نشست و بیانیه تشکل‌های زنان انقلابی در مورد مذاکرات هسته‌ای

0

نشست زنان انقلابی درباره مذاکرات هسته‌ای روز چهارشنبه در محل حوزه علمیه فاطمیه و با حضور دکتر کارخانه؛ نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته صیانت از حقوق هسته‌ای مجلس، دکتر فؤاد ایزدی؛ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، بیش از 40 نماینده از تشکل‌های زنان و هم‌چنین اساتید، دانشجویان، طلاب و فرهنگیان برگزار شد.

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، در ابتدای این مراسم معصومه معصومی‌فر؛ دبیر اجرایی نشست، ضمن اشاره به حضور زنان در عرصه‌های مختلف کشور، یکی از مهم‌ترین نقش بانوان را حضور پررنگ در مسایل سیاسی از جمله مسئله مذاکرات هسته‌ای کشور دانست و گفت: در تاریخ ایران و در جریان انقلاب اسلامی ایران همواره زنان نقش اساسی داشته‌اند. بی‌شک در مقطع کنونی که یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ ایران است نیز، زنان رسالت عظیمی بر عهده دارند.

وی افزود: به دلیل موقعیت حساس مسئله‌ هسته‌ای، بیش از 40 تشکل زنان، با هدف حمایت از منویات مقام‌معظم‌رهبری ضمن هم‌دلی و حمایت از مذاکرات دولت و تیم مذاکره‌کننده در چارچوب خط‌قرمزهای ترسیم‌شده، اقدام به برگزاری این نشست کرده‌اند.

معصومی‌فر گفت: به منظور انعکاس مطالبات تشکل‌های زنان در خصوص مذاکرات هسته‌ای، بیانیه‌ای از سوی این تشکل‌ها با امضاء نمایندگانشان صادر شد.

معصومی‌فر در خاتمه، ضمن دعوت از تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد برای درخواست مطالباتشان درباره مذاکرات هسته‌ای، خاطرنشان کرد: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، به‌عنوان گروه‌های مردمی وظیفه‌ای بس عظیم در مورد مذاکرات هسته‌ای دارند و باید مطالباتشان را از دولت و تیم مذاکره‌کننده به مسئولان ذی‌ربط انعکاس دهند.

در ادامه مراسم، فؤاد ایزدی؛ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و کارخانه؛ نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته صیانت از حقوق هسته‌ای مجلس به سخنرانی درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران پرداختند.

همچنین در پایان این نشست بیانیه‌ای در مورد مذاکرات هسته‌ای قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

متن بیانیه تشکل‌های زنان انقلابی در مورد مذاکرات هسته‌ای
انقلاب اسلامی با هدایت‌های امام خمینی (ره) و خلف صالح او رهبر معظم انقلاب، امروز با اقتدار در عرصه‌های جهانی می‌درخشد. ایران اسلامی پس از جنگ تحمیلی و نبردهای نرم پس از آن، یک کشور مقتدر و نیرومند است که تکیه‌گاه بزرگ مسلمانان و آزادگان جهان است.

امروز استکبار جهانی با بهانه قراردادن پیشرفت‌های شگفت‌انگیز هسته‌ای و نیز توفیقات جمهوری اسلامی در سایر رشته‌های علمی، در صدد ضربه‌زدن به ملت ایران است و نمی‌خواهد ایران اسلامی به سلامت از پیچ بزرگ تاریخ معاصر عبور کند.

از آن‌جایی‌که زنان همیشه نقش مهم و کلیدی در پیروزی و مقاومت داشته‌اند، ما تشکل‌های زنان انقلابی ضمن حمایت از مذاکرات هسته‌ای مبتنی بر عزت‌مندی و اقتدار، مطالبات خود را به‌شرح زیر اعلام می‌داریم:

1. توافق‌ها در چارچوب خطوط قرمزی صورت گیرد که از سوی مقام‌معظم‌رهبری ترسیم گردیده است. یعنی متضمن عزت و اقتدار ملت ایران در استفاده صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای باشد. به این امید که توافقی متوازن و متعادل منعقد گردد تا در آینده کشور عزیزمان دچار تبعات منفی آن نگردد.

2. لحن مقامات آمریکایی در مذاکرات به خوبی نشان می‌دهد که آن‌ها عزمی برای لغو تحریم‌های ظالمانه ندارند و تصور می‌کنند از این طریق می‌توانند تیر خلاص را به حیات جمهوری اسلامی بزنند. ازاین‌رو چنان‌چه مذاکرات به لغو هم‌زمان تمامی تحریم‌ها نیانجامد، نه تنها هیچ توافقی در این باب سودمند نیست، بلکه خیانتی بزرگ بر منافع و مصالح ملی است.

