حمایت همه جانبه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از آثار دفاع مقدس/ ۸۰۰ نمایشگاه دفاع مقدس در ۸۰۰ نقطه استان تهران افتتاح شد

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از حمایت مالی، اسنادی و علمی برای تکمیل پایانه‌ و رساله دانشگاه در زمینه دفاع مقدس خبر داد.

0

مراسم افتتاح 800 نمایشگاه دفاع مقدس در 800 نقطه استان تهران -که قرار است از هفته دفاع مقدس تا دهه فجر برپا شود- صبح امروز در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و امیر شهریار امینیان مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  برگزار شد.

در این مراسم علی‌اصغر جعفری با اشاره به ظرفیت‌های مهم در حوزه نشر و آثار مکتوب اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به چالش‌های این حوزه اما در حوزه کتاب از موهبت‌های زیادی بهره‌مند شده‌ایم.

وی ادامه داد: در 3 سال 98، 99 و 1400، 4445 عنوان کتاب توسط حدود 700 ناشر دفاع مقدس به چاپ رسیده است که برای برپایی این نمایشگاه از 70 ناشر برتر با 650 عنوان کتاب انتخاب شده است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از رشد 19.5 درصدی کتاب دفاع مقدس خبر داد و گفت: این رشد نسبتاً رشد خوبی است و نشان دهنده آن است که جوانان و مردم علاقه‌مند به این کتاب‌ها بوده و از آنها استقبال می‌کنند. برهمین اساس برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس طرح «به یاد من باش» که 800 نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در 800 نقطه استان تهران برپا می‌شود.

جعفری با بیان اینکه امیدواریم این طرح در سال‌های آینده به صورت ملی برگزار شود، یادآور شد: در هفته دفاع مقدس 70 نمایشگاه برپا شده و تا دهه فجر هر روز 5 نمایشگاه کتاب برپا خواهیم کرد و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مجمع ناشران دفاع مقدس این کار را راهبری و حمایت می‌کند که امیدواریم سایر سازمان‌ها در این جهت مساعدت کنند.

وی با بیان اینکه مخاطبان می‌توانند از طریق سایت موزه ملی از این مراکز اطلاع پیدا کنند؛ از رونمایی 100 عنوان کتاب جدید خبر داد و گفت: تا 15 مهرماه سامانه جامع کتاب دفاع مقدس را رونمایی خواهیم کرد که هر پژوهشگر که می‌خواهد در زمینه دفاع مقدس مطالعه کند می‌تواند به این سامانه مراجعه و از نقطه مورد نظر کتاب استفاده کند.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های این موزه در ادوار مختلف، با بیان اینکه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با داشتن بیش از 68 عنوان کتاب بزرگترین کتابخانه را داراست، تصریح کرد: برای تولید ادبیات دفاع مقدس در پایان‌نامه ارشد و رساله دکترا در حوزه دفاع مقدس حمایت مالی، اسنادی و علمی می‌کنیم که در حال حاضر 130 رساله و پایان‌نامه ارشد در حال تکمیل است و 30 عدد تمام شده و در حال چاپ است.

جعفری با اشاره به نذر کتاب، نشر اندیشه برای توزیع در مناطق محروم و یادمان‌های شهدای دفاع مقدس افزود: قرار است کتابخانه‌های کوچک را با کتب اهدایی تکمیل و تجهیز کنیم، لذا اهداءکنندگان می‌توانند از طریق کمپین- داخل سایت موزه معرفی شده- تا پایان سال ما را برای تجهیز این کتابخانه‌ها کمک کنند.

وی «سه‌شنبه‌های کتاب» را روزی برای نقد آثار مکتوب دفاع مقدس خواند و گفت: با توجه به سراسری شدن بیماری کرونا این روز با مشکلاتی روبرو شد اما از هفته آینده سه‌شنبه‌های کتاب با حضور نویسنده و صاحب اثر در این موزه برگزار می‌شود. همچنین این موزه آمادگی دارد مراسم‌های رونمایی و نشست‌های علمی در این زمینه را عهده‌دار شود.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان اینکه در حوزه کتاب دفاع مقدس از هیچ کمکی فروگذار نخواهیم بود، اظهار داشت: تربیت و آموزش نویسنده از 3 سال گذشته دستور کار قرار دادیم که از 10 نفر از نوقلم‌مان 10 رُمان، رونمایی خواهد شد.

جعفری یکی دیگر از فعالیت‌‌های این موزه را تولید کتاب‌های صوتی عنوان کرد و افزود: در نهضت ترجمه نیز فعالیت‌‌هایی را انجام داده‌ایم؛ برهمین اساس با مجموعه‌های ذیربط جلساتی را برگزار کرده تا ناشران کشورهای مقصد کتاب دفاع مقدس را مطالعه و خودشان ترجمه کنند، چراکه آنها مذاق خوانندگان خود را بهتر می‌دانند.

وی نرم‌افزار کتابخانه و خرید آنلاین کتاب از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را یکی از اهداف یک ماهه دیگر خود دانست و افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته انتشارات این موزه به انتشارات سرو تغییر نام داده است. همچنین با توجه به برگزاری جشنواره‌های مختلف همانند فانوس، یوسف و شعر توسط این موزه امیدواریم جوانان علاقه‌مند به این حوزه را شناسایی و از آنها حمایت کنیم.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: در این موزه در رشته‌های آکادمیک نیز ترم‌های کاردانی و کارشناسی در رشته‌های موزه‌داری، گردشگری دفاع مقدس، مدیریت اسناد و مدارک و… باحمایت دانشگاه علمی کاربردی از مهرماه امسال برگزار خواهد شد.

جعفری با اشاره به مراسم کلنگ‌زنی موزه طبس تصریح کرد: روز چهارشنبه هفته گذشته کلنگ موزه استکبارستیزی طبس بر زمین خورد شد؛ با توجه به اینکه 41 سال در این زمینه غفلت داشتیم، اما این اقدام خوبی خواهد بود. همچنین با هماهنگی آستان قدس رضوی یک مجموعه بین‌راهی تحت عنوان امام رضا(ع) در کنار مسجد شُکر به مردم خدمت‌رسانی خواهد کرد.

وی از افتتاح استودیو رادیو و تلویزیونی سرو در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد و گفت: در آینده نزدیک سامانه «سجا» که در برگرفته 10 میلیون سند دفاع مقدس است، رونمایی خواهیم کرد. همچنین امروز مراسم کلنگ‌زنی مرکز همایش‌های بین‌المللی با ظرفیت‌های جدید در این مرکز زده خواهد شد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خاتمه سخنان خود در خصوص محورهای مالی فعالیت‌های این موزه گفت: خیرین حوزه ایثار، شهرداری تهران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از این موزه حمایت مالی می‌کنند و ما هم سعی می‌کنیم هزینه‌ها را پایین آورده و از امکانات همه دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس استفاده کنیم.

جعفری افزود: همچنین دانشجویان می‌توانند پژوهش‌های دفاع مقدسی خود را در این مرکز ارائه کنند و از کسر خدمت استفاده کنند.

 

انتهای متن/ منبع: خبرگزاری تسنیم

درج نظر