آغاز دوره جدید آموزش زبان فارسی در هند

دوره جدید آموزش زبان فارسی روز دوشنبه با شرکت 60 نفر از زبان آموزان فارسی درمحل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو آغاز شد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا،علی دهگاهی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو در این مراسم با خیر مقدم به زبان آموزان گفت که آموختن هر زبانی گشوده شدن پنجره دنیای جدید به روی زبان آموز است.
وی با بیان اینکه زبان آموز از طریق زبان با هویت و فرهنگ یک قوم آشنا می‌شودافزود: کارکرد هر زبانی ابتدا برای ایجاد ارتباط است اما کارکرد زبان فارسی برای ایرانیان، هویت و اندوخته های معنوی چند صد ساله است.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو گفت که زبان فارسی رکن اساسی هویت یک ملت بزرگ در طول صدها سال است و توانسته خدمات زیادی به ادبیات در جهان انجام داده و شاهکارهای بی نظیری را خلق کند.
وی با اشاره به ارتباطات فرهنگی دیرینه ایران و هند تصریح کرد روابط فرهنگی ایران و هند بیش از هزار سال قدمت دارد و خانه فرهنگ ایران در دهلی نو نماد این روابط فرهنگی دیرینه است.
دهگایی زبان و ادبیات فارسی را بخش مهمی از روابط فرهنگی دو کشور دانست.
وی با بیان اینکه زبان فارسی حدود 800 سال زبان دیوانی و رسمی هند بوده افزود:نسخ خطی بسیاری در موضوعات مختلف به زبان فارسی نگاشته شده که در کتابخانه های مختلف موجود است.
رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه با تاکید بر این که زبان فارسی زبان هویت و فرهنگ مردم هند است، خاطرنشان کرد بسیاری از کتابهای تاریخ و علوم به ویژه در قرون میانه هند به زبان فارسی نوشته اند و پژوهشگر بدون یادگیری این زبان شیرین نمی تواند به این مطالب دسترسی پیدا کند.
وی افزود امروزه حضور زبان فارسی را می توانیم در کتابخانه ها و یا اماکن تاریخی مانند تاج محل یا قلعه سرخ مشاهده کنیم.
دهگاهی با اشاره به فعالیت 38 گروه آموزش زبان فارسی در دانشگاههای مختلف هند اظهار کرد این امر بیانگر اهمیت زبان فارسی در هند است.
وی اظهار کرد که در این دوره 60 زبان آموز در دو کلاس مجزا و با کمک دو مربی ایرانی و هندی به آموزش زبان می پردازند.
دکتر کلیم اصغر استاد دانشگاه جامعه ملیا اسلامیه دهلی نو با اشاره به فرصت های شغلی برای دانشجویان زبان فارسی تصریح کرد اگر دانشجویان به خوبی زبان فارسی را بیاموزند فرصت های شغلی خوبی در زمینه گردشگری وتجارت فراهم می شود.
وی اظهار کرد ما هندی ها بسیاری از کلمات فارسی را به کار می بریم بدون اینکه بدانیم ریشه آنها فارسی است .
در پایان به دانش پژوهان دوره قبلی آموزش زبان فارسی گواهینمامه پایان دوره داده شد.

/انتهای متن/

درج نظر