عید، خانه تکانی و کرونا، مثلث ناهمگون این روزها

0

سال ۱۳۹۹ متفاوت از سال‌های گذشته تحویل می‌شود و دیگر از آن رسم و رسوم زیبایی ایرانی خبری نیست، امسال کرونا میهمان ناخوانده این روزهای ایرانیان است و قربانیان این میهمان ناخوانده نیز دیگر در جمع نوروزی عزیزانشان نیستند.

شاید تصور اینکه یک روز ویروسی به نام کرونا همه گیر شود و به جان عزیزانمان بیفتد برایمان غیر قابل باور بود به ویژه در زمانی که سال جدید نزدیک است و دید و بازدیدهای ایرانی آغاز می شود. هر چند دید و بازدیدهای ایرانیان کاهش یافته بود اما همه سالی یک بار آن هم در ایام نوروز را خوشایند می دانستند. 

میهمان ناخوانده این روزها، همین سالی یک بار دید و بازدیدها،را از دلهایمان ربود و عید امسال را بسیار متفاوت تر از سال های گذشته تبدیل کرد. عید، خانه تکانی و کرونا، سه ضلع یک مثلث ناهمگون. چگونه می شود این سه ضلع را در کنار هم قرار داد و از عید امسال در کنار هم بودن، لذت برد؟     

محمدرضا محبوبفر کارشناس مدیریت بحران و عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران در این زمینه گفت: هموطنان باید از بسیج اعضای خانواده در امر خانه تکانی استفاده کنند و از این نظافت و پاکیزگی لذت ببرند.

وی با یادآوری این موضوع که کرونا همان سرماخوردگی شایع فصلی است که با سرعت انتشار بالا در ایران و برخی از کشورهای جهان شایع شده است، افزود: مهمترین عامل پیشرفت ویرویس کرونا اضطراب و استرس است.

محبوب‌فر ادامه داد: شهروندان ضمن رعایت نکات بهداشت فردی، عمومی و محیط – محیط خانه یا محل کار یا اماکن عمومی- خونسردی خود را حفظ کنند؛ چرا که این بیماری با وجود کشندگی بالایی که در میان افراد حساس و غیر حساس دارد، همانند سرماخوردگی سطحی و آنفلوآنزا یا همان سارس است که پیش از این شایع شده بود و حال تکامل و تغییر ژنتیک پیدا کرده است.

در محیط منزل از افراد متفرقه به منظور نظافت استفاده نشود

محبوب فر در خصوص خانه تکانی در ایام پایانی سال، با بیان این مطلب که جامعه مدنی جامعه ای عرفی و معتقد به انجام دادن آداب و رسوم سنت های دیرینه است و کمتر به گفت ها و توصیه های پزشکان توجه دارد، توضیح داد: شهروندان تا آنجا که ممکن است در محیط منازل خود از افراد متفرقه به منظور نظافت و انجام امور خدماتی استفاده نکنند. در صورت اضطرار از افراد  قابل اعتماد و مطمئن بهره بگیرند ضمن این که این افراد مجهز به ماسک، دستکش، دستمال کاغذی و مواد شوینده مناسب برای نظافت باشند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی کشور که این بیماری شایع و تاکنون به وضعیت پایدار نرسیده است حتی المقدور اعضای خانواده از حضور هم استفاده کنند و انجام نظافت را بین خود تقسیم کنند.

تا پایدار شدن وضعیت کرونا، از پذیرش میهمان نوروزی معذوریم

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران در خصوص رعایت نکات بهداشت عمومی و بهداشت محیط در آستانه سال نو و هنگامه تعطیلات نوروزی، توصیه کرد: مهمترین اقدامی که شهروندان در جهت جلوگیری از انتقال ویروس و مبتلا نشدن به آن، می توانند انجام دهند قرنطینه خانگی با رعایت بهداشت است.

وی افزود: شهروندان تا وضعیت این بیماری پایدار نشده اقدام به خروج از منازل و پذیرایی از بستگان نکنند.

محبوب فر خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش و دولت محترم در خصوص پیشگیری از ابتلا شهروندان به ویروس کرونا، اقدام به تعطیلی دانشگاه، مدارس و کاهش ساعات کاری ادارات کرده است پس نباید این را تعبیر به این کرد که می توان از محیط منازل خارج شد و اقدام به تردد غیر ضروری به خصوص سفر و گشت و گذار کرد.

به گفته محبوب فر، سفر شهروندان به ویژه از کانون انتشار ویروس نباید صورت گیرد؛ با توجه به سطحی بودن این بیماری و انتشار آن شهروندان فکر نکنند در شمال و جنوب مصون از ابتلا هستند.

اثاث کشی با کامیون های رو باز صورت گیرد

عضو انجمن علمی بهداشت محیط کار ایران در پاسخ به شیوه و نحوه اثاث کشی در این بازه زمانی هم متذکر شد:  انجام اثاث کشی غیرقابل اجتناب است در این مورد هم بهتر است از  افراد داخل خانواده و بستگان مورد اعتماد کمک گرفته شود.

وی به شهروندان توصیه کرد اگر ممکن است اثاث کشی را به تعویق بیاندازند و صاحبخانه ها هم فرصتی بدهند تا مستاجران به دلیل وجود این بیماری در کشور که کشندگی هم دارد و انتشار آن هم راحت صورت می گیرد در شرایط روحی استرس قرار نگیرند. چرا که استرس سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد و ابتلا را تشدید می کند.

محبوب فر درباره شیوه بارگیری وسایل در این بازه زمانی هم گفت: اگر شهروندان ناگزیز به انجام اثاث کشی هستند، توصیه می کنم در درجه نخست از ماشین های ترانزیتی یا کامیونهای دربسته و سرپوشیده استفاده نکنند و از کامیون های روباز برای نقل و انتقال اثاثیه استفاده کنند. ضمن این که کارگران از محل های معتبر و با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش بکارگیری شوند.

انتهای متن/ خبرگزاری ایرنا

درج نظر