تفاوت میان خود و همسرتان را مدیریت کنید

به جاي اينكه با ناراحتی بگویید: «متأسفانه همسرم اصلاً مثل من فكر نمی‌کند و در مورد تماشاي فوتبال اتفاق نظر نداريم.» می‌توانید بگویيد: «خوشبختانه وقتي دست از تفريح و سرگرمي می‌کشیم هركدام حرف جديدي براي گفتن داريم كه بر اطلاعات مان می‌افزاید.» تفاوت‌ها براي رسیدن به تكامل است

0

مریم عرفانیان/

دختر و پسری كه براي مراسم خواستگاري و آشنايي صحبت می‌کنند، به دقت به حرف‌های یکديگر گوش می‌دهند و اين شروع آشنايي براي آن‌ها جذاب است؛ زيرا هر كسي خود را همان‌طور كه هست معرفي می‌کند و عقايد خویش را بيان می‌کند، اما آن چه بیشتر سبب اين جاذبه می‌شود اختلافات بین فردی طرفین است. البته به جز ارزش‌های مذهبي و بنيادين كه اختلاف نظر در آن‌ها گيرايي ندارد. ما معمولاً دنبال كسي هستيم كه با تفاوت‌هایش ما را كامل كند. همین تفاوت‌های بين فردي است كه سبب جاذبه بيشتر افراد می‌گردد.

 

اختلاف نظر مایه پویایی است

پس نبايد سعي كنيد كه طرف مقابل را به گونه‌ای تغيير دهيد كه مطابق نظر شما رفتار كند. اختلاف نظرها اگر چه سبب تضاد يا مشاجره می‌شود، اما همين مشاجره فرصتي براي بيان عقايد طرفين است و منجر به شناسايي بيشتر هر کدام از ديگري می‌گردد. نبايد انتظار داشت كه هيچ اختلاف نظری بين زن و شوهر وجود نداشته باشد، چون ارتباط بدون تضاد يك ارتباط صحيح و پويا نيست؛ حقیقتاً در اين ارتباط يك نفر از بيان احساسات و عقايد خود صرف‌نظر كرده يا طرف مقابل با قلدري اين فرصت را به او نداده است؛ لذا از رشد طرفين جلوگيري خواهد شد.

ممكن است شما علاقمند به تماشاي مسابقات ورزشي باشيد و همسرتان علاقمند خواندن صفحه حوادث روزنامه يا صفحه گزارش سياسي باشد؛ لازم نيست تلاش كنيد علاقمندي خود را ناديده بگيريد يا او را مجبور كنيد كه سرگرمی‌اش مثل شما باشد. بلكه هر كدام بايد به ديگري اجازه دهيد به آنچه دوست دارد بپردازد، در این صورت می‌بینید كه در يك خانواده هم بحث‌های ورزشي می‌شود و هم بحث‌های سياسي.

 

اجازه دهيد هر كسي خودش باشد

ممكن است شما از پر حرفي، كم حرفي، ملايمت، تند مزاجي، رنگ مو، قد، جاه‌طلبی، قاطعيت و رك گويي، پركاري و خساست و … همسرتان خوشحال يا ناراحت باشيد. بدانيد كه اين امور نسبي هستند و اگر براي شما ناپسند است براي ديگران خوشايند به نظر می‌رسد. پرحرفي طرف مقابل سبب می‌شود مجالس گرم و شلوغي داشته باشيد، از طرفي اگر همسرتان كم حرف و ملايم باشد به شما آرامش می‌دهد. خساست او را می‌توانید به اقتصادي بودنش تعبير كنيد؛ جاه‌طلبی او را در ارتقاء درجات كاري كمك می‌کند و می‌تواند به جديت در كارش تعبير شود. نگرش خود را نسبت به صفات شریک تان تغيير دهيد و بينيد كه هر كدام فرصتي براي دگرگوني و لذت بيشتر از زندگي را فراهم می‌کند. اجازه دهيد هر كسي خودش باشد تا بتواند خلاقیت‌هایش را به نمايش بگذارد، هر فردی در زمینه‌ای خاص استعداد دارد و توانایی‌های ویژه‌ای از خود نشان می‌دهد. همسر شما زماني بيشترين انرژي و محبت را نثارتان می‌کند كه خودش باشد نه نسخه دوم فرد ديگري. نقاط قوتش را ببينيد و تمجيد كنيد تا نقاط ضعفش برطرف گردد، اگر به كسي ارزش دهيد سعي می‌کند خودش را در حد انتظار نگه دارد و پايه زندگي بر اصل تفاهم و منطق استوارمی شود. تحقق نيافتن بسياري از اموري كه به آن اصرار می‌ورزید و حرف شریک تان را نمی‌پذیرید چيزي به زندگي و شخصيت تان اضافه نمی کند جز اينكه شما را یک‌دنده و لجباز معرفي می‌کند.

 

خداوند انسان‌ها را مثل هم نيافريده است

حتي شايسته سالاري هم مخصوص مديريت سازمان‌ها و اداره‌جات است و در خانواده مفهومي ندارد. شما قرار است به شايستگي برسيد، با متقاعد ساختن يكديگر و گرفتن تصميمات منطقي فرصت رشد و شايستگي را در اختيار هم بگذاريد. با علاقه به صحبت‌های همسرتان گوش دهيد و عکس‌العمل تند نشان ندهيد. در برابر بحث‌های بيهوده سکوت کنيد؛ تلخی‌های گذشته را به ميان نياوريد و فقط بر مشکل ایجادشده تمرکز کنيد. همسران معمولاً سعی می‌کنند از کوتاه‌ترین مسیر و کمترین زمان که دادن اطلاعات، راهنمایی، توصیه، کنایه، تهدید و … به تغییر همسرشان و از بین بردن نقاط ضعف او، اقدام کنند و اینجا همان نقطه ایست که موجب شکاف بیشتر بین آن‌ها و تشدید اختلافات و عمیق شدن نقاط ضعف می‌شود. بدانید که خداوند انسان‌ها را مثل هم نيافريده است؛ وقتي در زندگي مشترک، اختلاف نظري بروز می‌کند، جاي سرزنش يکديگر و تفسير نادرست، به شناسايي مسئله، علت‌یابی و سرانجام يافتن راه حل آن بپردازيد[1].

  • امام موسی کاظم (ع) : «مشورت با عاقلِ خیرخواه، خجستگى، برکت، رشد و توفیقى از سوى خداست.» (تحف العقول، ص ۳۹۸)

 

[1]– با نگاهی به:کتاب تحکیم پیوند زناشویی، محمدکاظم عاطف وحید، فهیمه لواسانی، احمدرضا محمد پور، انتشارات آهنگ قلم.

/انتهای متن/

درج نظر