3. با توجه به عدم پای‌بندی آمریکا و هم‌پیمانانش نسبت به تعهدات بین‌المللی، لازم است هرگونه توافقی پس از راستی‌آزمایی از آنان صورت گیرد.

4. ما با بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان کشورمان که توهینی آشکار به ملت ایران است و رویکردی به مراتب تحقیرآمیزتر از کاپیتولاسیون دارد، مخالفیم.

5. دیپلماسی خارجی دولت نباید حل مسایل اقتصادی کشور را به مذاکرات پیوند زند. اقتصاد کشور باید متکی بر ظرفیت‌های داخلی بر اساس یک نقشه راهبردی درون‌زا، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد.

6. از آن‌جایی‌که مذاکرات هسته‌ای می‌تواند بهانه‌ای باشد برای دشمن جهت اثرگذاری بر مسایل سیاسی کشور، به‌ویژه انتخابات پیش‌رو، لذا توجه به ارجحیت منافع ملی بر منافع جناحی، حیاتی است.

7. ما هم‌صدا با ملت ایران خواهان انعکاس شفاف اخبار و اطلاعات در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای به مردم عزیز کشورمان هستیم.

8. از مجلس محترم تقاضا می‌کنیم که طبق اصل 77 قانون اساسی، «قطع‌نامه‌ها، مقابله‌نامه‌ها، قراردادها، و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.» بر هرگونه توافق هسته‌ای و پروتکل الحادی نظارت داشته باشند.

9. ما تشکل‌های زنان انقلابی حمایت خود را از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مادامی که در چارچوب خطوط قرمز ترسیم‌شده از سوی رهبری حرکت کند، اعلام می‌نماییم و چنان‌چه دشمنان نظام با زیاده‌خواهی مانع از انجام توافق شوند، از تیم مذاکره‌کننده به‌خاطر مقاومت در برابر دشمن تجلیل خواهیم کرد و هم‌چنان راه خود را استوار و پر قدرت ادامه می‌دهیم.

10. از همه جناح‌های سیاسی می‌خواهیم با وحدت و همدلی حول محور ولایت فقیه منافع ملی را قربانی منافع سیاسی و جناحی نکنند. امید آن داریم با توافقی عزت‌مندانه در پاسداشت خون مقدس شهدای انقلاب به‌ویژه شهدای هسته‌ای کشورمان بکوشیم.

اسامی امضاء‌کنندگان بیانیه تشکل های زنان انقلابی در مورد مذاکرات هسته‌ای بدین شرح است:
مؤسسه فرهنگی بشری، حزب مؤتلفه اسلامی اتحادیه بین‌المللی زنان و ادیان توحیدی، مؤسسه قدر علوی، انجمن بهار سبز امید، انجمن بین‌المللی حمایت از خانواده‌های ترور، انجمن زنان مسلمان مبارز، انجمن دوستداران خانواده موفق، انجمن بیان، انجمن خیریه حسنی، انجمن حمایت از جانبازان سلاح‌های شیمیایی، مؤسسه فرهنگی هل‌اتی، انجمن طنین (فارغ‌التحصیلان حوزه فاطمیه)، زنان اندیشمند جهان اسلام، انجمن طوبی، انجمن مشکاۀ، انجمن زنان عدالت‌خواه، بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش، مؤسسه کریمه ولایت، جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر، تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران، جمعیت زنان ایثارگر، الزهرامؤسسه سمای تربیت (دانشگاه علم و صنعت)، مؤسسه فرهنگی هنری شبستان هنر، رهپویان قائم آل محمد (عج)، مؤسسه فرهنگی جوانه صلح، انجمن زنان داداندیش، انجمن ریحانه النبی، مؤسسه حدیث هدایت، مؤسسه رضوان، کانون فرهنگی بانو امین، کانون میثاق زندگی، مؤسسه کوثر ولایت نور، مجمع جهانی زنان ایثارگر دوستدار صلح، مرکز جامع توانمندسازی زنان، مؤسسه حامیان مقاومت اسلامی، مؤسسه طلوع بصیرت شیراز، مؤسسه فرهنگی هنری نور، جمعیت زندگی، انجمن خیریه قائمیه، انجمن زنان عقیله بنی هاشم.

/انتهای متن/

درج نظر