خانم صدراعظم دوباره آمد

 آنگلا مرکل صدراعظم آلمان یکپارچه که این روزها برای چهارمین بار بر کرسی صدارت یکی از بزرگترین کشورهای صنعتی اروپا تکیه زده است، از کجا آمده و چطور به اینجا رسیده است؟ راست است که او قدرتمندترین زن جهان است؟

0

نام آنگلا مرکل برای مردم ما به عنوان صدراعظم یکی از بزرگترین کشورهای صنعتی جهان نامی شناخته شده است. چون او سه دوره پیاپی صدراعظم آلمان بوده است و اخیرا هم برای بار چهارم از سوی مردم آلمان انتخاب شده است.

نگاهی به سیر زندگی آنگلا مرکل و سر کشیدن به گوشه هایی از زندگی خصوصی خانم صدراعظم ممکن است برای خیلی ها جالب باشد.


دختر کشیش

آنگلا دوروتِئا کزنر در 17 ژوئيه 1954 در شهر هامبورگ و به عنوان اولين فرزند در خانواده ‌اي فرهنگي به دنيا آمد.

پدرش هورست کاستنر کارشناس الهيات مذهبی و کشیش پروتستان و فارغ‌ التحصيل دانشگاه هايدلبرگ بود. آنگلا، هنوز يک ساله نشده بود که به همراه خانواده‌ اش به آلمان شرقی مهاجرت کرد. در برلین پدرش مسئول کليساي پروتستان- براندنبورگ- شد و بارها جهت شرکت در راه‌ اندازي يک رشته کليسايي به تمپلين سفر نمود. مارکوس، برادر آنگلا در سال 1957 و خواهرش ايرنه در 1964 به دنيا آمدند.

آنگلا، در مدرسه پلي ‌تکنيک شهر مجاور محل زندگی شان یعنی تمپلين شروع به تحصيل نمود؛ به عقيده معلمين و همکلاسي‌ها، آنگلا در دوران کودکي و نوجواني کمتر مورد توجه بود و با اینکه داراي روابط اجتماعي خوبي بود اما خیلی محبوب نبود.

 

زندگی در آن سوی دیوارها

آنگلای جوان در دوران نوجوانی به دور از هیاهو تنها بر روی اهداف تحصیلی خود تمرکز کرده بود. استعداد وي بيشتر در دروس زبان روسي و رياضيات، چشمگير بود. او در المپياد زبان روسي  توانست تا سطح بين‌المللي شرکت کند.

در آن دوران آنگلا متوجه شد که مثل 17 میلیون مردم دیگر ساکن در آلمان شرقی، او در واقع درون یک دژ نظامی زندگی می کند. مرکل در 35 سال اول زندگی خود در این منطقه محصور ماند. در بزرگسالی در برلین شرقی زندگی می کرد؛ در کنار دیواری که آغاز ساخت آن در سال 1961 را به عنوان اولین خاطره سیاسی عمرش به یاد می آورد.وقتی این دیوار در سال 1989 فرو ریخت، ویژگی هایی مثل صبر، ملایمت، سختگیری فکری و هدایت در او نهادینه شده بود؛ ویژگی هایی  که از الزامات زندگی در آلمان شرقی بود و بعدها نه تنها مسیر زندگی خود او با این ویژگی ها عوض شد بلکه او به کمک همین خصوصیات بود که مسیر تاریخ را هم عوض کرد.

در نهایت آنگلا دوران تحصیل را پشت سر گذاشت اما به خاطر دیدگاه مذهبی خانواده اش، بخصوص پدرش که کشیش بود، به جاي شرکت در جشن‌هاي معمول فارغ‌ التحصيلي، که جوی متضاد با قوانین خانواده های سنتی و مذهبی داشت ( شرکت در این جشن های معمول فارغ التحصیلی ترجیحا با همکلاسی پسر و استفاده از مشروبات الکلی همراه بود) در مراسم متبرک کليسا که مختص ورود جوانان به جامعه مسيحايي است، شرکت کرد و آنگلا این طور وارد دنیای بزرگسالان شد.

