جام طلایی که دختران ایرانی به خانه آوردند

با اجرای طرح ادغام ورزش زنان و مردان در ایران، پستی با عنوان نایب‌رییس زنان در هر فدراسیون تشکیل شد و به این ترتیب، اوضاع ورزش زنان رو به بهبودی رفت. تیم ملی فوتسال بانوان برای اولین دوره بازی‌های اسلامی بانوان به میزبانی تهران در سال 79 تشکیل شد و از فوتبالیست‌هایی مانند آتوسا حجازی؛ دختر ناصر حجازی و نیلوفر اردلان؛ دختر اسماعیل اردلان که از بازیکنان سرشناس فوتبال مردان بودند، استفاده کرد.

0

حضور تیم ملی فوتسال بانوان در رقابت‌های برون‌مرزی ابتدا تنها محدود به بازی‌های تدارکاتی با کشورهای همسایه می‌شد، اما در سال‌های بعد دایره بین‌المللی تیم ملی فوتسال بانوان به رقابت‌های غرب آسیا نیز رسید. پس از آن زنان فوتسالیست ایرانی در دو دوره جام جهانی کوچک زنان در سال‌های 2012 و 2013 شرکت کردند. حضور در رقابت‌های داخل سالن آسیا و در نهایت حضور در جام ملت‌های آسیا، گام‌های بعدی زنان فوتسالیست بود، اما این حضورهای بین‌المللی به راحتی به‌دست نیامده و مشکلات زیادی پیش روی بانوان ایرانی قرار داشته است.

سال 1376 فوتبال داخل سالن یا همان فوتسال زنان توسط اداره ورزش بانوان استان تهران راه‌اندازی شد. همه چیز از آن‌جا آغاز شد که فدراسیون ورزش بانوان تأسیس شد و زنان صاحب انجمن‌های ورزشی مختلف شدند. خدیجه سپنجی اولین کسی بود که در آن ایام از فوتبال زنان صحبت کرد و پس از آن، زنان صاحب کلاس‌های آموزش فوتبال حرفه‌ای زیر نظر دو یا سه مربی فوتبال شدند که همگی مربی ورزش بودند.

اولین دوره مسابقات رسمی فوتسال بانوان سال 77 برگزار شد
فعالیت رسمی بانوان فوتسالیست ایرانی توسط کرم‌زاده به‌عنوان مسئول هیئت و انجمن فوتبال بانوان و میترا دانایی‌فرد به‌عنوان دبیر هیئت و سرپرست فنی مسابقات آغاز شد. اولین باشگاه فوتبال سالنی را حجاب یک در تهران دایر کرد و در آبان ماه سال 77 اولین دوره مسابقات رسمی بانوان تحت عنوان مسابقات باشگاه‌های تهران با شرکت 9 تیم آغاز شد. در خرداد 79 نیز اولین سمینار هماهنگی مسابقات کشوری فوتسال بانوان در تهران برگزار شد.

تشکیل اولین تیم ملی فوتسال بانوان در سال 79
با اجرای طرح ادغام ورزش زنان و مردان در ایران، پستی با عنوان نایب‌رییس زنان در هر فدراسیون تشکیل شد و به این ترتیب، اوضاع ورزش زنان رو به بهبودی رفت. تیم ملی فوتسال بانوان برای اولین دوره بازی‌های اسلامی بانوان به میزبانی تهران در سال 79 تشکیل شد و از فوتبالیست‌هایی مانند آتوسا حجازی؛ دختر ناصر حجازی و نیلوفر اردلان؛ دختر اسماعیل اردلان که از بازیکنان سرشناس فوتبال مردان بودند، استفاده کرد.

