تهیه جهیزیه از کاغذهای باطله

مگر می‌شود از کاغذ باطله جهیزیه درست کرد یا با درهای بطری برای مدارس محروم بخاری خرید؟

0

اين سؤالي است كه ابتداي سال تحصيلي، بچه‌هاي مدرسه عفاف از حاج‌آقا حيدري پرسيدند و منتظر جوابش شدند اما وقتي با همت‌شان نخستين جهيزيه ظرف مدت يك ماه تهيه شد از خوشحالي در پوستشان نمي‌گنجيدند و حالا هر روز بيشتر در اين زمينه تلاش مي‌كنند.

حجت‌الاسلام حامد حيدري كه ايده‌پرداز اين طرح در مدرسه است در اين باره مي‌گويد: ابتداي سال تحصيلي بود كه تصميم گرفتم دو موضوع را در مدرسه دخترانه عفاف دنبال كنم؛ يكي بحث جمع‌آوري كاغذ باطله بود و ديگري درهاي بطري. در ابتدا مسابقه برگزار كرديم اما كم‌كم بچه‌ها خودشان علاقه‌مند شدند و هر روز براي من كاغذ باطله و در بطري مي‌آوردند. بچه‌ها اول كار باورشان نمي‌شد كه از كاغذ باطله‌هاي آنها جهيزيه‌اي جور مي‌شود اما وقتي نخستين جهيزيه را ظرف مدت كوتاهي تهيه كرديم اشتياق آنها براي ادامه دادن اين كار خير بيشتر شد.

او با تاكيد بر اينكه بچه‌ها بايد از سنين پايين با كار خير آشنا شوند مي‌گويد: هدف اصلي من از اجراي اين طرح‌ها در مدارسي كه بچه‌هاي بهره‌مند در آن آموزش مي‌بينند اين است كه كار خير را دوباره براي آنها تعريف كنم و آنها را با مشكلاتي كه در جامعه وجود دارد و شايد آنها هيچ وقت از آن آگاهي پيدا نكنند آشنا كنم. وقتي با بچه‌هاي مدرسه فيلمي را كه در مناطق محروم گرفته شده بود مي‌ديديم همگي با تعجب نگاه مي‌كردند و بعد هم مي‌پرسيدند واقعا چنين جاهايي هست؟ يعني ممكن است كه الان كسي به خاطر فقر مدرسه نرود يا گوشت نخورد؟

او مي‌گويد: براي اينكه نيروهاي خيّر در مدرسه پرورش دهيم براي بچه‌هايي كه در كلاس هفتم، هشتم و نهم درس مي‌خوانند مستند پخش مي‌كنيم و بعد با هم حرف مي‌زنيم و درباره راهكارها بحث مي‌كنيم. درباره كاغذ باطله و دربطري هم خيلي با بچه‌ها صحبت كرديم. در ابتدا هيچ كدام فكر نمي‌كردند كه بشود با كمك اين مواد دور‌ريختني كاري بزرگ انجام داد اما حالا مطمئن هستند كه با قدم‌هاي كوچك مي‌توان كارهاي بزرگ انجام داد.

حيدري با بيان اينكه با هر 2 تن كاغذ باطله مي‌توان يك جهيزيه تهيه كرد مي‌گويد: بچه‌هاي مدرسه هر روز براي من حداقل 300 گرم كاغذ باطله مي‌آورند و ما آنها را درون اتاقي مي‌گذاريم تا به‌حدنصاب برسد و بعد طي توافقي كه با يكي از مراكزي كه كاغذ باطله تحويل مي‌گيرد انجام داده‌ايم كاغذها را تحويل آنها مي‌دهيم و با پولش اقدام به تهيه جهيزيه مي‌كنيم. البته ذكر اين نكته ضروري است كه مابقي هزينه جهيزيه را از خيّرين دريافت مي‌كنيم و بسياري از توليدكنندگان هم به ما تخفيفات خوبي در خريد كالا مي‌دهند و به اين شكل پك كامل جهيزيه جور مي‌شود.

او مي‌گويد: ما خيّرين زيادي داريم كه مي‌توانيم براي تهيه جهيزيه از آنها كمك بگيريم اما با اين كار بچه‌ها را از سنين پايين با اين موضوع درگير مي‌كنيم تا آنها خودشان براي رفع نياز محرومان تلاش كنند و ذهنشان با اين موضوع عجين شود.

حيدري مي‌گويد: بعد از اينكه نخستين جهيزيه را تهيه كرديم آن را در مدرسه چيديم تا بچه‌ها از نزديك نتيجه كار خيرشان را ببينند. قرار است نوعروسي كه جهيزيه را تحويل مي‌گيرد براي بچه‌ها نامه‌اي بنويسد كه آن را هم در تابلوي اعلانات مدرسه نصب مي‌كنيم.

حيدري با تاكيد بر اينكه مدرسه بهترين ظرفيت براي پرورش نيروهاي خير است اضافه مي‌كند: بايد بچه‌ها را با كارهاي خيري كه لزوما مالي نيستند آشنا كنيم. بچه‌هاي ما مهربان‌تر و پاك‌تر از آن چيزي هستند كه ما فكر مي‌كنيم و وقتي آنها را با مسائل آشنا كنيم همگي پاي كار هستند و بيشتر از بزرگترها براي رفع نياز نيازمندان تلاش مي‌كنند.

او در ادامه مي‌گويد: يكي ديگر از برنامه‌هاي ما جمع‌آوري در بطري‌هاست تا به اميد خدا بتوانيم با پولي كه از اين راه تامين مي‌شود براي حداقل 10 كلاس درس بخاري تهيه كنيم.خوشبختانه بچه‌ها مشتاقانه در اين طرح‌ها شركت مي‌كنند و والدين آنها هم حمايت‌كننده هستند.

منبع: همشهری آنلاین/انتهای متن/

درج نظر