بیماری هایی که از زایمان هم دردناکترند!

معروف است که مردان اصلا تحمل دردهایی به اندازه درد زایمان زنان را ندارند. این حرف درست است؟ از زبان یک مردو پزشک مشاورش جواب این پرسش را بشنویم.

0

در طول حاملگی همسرم، من با یکی دردناک ترین اموری که تا کنون روبرو شده ام، مواجه شدم و از آن رنج می بردم.

من برای هفته ها از سنگ کلیه رنج می بردم و گویی همسرم و من هر یک در تحمل درد های طاقت فرسا با یکدیگر مسابقه گذاشته بودیم.

هر دوی ما جسمی را درون بدن خود داشتیم که در حال بزرگ شدن بود.

در بدن همسرم جنینی کوچک در حال شکل گیری بود و درون بدن من شیطانی کوچک از جنس یک تکه کلسیم.

اما شباهت های میان من و همسرم به اینجا ختم نمی شود. هر دوی ما به علت وضعیتی که داشتیم بستری شده بودیم.

و در طول چندین شب متوالی تنها راهی که برای راحت تر خوابیدن داشتیم، قرار گرفتن در یک سمت بدن به همراه بالشی میان پاهای مان بود.

به هنگامی که نوزاد به شدت به شکم همسرم لگد می زد، سنگ کلیه من نیز به میزنای و کلیه ها خراش وارد می آورد.

متخصص بیهوشی ما مشترک بود و همان طوری که گفتم شرایط فیزیکی ما خیلی نزدیک و شبیه به یکدیگر بود. اما حس مردانه من نگران آن بود که نتوانم حتی المقدور چنین قیاسی داشته باشم:

 اگر می خواهید که با همسر خود رقابت کنید به او بگویید که عبور  یک سنگ کلیه همانند درد وضع حمل می باشد.

به نظر می رسد چنین قیاسی البته قیاس مسخره ای باشد.  اگر سنگ کلیه من هشت پوند وزن داشت، مردن من حتمی بود.

خیلی ها ممکن است که  به واسطه چنین افکاری مرا  بی عرضه تلقی کنند.  پس با من  دکتر دارنال روانشناس دانشگاه استنفورد تماس گرفتم.

خانم دکتر توضیح داد :

 با توجه به تجربه پزشکان احساس درد بستگی به افراد داشته و امری شخصی است و به مقاومت بدنی انسان بستگی دارد.

زمانی که من پرسیدم آیا مردها نیز همانند خانم های باردار که درد می کشند، به هنگام داشتن سنگ کلیه چنین دردی را احساس می کنند؟

او گفت:که این سوالی کهنه و قدیمی است و من فکر نمی کنم که شما درصدد کنار آمدن با درد باشید.

بعد دکتر گفت: به نظر من برابری و تناسبی دقیق و یکسان میان سنگ کلیه یک مرد با تقلایی که یک نوزاد برای به دنیا آمدن به واژن می کند، وجود ندارد.

غرور مردانه من با این جواب ها خدشه دار شد و کلی نگران شدم. پس من کنکاش بیشتری کرده و درباره سنگ کلیه سوالاتی کردم. دکتر گفت:به دلیل اینکه درد موضوعی مربوط به مقاومت بدن فرد است گاهی سنگ کلیه می تواند سخت تر از تولد نوزاد باشد.

و اضافه کرد:عوامل دیگری بر تحمل درد اثر می گذارند که می توان به وضعیت و شرایط استرس زای افراد که می تواند منجر به تشدید شدن احساس درد شود اشاره کرد.

دکتر دارنال به من گفت: یک زن زمان زیادی برای به دنیا آوردن نوزاد خود دارد در حالی که یک مرد نمی داند درون بدنش در اثر وجود سنگ کلیه چه می گذرد. بنابراین احساس درد برای مرد می تواند غلو آمیزتر باشد.

