چرا در بدپوشیدن و آرایش افراط می کنند؟
چرا خیلی از دختران و زنان فکر می کنند با لباس عجیب و غریب پوشیدن و آرایش های غلیظ نامتعارف می توانند مقبولیت و مطلوبیت برای خود ایجاد کنند؟ ریشه اصلی چنین رفتارهایی چیست؟ بسیاری از کارشناسان این مشکل را حاصل کمبود اعتمادبنفس در این دختران و زنان و نبود بلوغ پوششی در آنها دانسته اند. سایت به دخت با دانش آموخته ای از رشته دانش اجتماعی مسلمین در همین زمینه گفت و گو کرده است.
“وقتی افراد به این درک برسند که در چه مکانی، چه نوع پوششی داشته باشند نشانه بلوغ فکری آنهاست. اگر امروز من را با کت و شلوار و عینک ته استکانی و کیف چرمی در کلاس درس می ، ممکن است آخر هفته هم در کوه من را با یک تی شرت قرمز و شلوار لی آبی و کتونی سفید و سر تراشیده ببینید.”
مدت زمان زیادی نمی گذرد از آن دوره که پوشش و وضع ظاهر افراد حساب و کتاب داشت. یعنی هرخانمی در ذهنش دودوتا چهارتا می کرد و با توجه به مکانی که قرار بود در آنجا حاضر شود ظاهر خود را می آراست. اما حدود یک دهه ای می شود که پوشش خانم ها تابع اینطور قاعده ای نیست. در حال حاضر برخی خانم ها به هر مکانی وارد شوند از مکان های رسمی مثل محل کار، دانشگاه، مراسم عزا، عروسی و … گرفته تا مکان های تفریحی مثل پارک و سینما و … با یک پوشش ثابت ظاهر می شوند و فقط مهم است که به نظر خودشان متناسب با مد روز لباس پوشیده باشند؛ پوششی که هیچ گونه تناسبی با مکان وارده ندارد. آرایش صورت هم که بسته به سلیقه غلیظ و غلیظ تر می شود. کافیست در فصل گرما به برخی دانشگاه ها مراجعه کنید تا از نزدیک و با حیرت شاهد مانتو جلو باز و ساپورت باشید. در واقع می توان گفت میل به همرنگی با مد روز یا جلب توجه یا برخی عوامل دیگر در برخی خانم ها به قدری بالاست که قدرت درک و تشخیص “ظاهر متناسب با مکان” در آنها به حداقل می رسد.
رفتار بر اساس تمایلات یا عقلانیت
در مورد تناسب لباس و پوشش با موقعیت با ریحانه کارپرور دانشجوی مقطع دکترا در رشتۀ دانش اجتماعی مسلمین و دارنده مدرک سطح3 در رشته مطالعات اسلامی زنان و مدرس حوزه جامعه الزهرا -سلام الله علیها- به صحبت نشستیم.
دانشجوی مقطع دکترا دانش اجتماعی مسلمین با اشاره به اینکه مردم در گذشته سوای اعتقادات دینی، سعی میکردند آداب و رسوم خود را بر پایۀ فکر و عقلانیت بنا کنند، می گوید:
این یک بحث منطقی است که انسان وقتی وارد مکانی ، باید پوشش متناسب با آن فضا را داشته باشد. در گذشته مردم در همین زمینه به آداب و رسومی پای بند بودند و اگر کسی خلاف آن عمل میکرد، فردی ناهنجار به نظر میرسید. مردم در آن دوره با در نظرگرفتن شرایط، برای هر مکان نوعی از پوشش را استفاده میکردند اما امروزه جنبۀ عقلانی رفتارها کاهش پیدا کرده و در واقع بلوغ پوششی در بخشی از دختران و زنان جامعه مان پیدا نشده است. در نتیجه بسیاری از این افراد رفتارهای شان را فقط براساس تمایلات و خواسته های سطحی تنظیم میکنند. همین است که می بینیم میل به خودنمایی و تبرج در دختران و زنان جوان بسیار زیاد شده و یکی از دلایل حضور متبرجانه در مکانهای رسمی و عمومی،عادی شدن است.
شخصیت خود را در زیبایی ظاهر خلاصه میکنند
مدرس حوزه جامعه الزهراء -سلام الله علیها- مسألۀ مهم برای بسیاری از دختران جوان امروز را جذاب به نظر آمدن و اینکه دیگران خصوصا جنس مخالف چه قضاوتی درباره شان میکند، عنوان می کند:
جذابیت ظاهری گاهی تمامی ابعاد زندگی برخی دختران را تحتالشعاع قرار میدهد که به نظر میرسد خود این ناشی از عدم اعتماد به نفس و کمرنگ بودن هویت زنانه در وجود آنهاست که زیبایی های معنوی وجود خود را نادیده گرفته و شخصیت خود را اولا در زیبایی ظاهر خلاصه میکنند و ثانیا قضاوت دیگران را ملاک ارزشمندی و زیبایی خود میدانند و با ایجاد جذابیت ظاهری در همۀ مکانهایی که در آن حضور پیدا میکنند می خواهند از قضاوت مثبت دیگران نسبت به زیبابودن خود اطمینان حاصل نمایند.
