ویترای: زیباسازی ارزان محیط خانه

برای معرفی بهتر هنر ویترای، سایت به دخت  با یکی از خانم های استاد در این هنر گفت و گویی داشته است.  شایسته اسحاقی متولد سال 1361 که لیسانس شیمی دارد و در حال حاضر متاهل است.

0

فاطمه قاسم آبادی/

ویترای یعنی ترکیب دلنشینی از نور، شیشه و رنگ که زیبایی و جاذبه اش برای مردم هرگز از بین نمی رود. آنچه جالب است این است که بدانیم چرا یک دانش آموخته رشته شیمی به دنبال این رشته هنری رفته است. شایسته اسحاقی خودش به این سوال جواب می دهد.

 1

رشته تان که در دانشگاه شیمی بوده، از چه زمانی حس کردید که به هنرعلاقمند هستید؟

  • من از دوران کودکی به خاطر جو خانوادگی مان، مخصوصا به خاطر مادرم که استاد قلم زنی هستند، به انواع هنرها علاقمند بودم . ولی همانطور که بزرگتر می شدم به سمت امتحان و پیگیری بعضی شاخه های هنری رفتم و در ضمن تحصیلم، به یادگیری هنر هم پرداختم.

برای مثال مدت زمان زیادی را به یادگیری طراحی و نقاشی اختصاص دادم ( که همان یادگیری بعدها در ویترای به کمکم آمد ) مدتی را هم به یادگیری بعضی از آلات موسیقی پرداختم ولی به طور تخصصی بعدها در ویترای ادامه ی فعالیت دادم.

 

از چه زمانی به سمت هنر ویترای رفتید؟

  • من حدود هفت سال پیش با دیدن یکی از کارهای زیبا و خوش نقش و نگار ویترای به این هنر علاقمند و بعد با رفتن به کلاس به صورت تخصصی با آن آشنا شدم و این هنر را ادامه دادم.، البته اوایل مدتی طول کشید تا آموزش های لازم را ببینم ولی بعد که تمام اصولش را یاد گرفتم و به نوعی امتحانم را در این رشته پس دادم، خودم شروع به تدریس کردم .

 2 (1)

استقبال هنرجویان خانم از این هنر چقدر است ؟

  • اگر اغراق نباشد باید بگویم که خانم ها به شدت به این هنر علاقه نشان می دهند چرا که کاربردهای این رشته در زندگی روزمره شان و وسایلی که با آن در ارتباطند زیاد است.

برای مثال در ظروف شیشه ای که از آنها برای وسایل پزیرایی یا تزئینی استفاده می کنند و همانطور که همه مان می دانیم علاقه به تغییر محیط اطراف از قدیم در خانم ها وجود داشته است. خوبی هنری مثل ویترای در این است که باعث می شود با خرجی کم تغییرات زیبایی در وسایل به وجود بیاورد، مثلا یک ظرف شیشه ای بی رنگ که مدتها مورد استفاده قرار گرفته است، با ویترای می تواند به یک شیء زیبا و حتی تزئینی تبدیل شود.

 

بعضی هنرها مدتی در بین مردم محبوب می شود ولی بعد از مدتی از به اصطلاح از مد می افتد، آیا به نظر شما ویترای هم جزو همین هنرهاست؟

  • به نظر من هنری مثل ویترای با سابقه و قدمت تاریخی که در ایران و مهمتر از آن در جهان داشته است هرگز شامل حال این صحبت نمی شود.

برای مثال این هنر تا جایی که من اطلاع دارم در ایران سابقه ی حداقل دویست ساله دارد، البته شکل ونوع طرح ها و مد روز هر زمانی با زمان دیگر فرق دارد ولی به صورت کلی از آن زمان تا به حال به هیچ وجه از بین نرفته است. البته شاید در برهه ای از زمان به خاطر مسائل مختلف رکود داشته است ولی هرگز علاقه ی مردم را به صورت کلی از دست نداده است.

البته نباید از حق بگذریم که علاقه به نور، شیشه و رنگ که تعریف واقعی و کلی ویترای است هرگز و در هیچ زمانی در مردم از بین نمی رود.

 

شما به عنوان کسی که در زمینه ی ویترای کار می کند از درآمدتان راضی هستید؟

  • خب البته رضایت از درآمد ارتباط مستقیمی با شرایط جامعه هم دارد ولی اگر کسی با پشتکار وارد این رشته بشود، با کمی خلاقیت و ذوق می تواند درآمد خوبی از این راه داشته باشد.

البته این شامل حال همه ی هنرجویان نمی شود، چراکه بیشتر هنرجویان بعد از گذراندن یک دوره ویترای  و درست کردن چند تا کار توقع دارند بیشترین درآمد را داشته باشند ولی این امر شامل حال کسانی می شود که علاوه بر علاقه، پشتکار و خلاقیت هم داشته باشند و با ارائه کارهای خاص و نو جای خودشان را در بازار پیدا کنند.

این را هم بگویم که پیگیری برای فروش و به دست آوردن جایگاهی برای نشان دادن کارها و نیز شرکت در نمایشگاه های آثار هنرهای دستی تاثیر بسیار زیادی در موفقیت و بالا بردن سطح درآمد در این رشته دارد.

ادامه دارد…

/انتهای متن/

 

درج نظر