 

ازدواج ناموفق و اسمی که ماندگار شد

آنگلا در سال 1978 در رشته  شیمی فیزیک از دانشگاه لايپزيگ فارغ التحصیل شد و در سال 1986 هم دوره دکترایش را با درجه عالي اخذ نمود.

آنگلا طي دوران تحصيل فيزيک و تبادلات دانشگاهي دانشگاه لايپزيک با دانشگاه های مسکو و لنينگراد، با “اولريش مرکل” آشنا شد و اين دو، در سال 1977 در کليسا به عقد رسمي يکديگر درآمدند. این ازدواج در سال ۱۹۸۲ به جدایی کشید، اما آنگِلا نام خانوادگی همسر اولش را برای همیشه برای خود حفظ کرد و تبدیل به «آنگِلا مرکل» کنونی شد.

مرکل قبل از طلاقش در مرکز آکادمی علوم با ،” یواخیم زاوِر” که متخصص شيمي کوانتوم بود آشنا شده بود و بعد از این آشنایی از همسر اولش جدا شد و از ان  زمان مدتها  با زاوِر زندگی کرد بی این که ازدواج رسمی کرده باشند.

 

اجبار برای ازدواج رسمی

از سال 1988 انگلا و زاور بصورت علنی زوجیت خود را مطرح کردند بی این که چندان به رسمی کردن این رابطه فکر کنند. منتها در سال 1998 مرکل به خاطر فشار های هم حزبی هایش در حزب دموکرات مسیحی در نهایت با زاوِر ازدواج کرد و اکنون آنها  بدون فرزند زندگي مي ‌کنند، البته شوهرش دو پسر از ازدواج قبلي خود دارد.

 

پله های پیشرفت تا صدر اعظمی

در سال‌های پایانیِ دولت کمونیستی آلمان شرقی، مرکل در اعتراضات خیابانی شرکت فعالی داشت و به عضویت حزب تازه تأسیس حرکت دمکراتیک در آمد . در زمان فروپاشی دیوار برلین انگلا به‌عنوان سخنگوی حزب فعالیت می‌کرد. یک سال پس از برداشتن دیوار برلین هم به معاونت سخنگوی اولین دولت دموکراتیک آلمان شرقی منصوب شد.

در سال ۱۹۹۰یعنی  بعد از ادغام دو آلمان، مرکل عضو حزب مسیحی دموکرات و در پایان همین سال به‌عنوان نماینده این حزب وارد از ایالت مکلنبورگ فورپومرن به مجلس فدرال آلمان، بوندستاگ راه یافت. مرکل در دولت “هلموت کهل” در سال‌های ۱۹۹۱ به عنوان وزیر زنان و جوانان و در سال ۱۹۹۴ به عنوان وزیر محیط زیست منصوب شد.

پس از شکست اتحادیه دموکرات مسیحی در انتخابات ۱۹۹۸، مرکل به عنوان دبیرکل این حزب برگزیده شد و کمتر از دو سال بعد از آن، پس از رسوایی پرداخت‌های مالی غیرمجاز در این حزب که به برکناری رهبر وقت این حزب” ولفگانگ شویبله”  انجامید، مرکل به عنوان اولین زن در تاریخ حزب دموکرات مسیحی آلمان، به رهبری این حزب برگزیده شد.پس از آن او به‌ عنوان رئیس اتحادیه دموکرات مسیحی‌ها (CDU) توانست اولین زن صدراعظم در تاریخ آلمان گردد.

مرکل از آن زمان  تا سال ۲۰۰۹ دولت ائتلافی با حزب همپیمانش اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن (CSU) و حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) را رهبری کرد. این ائتلاف پس از دو ماه مذاکره در پی انتخابات فدرال آلمان در ۲۰۰۵ تشکیل شد. پس از انتخابات فدرال در سال ۲۰۰۹ و خروج سوسیال دموکرات‌ها از دولت، مرکل دولت ائتلافی جدید را با مشارکت حزب دموکرات آزاد تشکیل داد.

