردم) نیست.
به طور کلی زولا در کتاب های خود نفرت خود را از زندگی اشرافی و اشراف زادگان پنهان نمی کند و دیوارها را شفاف ساخته و رازها را از پشت آن بیرون کشیده و هیاهوی خانواده ها و پخت و پز روزانه و آمد و رفت های فریبکارانه را نشان داده است.
زولا به کسانی که در این کانون ها ادعای نیکبختی دارند، خطاب می کند و می گوید: «شما دروغ محض هستید و در دیگ شما چیزی جز کثافت و فساد پخته نمی شود»…
البته این تفکر زولا که در برخی کتاب هایش بر آن تاکید داشت باعث شد که اعتراضات فراوانی به او بشود و مورد حمله ی اشراف قرار بگیرد.
زولا در آثار خود همواره از توصیفات بی نظیر و واقع گرایانه استفاده می کرد، که این خود نقطه ی عطفی در آثارش به شمار می رفت.
شاید بتوان گفت جنجال برانگیزترین و به لحاظ سیاسی تاثیر گذارترین اثر زولا نامه ای است سرگشاده به رئیس جمهور وقت فرانسه، این  نامه ی افشاگرانه و جنجال برانگیز زولا، باعث شد که قانون گذاران فرانسوی درسال 1905 امور مربوط به کلیسا را از دولت جدا کنند.
زولا از آن پس جزء جدایی ناپذیر از سیاست کشورش قلمداد شد . البته برخی منتقدین بر این باورند که شهرت زولا بیشتر از آنکه مدیون قلمش باشد به خاطر افکار سیاسی و ستیزه جویانه ی وی در مورد کلیساست.
بعد از انتشار این نامه ی زولا ، دادگاه وی را به اتهام نشر اکاذیب به زندان محکوم کرد ولی زولا به انگلستان فرار کرد. زمانی به فرانسه برگشت که اتهام علیه وی به دست فراموشی سپرده شده بود. در بازگشت به فرانسه به نویسندگی ادامه داد و چندین اثر دیگر از خود به یادگار گذاشت…
برخی از آثار ترجمه شده و مهم زولا عبارتند از:
ترز راکن، محسن هنریار، کتابهای جیبی، 1346
دارایی خانوادهٔ روگن، محمدتقی غیاثی
سهم سگان شکاری (با عنوان اصلی «ذبح»)، محمدتقی غیاثی، نیلوفر، چاپ نخست، تهران، پاییز 1362
فتح پلاسان، هوشنگ امیرمکری، انتشارات نیلوفر
آسوموار، فرهاد غبرایی (1880) نانا، محمد علی شیرازی
چه شیرین است زندگی(شور زندگی)، محمدعلی خندان، اکباتان تحت عنوان پولین ترجمه شده‌است
ژرمینال، سروش حبیبی، نیلوفر (یا: ژرمینال، نونا هجری، فرزان، چاپ نخست، تهران، پاییز 1363
شکست، فرهاد غبرایی، انتشارات نیلوفر

درج نظر