طراحی جواهر، شغلی جذاب برای زنان و دختران

طراحی طلا و جواهر حرفه ی جذابی است مخصوصا برای خانم ها . با مریم رئوفی منش طراح طلا و جواهر در مورد این حرفه و تناسبش برای خانم ها و درآمدش و … صحبت کرده ایم.

6

از خودتان بگویید.

  • مریم رئوفی منش متولد سال 1368 هستم. تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی اقتصاد صنعتی گذرانده ام.

 

ازدواج کرده اید؟

  • بله، در حال حاضر متاهلم.

 

از چه زمانی به سراغ طراحی جواهرات رفتید؟

  • من از هجده سالگی کار طراحی با کامپیوتر وگرافیک انجام می دادم و کلا به کارهای هنری اینچنینی علاقمند بودم ، ولی به طور تخصصی دو سال است که کار طراحی با جواهرات را انجام می دهم.

 

به عنوان یک خانم جوان برای استقلال مالی تا به حال سراغ چه رشته هایی رفته اید؟

  • رشته های خیلی زیاد! ( با خنده) من از کار حروفچینی با سرب گرفته تا تایپ و صفحه آرایی و …انجام داده ام، ولی بیشتر فعالیتم در حوزه ی نشر بوده است ؛ و متاسفانه هیچ کدام ربطی به رشته ی تحصیلی من در دانشگاه نداشته اند.

 

کمی در مورد حرفه ای که در حال حاضر به آن مشغولید برای مان بگویید.

  • حقیقتش من و همسرم در حال حاضر با هم همکار هستیم. ایشان کار ساخت طلا و جواهر را انجام می دهند و من هم از روی ژورنال های موجود در مورد طلا و جواهرات مدل ها را گاهی به همان صورتی که هستند و گاهی با توجه به سلیقه ی مخاطبم تغییر می دهم و طراحی می کنم.

البته گاهی مشتریان ما روی طرح ها و نوع سنگ های بکار رفته و حتی امکان کمتر یا بیشتر شدن وزن طلا هم نظر می دهند و من با توجه به نظر آنها برایشان طراحی می کنم .

 

یعنی طراحی اصول پایه ای خاصی ندارد؟

  • چرا طراحی مخصوص خودمان هم داریم؛ که آن هم با توجه به سفارشات مشتریان انجام می دهیم. مثلا اگر خانمی بگوید می خواهم آویز اسم مثلا لیلا را برایم بسازید، من چند طرح از این اسم را طراحی می کنم و برایش می فرستم او از بین این طرح ها یکی را انتخاب می کند و ما هم برایش می سازیم.

اما مشتریان فعلی ما بیشتر دوست دارند طلا یا نقره ای که سفارش می دهند از روی ژورنال باشد تا طراحی از پایه داخلی! تازه این فقط یکی از مشکلات است. مردم بیشتر دوست دارند در کار سفارش هم ما تمام نمونه ها ی ژورنال را داشته باشیم و آنها روی خودشان از نزدیک امتحان کنند.

که این امکان پذیر نیست. چون طلای سفارشی از اسمش مشخص است که هنوز ساخته نشده و مشتری باید با توجه به نمونه کارهای قبلی ما به عنوان طراح و سازنده به ما اعتماد کند.

 

بازاریابی کار هم بر عهده ی شماست ؟

  • بله بازاریابی مخصوصا در فضا ی مجازی هم بر عهده ی من است، ولی بیشترین بازاریابی را کیفیت کار و رضایت مشتریان انجام می دهد، نه صرف تبلیغات من در فضای مجازی و بین دوستان. من خودم معتقدم کار خوب معرف قدرت طراحی و ساخت دقیق و تمیز است و همین باعث جلب نظر مشتریان است.

 

آیا از نظر شما شغلی مثل طلاسازی شغل مناسبی برای خانم ها هست؟

  • طلاسازی شاخه های مختلف دارد. این شغل در مقیاس بزرگتر کارخانه ی طلاسازی و کارگاه های بزرگ را در بر می گیرد. کار طلاسازی تقسیم می شود و شاخه های بیشتری پیدا می کند و در این بین خانم ها می توانند با توجه به روحیات شان در یکی از آن شاخه ها مشغول به کار شوند.

برای مثال خانم ها در قسمت اره کاری خیلی موفقند و یا در قسمت مخراج کاری بسیار خوب عمل می کنند، به خاطر دقتی که دارند؛ یا مثلا در قسمت موم زنی هم خانم ها موفق هستند ولی من بالشخصه توصیه نمی کنم خانم ها به سمت جوشکاری یا بساب کاری که کار خشن تری دارد، بروند.

 

در ذهن مردم شغل هایی که با طلا و جواهر در ارتباط هستند خیلی پردرآمد به نظر می آیند. واقعا همین طور است؟

  • من فکر می کنم این بیشتر ذهنیت مردم است جایگاه دارد و واقعا به این شکل نیست… البته نمی شود کتمان کرد که هر چه قیمت چیزی که شما می فروشید بالاتر باشد، به نسبت آن سودش هم بیشترمی شود اما این را به تمام شاخه های مربوط به طلا ربط ندارد؛ برای مثال فروشنده های طلا سود خیلی بیشتری می کنند تا سازنده ی طلا… ولی بیشتر شاخه ها در طلا سازی سود بسیار اندکی دارند و سود اصلی برای کسانی است که دلال و واسط طلا هستند.

 

شما به عنوان یک خانم از درآمدتان راضی هستید؟

  • خدارا شکر راضی هستم و هر چند که رضایت از درآمد امری نسبی است ولی من از درآمدم و برکتی که در زندگی ام می کند، راضی هستم.

 

در بین مردم در مورد طلاسازان مساله ای رواج دارد که برخی از آنها طلاهای قدیمی را با کمی آبکاری و براق کردن به همان قیمت قبلی یعنی با مزد ساخت طلای دست اول می فروشند. آیا این قضیه حقیقت دارد؟

  • متاسفانه این حقیقت دارد که از نظر شرعی و اخلاقی هم درست نیست ، چون کسی که چنین کاری می کند آن طلا را به مبلغ بسیار پایینی خریده است و بدون هیچ کار خاصی در حقیقت مزد ساخت هم می گیرد .

 

چند سالی می شود که تاثیر سنگ ها و خواص شان به شدت مورد توجه مردم قرار گرفته است. آیا واقعا این خواص به این شدتی که تبلیغش را می کنند، وجود دارد؟

  • من شخصا به خواص سنگها بسیار اعتقاد دارم ولی متاسفانه در بعضی جاها برای فروش محصولات شان مردم را به بازی می گیرند و اغراق می کنند و حتی بدتر ازآن با توجه به تشابه بعضی سنگ ها به هم، علاوه بر اغراق، سنگ اصلی را هم به مردم نمی دهند! مردم باید بدانند که تنها سنگ های معدنی خواص درمانی و… دارند نه سنگ های مصنوعی چرا که سنگ های معدنی طی زمان های زیادی و بر اثر فشار و گرمای خاص تولید شده است اما یک سنگ سنتاتیک یا مصنوعی که در فضای آزمایشگاهی به وجود می آید، اینطور نیست.

 

چگونه می شود اصل این سنگ ها را از بدل آنها تشخیص داد؟

  • تشخیص کار کمی مشکل است ولی مردم می توانند با خواندن یک سری کتاب های مخصوص سنگ شناسی تا حدود زیادی به اصل یا بدل بودن، شکل و نشانه های سنگ های اصلی پی ببرند.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (6)