محرومیت‌های زنان فوتسالیست
حضور تیم ملی فوتسال بانوان در رقابت‌های برون‌مرزی ابتدا تنها محدود به بازی‌های تدارکاتی با کشورهای همسایه می‌شد، اما در سال‌های بعد دایره بین‌المللی تیم ملی فوتسال بانوان به رقابت‌های غرب آسیا نیز رسید. پس از آن زنان فوتسالیست ایرانی در دو دوره جام جهانی کوچک زنان در سال‌های 2012 و 2013 شرکت کردند. حضور در رقابت‌های داخل سالن آسیا و در نهایت حضور در جام ملت‌های آسیا، گام‌های بعدی زنان فوتسالیست بود، اما این حضورهای بین‌المللی به راحتی به‌دست نیامده و مشکلات زیادی پیش روی بانوان ایرانی قرار داشته است. از جمله این‌که گاهی به بهانه ضعیف‌بودن در مقایسه با دیگر حریفان از حضور در رقابت‌های معتبر محروم شده‌اند یا به بهانه دوری مسافت، اجازه حضور در جام جهانی را به آن‌ها نداده‌اند.

از سوی دیگر، توجه به فوتسال زنان و به‌طور کلی ورزش بانوان در ایران بسیار ناچیز است و‌ همین امر باعث شده امکانات و دستمزدهایی که به فوتسال زنان اختصاص پیدا می‌کند، قابل مقایسه با امکاناتی که برای مردان همین رشته ورزشی در نظر گرفته شده است، نباشد.

کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی اینچئون
با وجود تمام این مشکلات و نابرابری‌ها، زنان ایرانی درخشش خوبی در مسابقات معتبر از خود نشان دادند. برای نمونه در مسابقات فوتسال بانوان بازی‌های آسیایی که دو سال قبل در اینچئون کره جنوبی برگزار شد، زنان فوتسالیست ایرانی به فینال این رقابت‌ها راه یافتند، اما در وقت اضافی نتیجه را 2 بر یک به ژاپن واگذار کردند و به مدال نقره دست یافتند. پس از این مسابقات ،تمرین‌های تیم ملی فوتسال برای شرکت در مسابقات فوتسال قهرمانی زنان آسیا آغاز شد.

قهرمانی زنان فوتسالیست ایرانی در اولین رقابت‌های فوتسال قهرمانی زنان آسیا
تیم فوتسال زنان ایران اواخر شهریور ماه سال جاری برای شرکت در نخستین دوره رقابت‌های فوتسال قهرمانی زنان آسیا 2015 به شهر نیلای مالزی اعزام شد. تیم ایران در گروه اول این مسابقات با تیم‌های مالزی، هنگ‌کنگ و ازبکستان هم‌گروه شد. زنان ایرانی با 6 گل هنگ‌کنگ، 9-1 ازبکستان و 4-2 مالزی را شکست دادند و با 9 امتیاز به عنوان تیم اول گروه صعود کردند. سپس در نیمه‌نهایی با یک گل از سد تایلند گذشتند. در دیدار رده‌بندی این رقابت‌ها تایلند 4 بر 1 مالزی را شکست داد و سوم شد و در فینال، تیم ایران با یک گل از سد ژاپن گذشت و قهرمان این رقابت‌ها شد.

بهترین دروازه‌بان و بهترین بازیکن رقابت‌ها ایرانی بودند/ 2880 تماشاگر؛ مجموع تماشاگران بازی‌های این دوره مسابقات آسیایی
در جدول نهایی گلزنان رقابت‌ها، فراهیه رضوان از مالزی و چیکاگه چیکی بایاشی از ژاپن با 7 گل به‌صورت مشترک در صدر قرار گرفتند و فرشته کریمی از ایران با 6 گل و سارا شیربیگی از ایران با 5 گل دوم و سوم شدند. طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، فراهیه رضوان از مالزی کفش طلای بهترین گلزن را دریافت کرد و جایزه بهترین بازیکن نیز به فرشته کریمی از ایران رسید.

فرزانه توسلی، دروازه‌بان تیم فوتسال ایران که در دو بازی پایانی برابر تایلند و ژاپن تأثیر زیادی در برد ایران داشت نیز به عنوان بهترین دروازه‌بان انتخاب شد. نکته جالب این است که ای اف سی اعلام کرد در مجموع تنها 2880 تماشاگر از این رقابت‌ها دیدن کردند و میانگین ضعیف 180 تماشاگر در هر بازی به ثبت رسید که نشان از بی‌توجهی خود زنان به این رقابت‌ها دارد.

منبع:مهرخانه/انتهای متن/

درج نظر