 

عاشق آشپزی و پختن نان

آنگلا مرکل هم مثل هر زن دیگری به امورخانه داری علاقمند است. دوستان نزدیکش می گویند که او خیلی پخت و پز را دوست دارد. آنها تاکید می کنند که آنگلا دوست دارد از او به خاطر پخت نان های مخصوصش تعریف کنند. آنگلا در پخت نان و غذاهای آلمانی تبحر دارد اما  دوستانش از سوپ سیب زمینی، رولت گوشت و کیک زردآلوی آنگلا  بیشتر خوششان می آید.پختن این غذاها، به گفته خانم صدر اعظم ، مهم ترین تفریح اوست  در اوقاتی که او و همسرش می توانند با هم بگذرانند.

 

دوره چهارمی صدراعظمی

مسیری که خانم صدر اعظم طی کرده برای رسیدن به جایگاهی که در حال حاضر دارد مسیر پر فراز و نشیبی بوده است که با مداومت و تلاش بسیار خود آنگلا مرکل و مهم تر از او حزبش صورت گرفته است.

آنگلا مرکل با وجود مخالفان بسیار زیادی که در میان بخش هایی از مردم  و حزب های دیگر در آلمان داشته است، اخیرا برای چهارمین بار موفق به  نشستن بر جایگاه صدر اعظمی آلمان شد و باید منتظر بود تا ببینیم در آینده خانم صدر اعظم قرار است چه آشی برای مردم آلمان بپزد.

 

تعامل مرکل با مردان سیاستمدار

آنگلا مرکل را خیلی ها قدرتمندترین زن دنیا می دانند بخاطر قدرت بی نظیرش در اداره یکی از بزرگ ترین کشورهای صنعتی غرب یعنی آلمان یکپارچه.

مواضع قاطع مرکل در جریان حذف سلاح‌هاي اتمي در آلمان و تاکید او بر مذاکرات درباره موشک‌ها با همراهي ساير کشورهاي عضو ناتو نشانه ای از این قدرت اوست. از همین جایگاه محکم است که مرکل در قبال ترکيه معتقد به برقراري مشارکت ممتاز به جاي عضويت اين کشور در اتحاديه اروپاست.او توانست در خصوص بحران اقتصادي اروپا و بدهي، مبارزه خود عليه آن را رسماً اعلام نماید.  البته مخالفان و رقبای سیاسی او معتقدند که آنگلا مرکل، در زمان جنگ عراق، با سياست‌هاي ايالات متحده کاملا همسو شد و از این بابت شدیدا به او انتقاد کرده اند.

رسانه ها نحوه تعامل مرکل  با سران دیگر کشورها از جمله روسیه را نشانه ای از قدرتمندی این زن سیاستمدار می دانند.

گفته شده که هنگامی که مرکل به عنوان صدر اعظم به روسیه سفر کرده بود، پوتین به او یک سگ اسباب بازی مخملی هدیه داد.

جالب اینجاست که مرکل یک بار در دهه ۹۰ میلادی مورد حمله یک سگ قرار گرفته بود.

مرکل هم در سفر بعدی کار جالبی انجام داد و یک سگ سیاه را همراه خود به اتاق محل ملاقات آورد. وی بعدها علت این رفتار پوتین را ضعف او دانست و در این رابطه گفت:

“پوتین از ضعف خود وحشت دارد. روسیه به هیچ جا نرسیده و اقتصاد و سیاست ناموفقی دارد.”


مادر ورزش آلمان

مرکل نخستین صدر اعظمی است که به خاطر حمایت هایش از ورزش و ورزشکاران بسیار مورد توجه بوده است.  تیم فوتبال  آلمان او را برای مجموعه اش خوش یمن می داند و به او لقب «Muttivation» را برایش در نظر گرفته است.( «Mutti» به معنای مادر است)

 دیدار مرکل با اعضای تیم میل فوتبال آلمان هنگام برگزاری مسابقات جام جهانی، اهمیتی را که وی به خواسته ها و علایق مردمش دارد، نشان می دهد 

/انتهای متن/

درج نظر