هماهنگی با نظام مردسالار غربی برای کسب هویت
کارپرور، نظام مردسالار حاکم بر تبلیغات و رسانهها را از عوامل دیگر معرفی می کند و می افزاید: این نظام غربی حد خاصی از آرایش و بدپوشی را در همه محیط ها برای زنان تبلیغ میکند تا مردان بدون هیچ هزینهای و در هر مکانی بتوانند از التذاذهای بصری که زنان به آنها ارائه میدهند بهره ببرند. لذا تصور زنان جوان این است که برای یافتن هویت خود در این دنیای مدرن میبایست با این الگو هماهنگ باشند.
آرایش و بدپوشی سرمایه اجتماعی است؟
وی با بیان این عبارت که متأسفانه آرایش چهره و بدپوشی در بسیاری از مواقع به نوعی سرمایه اجتماعی در روابط زنان و مردان جامعۀ ایرانی تبدیل شده است، ادامه می دهد: تصور زنان جوان این است که در صورت نداشتن حدی از آرایش بر چهره خود، از این سرمایه اجتماعی محرومند. فرقی نمیکند در بازار برای خرید کردن باشد یا مجلس جشن عروسی و یا حتی رفتن به زیارتگاه! بسیاری از این افراد را میبینیم که در عرصه روابط خصوصی خود و در منزل از کمترین وسایل آرایش استفاده نمیکنند شاید به این دلیل که آنجا دیگر نیازی به تلاش برای کسب سرمایه اجتماعی وجود ندارد.
زیبا دانستن خود مهم است
کارشناس رشته مطالعات اسلامی زنان خلاصه شدن معیار زیبایی در آرایش غلیظ در فرهنگ ایرانی و عربی را نیز یکی دیگر از دلایل این مسأله میداند و ادامه میدهد:
برخی خانمهای جوان تصور میکنند اگر مثلا در دانشگاه یا مکانهای تفریحی عمومی و یا حتی محل کار خود از آرایش بر چهره بیبهره باشند لزوما ظاهری زشت و ناخوشایند دارند و حضور در اجتماع با چهره بدون آرایش را غیرطبیعی میدانند. این در حالی است که به اعتقاد روانشناسان مهم «زیبا دانستن خود» است.
وی میگوید: ما در گفتگو با خانمهای اروپایی بخش بینالملل حوزه علمیۀ خواهران زیاد شنیدیم که میگویند: «در فرهنگ ما صورتی زیباست که شسته شده و از تمیزی برق میزند و جوانی چهره، علت زیبایی آن است اما خانمهای ایرانی این زیبایی را پشت رنگها پنهان میکنند.»
مرز حریم خصوصی و عمومی از بین رفته
کارپرور کمرنگ شدن مرز بین حریم خصوصی و عرصۀ عمومی جامعه را از دلایل دیگر بروز این شرایط می داند و می گوید:
بروز بیش از حد اختلاط میان زن و مرد موجب شده افراد تفکیک بین محیطهای مختلف و استفاده از پوشش مناسب آن محیط را امری ارزشی قلمداد نکنند. آزادیخواهی به معنای انسانمحوری و فردگرایی زیربنای اصلی این اندیشه است.
پیام های بد
مدرس حوزه علمیه اشارهای به پیامدهای این شرایط میکند و میگوید:
در مورد برخی افراد نیز میبینیم که بر اثر ناآگاهی و عدم توجه به تأثیرات مخرب استفاده از آرایش غلیظ و پوشش نامناسب در مکانهای عمومی بر خود این رفتار را دارند. در حالی که این نوع پوشش انسان پیامی را به افراد جامعه منتقل میکند. مزاحمتهای جنسی در اشکال مختلف، بیرغبتی مردان به ازدواج، افزایش آستانۀ تحریک پذیری مردان به مرور زمان، کم شدن وفاداری شوهران و از همپاشیدگی خانواده از جمله آسیبهایی است که بیشتر دامنگیر زنان جامعه است و خود این افراد را زودتر از همه مبتلا میکند.
اگر عرصه اجتماع عرصه مسابقه خودنمایی شود
دانشجوی مقطع دکترا در رشتۀ دانش اجتماعی مسلمین صحبت های خود را این طور نتیجه گیری می کند:
اگر رفتارها بر مبنای عقلانیت تنظیم شود، اعتماد به نفس دختران جوان نسبت به توانمندیهای انسانیشان بالاتر برود، توانایی یک خانم جوان در کنترل میل به خودنمایی در مکان های عمومی، ارزش تلقی شود، سرمایه اجتماعی با راههایی غیر از خودنمایی به دست آید و زیباییهای معنوی معیار قرار گیرند، عرصه اجتماع دیگر عرصۀ سبقت گرفتن زنها در برآوردن نیازهای غریزی مردان نخواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان میکند: اگر دختران و زنان جوان ما به این باور برسند که انرژی و استعداد آنها در پیشرفت کشورشان نقش تعیین کننده دارد و آنها موظفاند در توسعه و آبادانی کشورشان سهیم باشند دیگر حاضر نخواهند بود زمان ارزشمند خود را برای خودآرایی در مکانهایی که ضرورتی برای این کار وجود ندارد، صرف کنند.
/انتهای متن/