جزئیات نهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی

مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران با تشریح جزئیات نهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی گفت: این نمایشگاه 18 تا 26 شهریور ماه در بوستان گفتگو برگزار می‌شود و در آن پوشاک زنانه، مردانه، بچگانه، کالای حجاب، محصولات چرم، کالای خواب، زیورآلات و صنایع دستی عرضه می‌شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، فهیمه فیروزفر در نشست خبری که امروز در ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برگزار شد، افزود: 22 غرفه به عرضه پوشاک زنانه، 23 غرفه به پوشاک مردانه، 12 غرفه به پوشاک کودک، 2 غرفه به کالای حجاب، 2 غرفه به کالای خواب، 3 غرفه عرضه زیورآلات و 3 غرفه به عرضه صنایع دستی می‌پردازند. علاوه بر آن به صورت محدود به عرضه لوازم التحریر و مواد غذایی می‌پردازیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در نمایشگاه زنان و تولید ملی، مراکز مهارت آموزی کوثر که در حد برند پوشاک تولید می‌کنند و یا تولید کنندگان برند، شرکت می‌کنند. این در حالیست که در چند ماه اخیر افراد زیادی به ما مراجعه کردند. این افراد خود را تولید کننده می‌دانند چرا که محصولاتشان توسط زنان خانه دار تولید می‌شود.

اگر چه ما بازارچه‌های فصلی داریم ولی این تولید کنندگان تمایلی به عرضه محصولاتشان در بازارچه‌های فصلی ندارند و نه می‌توانند در نمایشگاه ما شرکت کنند.

مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران با بیان اینکه لازم است برای حفظ حقوق مصرف کننده این افراد نیز طبقه بندی شوند اظهار کرد: قصد داریم شبکه مشاغل خانگی را تعریف کنیم و شاید برای این تولید کنندگان، نمایشگاه جداگانه‌ای برگزار کنیم. در گام اول تصمیم داریم آمار این تولید کنندگان را استخراج کنیم.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان فعال در حوزه مشاغل خانگی حاضر نیستند در محوطه باز بوستان گفتگو همزمان با برگزاری جشنواره زنان و تولید ملی به ارائه محصولات خود بپردازند و خواهان برخورداری از غرفه درون فضای نمایشگاهی هستند. همین امر ایجاد یک شبکه را برای این افراد ضروری می‌کند تا بتوان از محصولات و توان چنین تولید کنندگانی نیز بهره برد.

وی با بیان اینکه 13 برند جدید در نمایشگاه زنان و تولید ملی حضور می‌یابند اظهار کرد: 10 برندی که پیش از این در نمایشگاه شرکت می‌کردند از این چرخه خارج شدند. ما تلاش می‌کنیم از طریق برگزاری نمایشگاه زنان و تولید ملی اعتماد مردم را به تولید ملی جلب کنیم و تولید کنندگان برند نیز با همین هدف در نمایشگاه شرکت می‌کنند. بنابراین سود خود را به حداقل می‌رسانند. آنها در واقع به نمایشگاه زنان و تولید ملی عرق پیدا کرده‌اند.

فیروزفر اضافه کرد: شبکه پوشاک به گونه‌ای تشکیل شده است که بخش‌های مختلف مربوط به این حوزه با یکدیگر همکاری می کنند. به عنوان نمونه یک مرکز برای برخی دیگر از تولید کنندگان خدمات برش لیزری را ارائه می‌دهد.

وی از برگزاری جشنواره توبی بافی خبر داد و اظهار کرد: این جشنواره در خراسان جنوبی با همکاری ستاد ملی توانمندسازی در مهرماه برگزار می‌شود چرا که استان خراسان جنوبی ظرفیت خوبی برای تولید پارچه‌های نخی دارد و در قالب جشنواره توبی بافی به سه نفر از طراحان پارچه جوایزی اهدا می‌شود.

مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران با بیان اینکه مدیریت تولید در کشور نداریم تصریح کرد: اگر بتوانیم تولید کنندگان و مردم را به سمت تولیدات ایرانی سوق دهیم گام بزرگی برداشته‌ایم. در آن شرایط فضای کمتری به عرضه تولیدات خارجی داده می‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با کمیته امداد گفت: طی مذاکرات انجام شده از کمیته امداد درخواست کرده‌ایم که وامی به زنان سرپرست خانواری که توان تولید دارند بدهند و ما نیز فضا در اختیار این زنان قرار می‌دهیم. تا آنها بتوانند تولید کنند و محصولاتشان را به فروش برسانند.

فیروزفر با بیان اینکه ما درخواست دائمی شدن نمایشگاه زنان و تولید ملی را ارائه کرده‌ایم اظهار کرد: با تحقیق انجام شده مشخص شد که دائمی شدن این نمایشگاه نیاز است حتی می‌توان بیرون از تهران مکانی را برای این کار در نظر گرفت تا شهرستان‌های دیگر نیز بتوانند به آن مراجعه کنند اما با درخواست دائمی شدن نمایشگاه موافقت نشده است.

وی اضافه کرد: 2710 زن سرپرست خانوار در قالب تولیدی‌های مختلف در نمایشگاه زنان و تولید ملی به عرضه محصولات خود می‌پردازند علاوه بر آن 50 درصد از سازندگان غرفه‌های این نمایشگاه را فرزندان زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران با اشاره به آمار زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: از سال 86 تا 90، 30.3 درصد زن مطلقه، 43.27 درصد زن به علت فوت همسر، 3.87 درصد دختر و 22.2 درصد زن سرپرست در سامانه ستاد ملی زنان سرپرست خانوار ثبت شده‌اند. در سال‌های 94 تا 95، 35.18 درصد زن مطلقه، 24.83 درصد فوت همسر، 7.12 درصد دختر و 32.5 درصد زن بدسرپرست تحت پوشش ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار قرار گرفتند. در حال حاضر 16هزار و 449 زن سرپرست خانوار و تحت پوشش این ستاد هستند. آمار فرزندان ثبت شده این افراد 27 هزار و 89 نفر است.

فیروزفر با بیان اینکه سن زنان مراجعه کننده به ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از 50 سال به 39 سال رسیده است گفت: تعداد زنان بدسرپرست و مطلقه افزایش یافته و تعداد زنان مراجعه کننده به علت فوت همسر کاهش پیدا کرده است. امکان دارد علت کاهش مراجعه کنندگان ناشی از فوت همسر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن یا دریافت خدمات از سازمان‌های دیگر باشد. متاسفانه آمار آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران متناسب با افزایش آمار ستاد زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران بیشتر شده است. در حال حاضر 300 هزار زن سرپرست خانوار شناسنامه‌ای (شناسنامه زنان گویای سرپرست خانوار بودن آنان است) در تهران زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده به فرزندان زنان سرپرست خانوار گفت: ما دوره‌های مشاوره آموزشی برای زنان سرپرست خانوار و فرزندانشان برگزار می‌کنیم. علاوه بر آن با حضور فرزندان نخبه، اتاق فکری تشکیل داده‌ایم. آنها برای فرزندان سرپرست خانوار که پشت کنکور هستند دوره‌هایی برگزار کردند و در آنها اطلاعاتی در زمینه رشته‌های تحصیلی دانشگاهی ارائه داده‌اند که مورد استقبال قرار گرفت. ما قصد داریم این فرزندان نخبه را با شبکه نذر فرهنگی متصل کنیم.

فیروزفر در پایان درباره همکاری ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با متروی تهران در زمینه زنان دستفروش اظهار کرد: ما در 22 منطقه دفتر امور بانوان داریم زنان دستفروش می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. اگرچه ممکن است درآمد این دسته از زنان کاهش یابد اما به علت دریافت حمایت‌های مختلف از جمله در زمینه‌های مشاوره‌ای و آموزشی قرار گرفتن تحت پوشش شهرداری تهران در درازمدت به نفع آنان و فرزندانشان است.

/انتهای متن/

درج نظر