با افسردگی بهاری چگونه مقابله کنیم؟

یکی از مشکلاتی که در بعضی افراد در روزهای بهاری ممکن است بروز کند، نوعی افسردگی فصلی است. آیا افسردگی بهاری دلیل خاصی دارد و برای پیشگیری و درمان آن می توان کاری کرد؟ متخصص روان شناس در گفت وگو با به دخت در این مورد سخن گفته است.

0

افسردگی از جمله اختلالات خُلقی  در روان شناسی است که علل متفاوتی در بروز آن موثر است. البته هرنوع رخوت وکسلی نشانه این بیماری نیست؛ خصوصا در فصل بهار که اغلب افراد به نوعی دچار حالاتی شبیه به افسردگی می‌شوند .از طرفی گروهی از روان شناسان بر این باور هستند که این نوع از افسردگی در صورت عدم توجه می‌تواند منجر به نوعی افسردگی پایدار در افراد شود وبر خلاف تصور نیاز به درمان داشته وحالتی گذرا نیست.

آیا افسردگی با تغییر فصل مرتبط است؟ کدام روشها در پیشگیری از ابتلا به افسردگی فصلی موثر است؟پرسش هایی است که سیامک صبوری روان شناس تربیتی پاسخگوی آن است.

 

تغییر خلق و خوی دربهار

سیامک صبوری روان شناس تربیتی در این خصوص گفت:

طبیعی است که  یک سری از اختلالات روانی با تغییر فصل در افراد ایجاد می شود واین امر به دلایل گوناگون از جمله تغییرات دما، تغییر در طول مدت شب وروز ونور اتفاق می افتد ومنجر به اختلالات روحی وروانی می شود. افسردگی فصلی در برخی افراد ایجاد می شود وعلائم خاصی دارد که شباهت زیادی با افسردگی های شدید دارد؛این علائم عبارتند از: احساس غم واندوه،عدم لذت جویی وبی علاقگی به اطراف وداشته ها، عدم تمایل به برقراری روابط اجتماعی ونادیده گرفتن زیبایی های محیط، تغییرات وزن به صورت لاغری ویا چاقی ناگهانی، اختلالات خواب ، اضطراب، تپش قلب واحساس پوچی وگناه.

از نگاه روان شناسی گفته می‌شود موتور حرکتی افراد افسرده از حرکت باز ایستاده است. در برخی از موارد احساس پوچی باعث می‌شود این افراد دچار افکار خودکشی شوند.این علائم همانطور که گفته شد با علائم افسردگی حاد مشترک است وتفاوت در این است که در افراد با افسردگی حاد نیاز به طول درمان وجود دارد ودر افرادی که مبتلا به افسردگی مقطعی هستند ومعمولا در زمستان وبهار این حالات را تجربه می‌کنند،  درمان هم مقطعی است.

 

استعداد خانوادگی

صبوری با بیان این نکته که معمولا افسردگی بهاری در افرادی که استعداد خانوادگی به افسردگی دارند بیشتر است عنوان کرد:

همچنین افرادی که شخصیت انتقادی دارند ومعمولا دیدگاه منفی دارند، بیشتر در معرض این بیماری هستند.افراد  با اعتماد به نفس پایین وآنها که زود رنج هستند ،انسان های پرخاشگر وعصبی ،افرادی که در مقابل با ناکامی های اقتصادی،اجتماعی تحمل پایین دارند بیشتر در معرض افسردگی هستند.  در عین حال استعداد خانوادگی نقش بیشتری در این زمینه دارد.

 

با این افسردگی چه کنیم؟

وی افزود:

معمولا افسردگی بهاری تا اوایل تابستان ادامه خواهد داشت.اینکه این مشکل تا سالهای آینده برای افراد افسرده تکرار شود ده درصد امکان وجود دارد در نتیجه توصیه بر این است که مبتلایان به افسردگی فصلی به فکر درمان باشند. راه درمان وجود دارد ودرمان های بالینی ودارویی در اولویت نیست وبا اصلاح سبک زندگی می توان به این امر دست پیدا کرد.