 من دو بار سنگ کلیه داشتم. در حالی که دومین سنگ کلیه به طرز بارزی بزرگتر بود ولی تجربه اول برای من بدتر بود چون فکر می کردم خواهم مرد.

مراحل عصبی مربوط به درد تقریبا مشابه است و به جنسیت ربطی ندارد.اما اختلافات و تفاوت های تحمل درد میان مردان و زنان نبایستی زیاد باشد.

دکتر در این مورد گفت:احساس درد تنها در خانم ها دردناکتر و بدتر است،  در حالی که شدت احساس درد در مردها در سطوح پایین تری قرار دارد.

پس اگر تجربه احساس درد به طور مساوی باشد اما آنچه که علت درد است در خانم ها بیشتر است. تنها معنای این موضوع آن است زنها بیشتر احساس درد می کنند و نسبت به درد حساس تر می باشند.

اکنون به این موضوع متمرکز می شویم که میان بارداری و سنگ کلیه کدام یک بدتر است؟

دارنال پاسخی برای گفتن نداشت اما توصیه کرد که من خانمی که هم باردار بوده و هم سنگ کلیه دارد  را بیابم و از او سوال کنم.

 من خواهری دارم که تجربه هر دو را داشته است و به هنگام پرسش به من گفت:خب معلومه سنگ کلیه بدتر است. اما بار داری نیز مشکلات خاص خود را دارد و وجه مشترک آن دو این است که به هنگام بیرون آمدن هر دو فرد احساس راحتی می کند.

 

اما بقیه ناراحتی ها:

1-سردرد: به عنوان مثال سردرد،مخصوصا سردردی که تنها یک طرف سر را در بربگیرد یا معمولا در اطراف چشم هاست و می تواند تا سه ساعت یا بیشتر طول بکشد.  این نوع سردرد ها در مردان شایع تر است. اختلال و بیماری فاترجیل که مربوط به نورون ها و اعصاب است و علت آن تورم عصب است  که این رشته اعصاب در سر واقع شده اند واز چشم ها گرفته تا سمت فک کشیده می شوند.

دکتر دارنال می گوید:این نوع درد بسیار حساس است  و بر خلاف درد بارداری تحمل آن به بدن شما بستگی ندارد و مانند فرو کردن چاقو به بدن است و راه درمان قطعی برای آن هنوز معلوم نیست. گاهی ایده و فکر خود کشی به ذهن بیمار خطور کرده و یا فرد به راستی دست به خود کشی می زند.

 

2-سندرم درد پیچیده ناحیه ای: دردی است که معمولا به دنبال یک عمل جراحی اتفاق می افتد و می تواند پس از عمل جراحی شروع شود و به جای ترمیم و بهبود احساس درد به طور ناگهانی خارج از کنترل می شود.

علائم آن احساس درد تیز و سست کننده و حتی برای عده ای بسیار غیر قابل تحمل است که گاهی بیمار نزد پزشک آمده و می خواهد که عضو را قطع کند و شاید دور از تصور شما باشد اما گاهی این راه درمانی مناسب می تواند باشد.

 

3-سوختگی های شدید:  نه تنها سوختگی های درجه سوم بلکه هر نوع سوختگی می تواند طاقت فرسا و به گفته پزشکان قابل قیاس با درد زایمان است.

مراقبتهای سوختگی پیشرفته جانفرساست زیرا نیاز به ترمیم زخم ها، تعویض پانسمان وپیوند پوست دارد. درست است که به هنگام زایمان پوست کمی کشیده شده و از حالت خود خارج می شود اما زمان لازم برای بازگشت پوست نسبت به سوختگی ها کمتر است.

 

4-پاندنتال نورالجیا:دردی سخت در ناحیه واقع شده در پایین بدن است. و می تواند به علت ساده ای مانند زمین خوردن روی دهد و معمولا در مردان مخصوصا در اندام تناسلی آنان شایع تر است.

/انتهای متن/

درج نظر