وجود 600 هزار دختر در شرف ازدواج در دو دهک پايين جامعه

0

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا، مديرکل امور حمايت‌هاي اجتماعي کميته امداد با بيان اينکه اين نهاد در حوزه ازدواج جوانان با محدوديت و کمبود اعتبارات دولتي مواجه است گفت: متاسفانه 300هزار دختر بازمانده از ازدواج تحت حمايت اين نهاد هستند که از سن ازدواج آنان گذشته است.
رضا نوروزي همزمان با سالروز ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه (س) با بيان اينکه بيشتر اين دختران بازمانده از ازدواج در روستاها ساکن هستند گفت: مهاجرت پسران از روستا به شهرها براي کسب درآمد، مشکلات اجتماعي، بالارفتن سن ازدواج در کشور و تحصيلات دختران شهري از عمده دلايل بازماندگي دختران از ازدواج محسوب مي‌شود.
وي همچنين از وجود حدود 600 هزار دختر در شرف ازدواج از گروه افراد فقير (دو دهک پايين جامعه) خبر داد و گفت: در صورتي که زمينه ازدواج اين افراد فراهم نشود مي تواند به عنوان يک تهديد تبديل شود.

وي ادامه داد: کميته امداد در جهت ترويج و تسهيل سنت حسنه ازدواج و تحکيم و تقويت بنيان خانواده و پيشگيري از شيوع آسيبهاي فردي و اجتماعي در بين جوانان در شرف ازدواج و زنان سرپرست خانوار خدمات مختلفي را ارائه مي کند به طوري که سال گذشته 53هزار نفر از دختران و پسران و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش از کمک هزينه ازدواج و جهيزيه برخوردار شدند.

نوروزي در ارتباط با کمک هزينه جهيزيه به متقاضيان واجد شرايط،تصريح کرد: اين کمک هزينه ها براي دختران تحت پوشش کميته امداد در قالب کمک هزينه جهيزيه با سرانه 20ميليون ريال به صورت بلاعوض به تعداد 40هزارنفر، کمک هزينه جهيزيه دختران نيازمند به تعداد سه هزارنفر به مبلغ 10ميليون ريال ، هديه ازدواج به 10هزار پسر تحت پوشش از 500 تا 700هزار تومان و کمک هزينه ازدواج دو هزار و 300 زن سرپرست خانوار بوده است.

وي با اشاره به حمايت هاي کميته امداد براي استحکام و تقويت بنيان خانواده خاطر نشان کرد: کميته امداد براي تشويق و حمايت از زوجهاي جوان کلاس هاي مشاوره نيز برگزار مي کند و همچنين اين افراد از تسهيلات قرض الحسنه 30ميليوني ريالي نيز بهره مند مي شوند.
مديرکل امور حمايت‌هاي اجتماعي کميته امداد با بيان اينکه اعتبارات اين نهاد پاسخگوي هزينه ازدواج دختران براي تشکيل خانواده نيست، افزود: موسسات ومراکز خيريه و نيکوکاران مي تواند براي کمک به ازدواج آسان اين افراد به اين نهاد کمک کنند.
نوروزي با بيان اينکه کميته امداد هيچ جهيزيه اي را به مددجويان بدون ارائه مشاوره قبل از ازدواج اهدا نمي کند گفت: بر اين اساس طبق بررسي هايي که درحوزه فرهنگي انجام شده است کمترين طلاق ها را در کميته امداد شاهد هستيم؛ چراکه بيشتر اين افراد رنج ديده و سختي هاي زندگي را چشيده اند و از زندگي هاي فانتزي به دور هستند.
وي ادامه داد: سال گذشته بيش از 60 هزارپشت نوبتي براي دريافت کمک هزينه ازدواج داشته ايم که امسال نيز با توجه به محدوديت اعتبار هر ماه به تعداد آنها اضافه مي شود.

نوروزي با بيان اينکه سال گذشته بيش از 82ميليارد تومان اعتبار براي کمک به ازدواج جوانان هزينه شده است تصريح کرد: از اين ميزان حدود 71 ميليارد تومان آن براي جهيزيه دختران پشت نوبت بوده به طوري که 50 درصد آن از کمک هاي مردمي تامين شده است.
نوروزي با اشاره به اينکه کميته امداد ازدواج را راهي براي توانمند سازي مددجويان مي داند،گفت: امسال سرانه کمک هزينه ازدواج از 20ميليون ريال به 30 ميليون ريال افزايش يافته است ولي با توجه به محدوديت اعتبارات سرانه سال گذشته را براي مددجويان پرداخت مي کنيم.

وي اظهار کرد: اين نهاد از سال 70 تا 92 حدود 538 ميليارد تومان در حوزه کمک به ازدواج نيازمندان سرمايه گذاري کرده که حدود 1.5 ميليون زوج را شامل مي شوند که به صورت بلاعوض از امداد تسهيلات دريافت کرده اند.
به گزارش روابط عمومي کميته امداد؛ مديرکل امورحمايت‌هاي اجتماعي کميته امداد کمک به ازدواج نيازمندان در را چهار فصل کاري تعريف کرد و يادآور شد: عمده آن براي دختران تحت پوشش کميته امداد و دختران نيازمندي که تحت پوشش امداد نيستند و موردي از اين نهاد خدمات مي گيرند و بخش ديگر هديه ازدواج پسران و کمک به ازدواج زنان سرپرست خانوار تحت پوشش را شامل مي شود.

/انتهای متن/

درج نظر