افت تحصیلی و بیسوادی پنهان
اگر آموزش و پرورش نتواند این وضعیت را سامان بخشد و چاره برای آن بینیشد ما در سالهای آینده با یک نوع بیسوادی پنهان مواجه هستیم. فارغ التحصیلان پایههایی که صلاحیت ورود به مقطع بعدی را ندارند.
افرادی که به هر دلیلی نتوانسته اند در این دوسال آنچنان که باید به طور موثر آموزش ببینند چه معضلاتی را به نظام آموزش کشور و در نتیجه آن چه هزینههایی را بار میکنند؟
آیا یادگیری به طور موثر اتفاق افتاده است
رضوان حکیم زاده معاون ابتدایی آموزش و پرورش در این مورد گفت: در سال تحصیلی گذشته در حدود ۲۱۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل ناشی از شرایط کرونا وجود داشت که این امار نسبت به سال قبل ۷۰ هزار نفر افزایش داشته است، اگرچه که بسترهای ویژهای برای استفاده همه دانش آموزان از آموزش مورد استفاده قرار گرفته بود، اما برخی خانوادهها به دلایلی، چون نگرانی از شیوع کرونا اجازه تحصیل به فرزندان خود نداده اند.
از این رو اگر آموزش و پرورش نتواند این وضعیت را سامان بخشد و چاره برای آن بینیشد ما در سالهای آینده با یک نوع بیسوادی پنهان مواجه هستیم. فارغ التحصیلان پایههایی که صلاحیت ورود به مقطع بعدی را ندارند.
در پایان باید تاکید کرد در صورت موافقتهایی برای برگزاری کلاسهای حضوری، نظام آموزشی کشور باید با بهرهگیری از تمامی ظرفیتها به منظور کاهش آسیبهای ناشی از آموزشهای غیر حضوری با تاکید بر رعایت پروتکلها بویژه در مدرسههای کم جمعیت آموزش حضوری را توسعه و ضعفهای موجود در پایههای قبل را با برنامه ریزی منظم مرتفع نماید.