لازم به ذکر است افسردگی قابل پیشگیری است وبه جز افرادی که سابقه بیماری را دارند که امکان نهادینه شدن بیماری را دارند مابقی افراد می‌توانند با روش های ساده ای از این اختلال در امان بمانند.اولین نکته این است که افرادی که علائم ذکر شده را دارند به محض مشاهده آن این اقدامات را انجام دهند.

 

 روش های ساده پیشگیری

این روان شناس در خصوص پیشگیری از افسردگی گفت:

نور درمانی جزو اولویت های درمان است. دو دسته نور داریم: نورهای مصنوعی ونورهای طبیعی . نور مصنوعی همان نورهای سفید فلورسنتی است که معمولا در شرایط درمانی بیمار را در معرض تابش این نور قرار می دهند. اما توصیه روان شناسان بر این است که تا حد امکان از نورهای طبیعی استفاده شود و اگر فرد یک ساعت در نور آفتاب قدم بزند، تأثیر بسیار بهتری خواهد گرفت تا چند ساعت در معرض نور مصنوعی باشد. بنابراین بهترین کار این است که در فصل بهار که روزها بلند است افراد از نور آفتاب کمال استفاده را ببرند. نکته دوم که باید تأکید بسیاری بر آن داشت این است که در فصل بهار باید رژیم غذایی خوبی داشت. کمبود آهن، کمبود ویتامین B واسید فولیک خصوصا در خانم ها رابطه مستقیمی با ابتلا به اختلالات خُلقی دارد و در خانمها شیوع افسردگی بیشتر از آقایان است.

خانمها به دلایل فیزیولوژیکی وسیکل ماهانه با کمبودهایی مواجه می‌شوند که این کمبودها باعث تشدید  افسردگی در آنها می شود. بنابراین بهتر است رژیم غذایی مناسبی داشته باشند وبیشتر از سبزیجات ومیوه جات استفاده کنند تا اختلالات خلق وخوی با مصرف این مواد کاهش یابد. مصرف ویتامین های گروهB  که در جگر، دانه های روغنی، غلات، تخم مرغ و…وجود دارند، در پیشگیری از ابتلا به افسردگسی نقش مهمی دارند.  ضمنا قهوه وشکر به شدت تأثیر ویتامین های گروه B را کاهش می دهد واگر به میزان زیاد مصرف شوند در کنار مواد حاوی ویتامین B  تآثیر آنها را کاهش می دهد وزمانی که میزان این ویتامین در بدن کاهش یابد، افسردگی بالا می رود.

 

حضور اجتماعی افراد و کاهش افسردگی

صبوری ضمن اشاره به این نکته که دارودرمانی راه آخر است اظهار داشت:

در مواردی که افسردگی حاد وشدید است معمولا نیاز به دارودرمانی وجود دارد لیکن در مواردی که افسردگی خفیف است وحاد نیست اصلاح سبک زندگی، اصلاح سبک رفتاری و اصلاح نگاه به اطرافیان وحضور در اجتماع بسیار موثر است. نکته دیگر این است که افراد ضرورت دارد از تعطیلات استفاده کنند. تعطیلات برای خوابیدن و وقت تلف کردن نیست بلکه در تعطیلات باید صله رحم داشت ویا به طبیعت رفت . این موارد جزو درمان های رفتاری است که معمولا در افسردگی های خفیف وفصلی جوابگو است. اگر این موارد موثر نبود بیمار نیاز به مصرف داروهای ضد افسردگی دارد

 

دولت مسئول است

وی در انتها در خصوص کاهش آمار افسردگی زنان گفت:

با توجه به اینکه افسردگی در خانمها بیشتر است اولین نکته این است که خانمها نسبت به افسردگی وعلائم آن شناخت داشته باشند وراه های پیشگیری را بدانند وبا اصلاح سبک زندگی به سمت پایین آوردن این آمار بروند ومسئولین هم با اطلاع رسانی وشفاف سازی این امکان را باید فراهم کنند ودر کنار این مسأله راهکار وشیوه های مفید رفتاری را برای خانم ها تعریف واطلاع رسانی کنند.

 

/انتهای متن/