زنان خانه‌دار بیشترین استفاده‌کنندگان از فضای مجازی

مدیرکل امور بانوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اجرای عدالت جنسیتی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تلاش می‌کنیم در حوزه آی.سی.تی اختلاف و تبعیض جنسیتی وجود نداشته باشد و زنان در کنار مردان بتوانند در پست‌های بالا و مدیریتی و در رده‌های مناسب فعالیت کنند.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، عدالت جنسیتی به معنای آن است که زنان و مردان از حق و حقوق برابر و یکسان با یکدیگر برخوردار باشند. از نظر اسلام و کتاب‌های دینی ما نیز عدالت به معنای تشابه حقوق و وظایف نیست بلکه به معنای مساوات است.
خط مشی دولت استفاده بیشتر از توان و ظرفیت بانوان است برهمین اساس با توجه به اینکه زنان در جامعه امروز از تحصیلات بالایی برخوردارند باید برای برقراری و ارتقاء عدالت جنسیتی در جامعه توانمندی‌ها و استعدادهای خود را نشان دهند تا بتوانند در توسعه متوازن کشور در حوزه اشتغال خانگی، بخش دولتی و بخش خصوصی سهمی داشته باشند.
عدالت در زمینه حقوق، اشتغال، بهره‌مندی از منابع و ظرفیت‌ها و دسترسی به فرصت‌های در جامعه است. البته عدالت جنسیتی به دنبال تبعیض جنسیتی ایجاد شده است زیرا در برخی مواقع به صورت ناخواسته رانت ویژه‌ای به مردان تعلق می‌گیرد البته در برخی مواقع این موضوع مشخص است به عنوان مثال زمانی که سهمیه استخدام‌ها را اعلام می‌کنند یا گزینش و سهیمه جنسیتی برای کنکور در نظر می‌گیرند اما در برخی مواقع بی عدالتی آنقدر پنهان صورت می‌گیرد که دیده نمی‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست‌گذاران و مسئولان در راستای اجرای عدالت جنسیتی حرکت می‌کنند یا خیر، گفت: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و همه مشاوران امور زنان در دستگاه‌های مختلف اجرایی تمام تلاش خود را در راستای پاسخگویی به همه سلایق و علایق بانوان اقشار جامعه به کار گرفته‌اند به طوری که از فردی که وظیفه امور زنان را رسیدگی به موضوع گردش و تفریح زنان می‌داند تا فردی که از معاونت زنان انتظار ارائه لوایح حمایتی از زنان و اجرای عدالت جنسیتی دارد از اقدامات این معاونت رضایتمند شود.
جای چنین نهادی در اقدامات کلان امور بانوان خالی است و باید با تدوین و اجرای چنین منشوری وظایف معاونت زنان، اعضا شورای فرهنگی اجتماعی زنان، نمایندگان زن مجلس و مشاوران امور بانوان دستگاه های مختلف مشخص شود و به عنوان یک سند بالادستی در حوزه زنان و خانواده از آن تبعیت کنیم همچنین معاونت زنان می‌تواند پیشنهاد دهنده این موضوع باشد.
در سال 2010 ضریب نفوذ اینترنت در کشور برای مردان 16.3 درصد و برای بانوان 12 درصد بود که از شکاف جنسیتی چهار درصدی در حوزه آی.سی.تی کشور خبر می‌داد اما در سال 2014 ضریب نفوذ اینترنت برای بانوان 83 درصد و برای آقایان 86 درصد شد این روند برقراری عدالت جنسیتی در حوزه مخابرات و اینترنت را نشان می‌داد.
فرمان 14 ماده‌ای رهبری در مورد خانواده نشان‌دهنده اهمیت بانوان در جامعه است بنابراین بانوان باید بتوانند توانمندی خود را نشان دهند.تحقیقات نشان می‌دهد زنان خانه‌دار بیشترین استفاده ‌کنندگان از فضای مجازی هستند که این موضوع نشان‌دهنده توانمندی بانوان در استفاده از فضای مجازی است.

/انتهای متن/

درج نظر