ازدواج؛ اولويت هفتم جوانان ايراني

0

به گزارش به دخت به نقل از ايرنا، مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: براساس نظرسنجي ها، اکنون ازدواج اولويت هفتم جوانان در کشور است.
محمد اسماعيل مطلق در همايش تبيين سياست هاي کلي جمعيت در راستاي ارتقاي نرخ باروري مبتني بر سلامت مادر و کودک در اروميه افزود: در اين نظرسنجي که از جوانان صورت گرفته پيش از ازدواج، اولويت هاي ديگري نظير اشتغال و تحصيل مطرح شده که نشانگر بي توجهي نسل جوان به تشکيل خانواده است.

وي ادامه داد: اکنون بيش از 11 ميليون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور داريم که بخش قابل توجهي از آنان درحال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج و باروري هستند.

مطلق افزود: در سال هاي گذشته سن ازدواج به ميزان زيادي در کشور بالا رفته بطوريکه اين افزايش در ميانگين کشوري حدود شش سال و در شهر تهران حدود 10 سال بوده است.

مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: اکنون متوسط سن ازدواج مردان به 26.7 سال و زنان به 23.4 سال رسيده که براي رشد نرخ باروري بايد حداقل دو سال کاهش يابد.

مطلق از کاهش آمار ازدواج طي شش سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: در سال 93 افزون بر 724 هزار ازدواج در کشور ثبت شد.

وي همچنين با اشاره به کاهش نگران کننده نرخ باروري در کشور طي 30 سال گذشته افزود: در سال 62 متوسط نرخ باروري ايرانيان 6.8 براي هر زوج بود که اين رقم در سال جاري به 1.8 رسيد.

مطلق گفت: سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوري در کشور از دست مي رود که از اين تعداد 410 هزار مورد به دليل عدم ازدواج، 10 هزار فرصت به علت فوت همسر و 20 هزار فرصت نيز به علت طلاق است.

مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، سقط جنين را يکي ديگر از موارد مهم کاهش نرخ باروري عنوان کرد و ادامه داد: يک ميليون و 730 هزار بارداري در سال رخ مي دهد که از اين تعداد يک ميليون و 550 هزار مورد منجر به زايمان شده و نزديک به 180 هزار مورد با سقط خاتمه مي يابد که اين امر نشان از بالا بودن نرخ سقط جنين در کشور دارد.

معاون فني دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز در اين همايش علل کاهش نرخ باروري در کشور را برشمرد و افزود: مشکلات ناباروري، نبود رضايت از زندگي مشترک، مشکلات اقتصادي خانواده ها از جمله مهمترين اين عوامل به شمار مي رود.

محمد اسلامي افزود: جمعيت ايران در 100 سال گذشته حدود 9 برابر شده و از 8.9 ميليون نفر به نزديک 78 ميليون نفر رسيده و بررسي ها نشان مي دهد که سالانه نزديک به يک ميليون و 100 هزار نفر به جمعيت کشور افزوده مي شود ولي اين روند در سال هاي اخير با سرعت کمتري بوده است.

/انتهای متن/

درج نظر