خالق ربه کا عاشق دریای توفانی و وحشی بود

دافنه دوموریه ، خالق ربه کا، زنی ادیب بود و عاشق آزادانه نوشتن، قدم زدن، مبهوت شدن و تنها بودن و نیز زنی وفادار به خانواده و همسر.

0

فاطمه قاسم آبادی/

دافنه دوموریه در 13 مه سال 1907 در لندن به دنیا آمد. دوران كودكی «دوموریه» در خانواده ای طی شده كه از دوستی با ادیبان برجسته ای چون «ادگار والاس» و «جی ام باری» بهره مند بود و بدین ترتیب او از همان دوران نوجوانی قلم به دست گرفت.

 

عاشق دنیای کتاب

اولین اثر مكتوب او داستانی كوتاه بود كه به دست عمویش كه سردبیری مجله ای را بر عهده داشت، به چاپ رسید. «دوموریه» تحصیلات ابتدایی خود را در شهرهای مختلفی چون لندن، مودون و پاریس گذراند. او كه كتابخوانی مشتاق بود، بیش از هر چیز با تصور عوالم خیالی داستان ها به وجد می آمد و در خیال پردازی آنچنان پیش رفت كه برای خود شخصیتی ثانوی و مردانه نیز ساخته بود. شاید به همین دلیل است كه اكثر راویان آثار او را مردان تشكیل می دهند.

 

اولین جرقه های نبوغ

در پاریس دافنه ی جوان شروع به نوشتن داستان‌های کوتاه نمود و در سال 1913 اولین رمان او به نام “روح دوست‌داشتنی” منتشر گردید و در پی آن دو رمان دیگر او به چاپ رسید. اعتبار و اهمیت او با نوشتن بیوگرافی کامل و صحیح پدرش جرالد به نام “یک تصویر” و رمان معروفش “میکده جاماییکا” آشکار شد.

 

ازدواج دافنه

دافنه در سال ۱۹۳۲ با درجه داری به نام «كلنل فردریك برونینگ» ازدواج كرد كه به واسطه خدمات ارزنده اش در خلال جنگ جهانی دوم به مقام شوالیه ای نائل آمده بود. زندگی مشترك این دو تا آخر عمر «كلنل برونینگ» به مدت ۳۳ سال در خوشی و آرامش سپری شد.

«دوموریه» پس از مرگ شوهرش به سال ۱۹۶۵ دیگرهیچ گاه ازدواج نكرد. او كه در سال ۱۹۶۹ با” لقب بانوی ادبیات انگلستان شناخته می شد، در۱۹ آوریل سال ۱۹۸۹ دیده از جهان فروبست. خاطرات مكتوب او پس از مرگش تحت عنوان کورن وال به چاپ رسید.

 

کورن وال سحرآمیز

کورن وال سحرآمیز نام ساحلی است كه اكثر داستان های «دوموریه» در آنجا اتفاق می افتد؛ ساحلی در ناحیه غربی انگلستان كه هوای توفانی و وحشی آن الهام بخش «دوموریه» در خلق بسیاری از رمان ها و داستان های كوتاهش از جمله «ربه كا» بوده است.

او در وصف «كورن وال» می گوید:

«مكانی برای آزادانه نوشتن، قدم زدن، مبهوت شدن و تنها بودن.»

«دوموریه» چنین فضایی را عاشقانه دوست می داشت و بی دلیل نیست كه او ۲۵ سال از عمر خود را در خانه ای رو به دریا گذراند؛ همان خانه ای كه در رمان تاریخی «ژنرال پادشاه» توصیف شده است.

 

ربه کا

رمان جذاب «ربه کا» را که در سال ۱۹۳۸ به رشته تحریر درآمده، می شناسیم. این رمان پس از انتشار به قدری مشهور شد که آلفرد هیچکاک بزرگ در سال ۱۹۴۰ فیلمی را بر اساس این داستان جلوی دوربین برد و سر لارنس اولیویه (مشهورترین بازیگر انگلیسی در آن زمان) نقش اول مرد آن را ایفا کرد.

 

دوموریه و هیچکاک

شاید جالب باشد بدانید مرحوم آلفرد هیچکاک علاقه خاصی به آثار این خانم نویسنده داشت. آلفرد هیچکاک کارگردان سینما، در سال 1940 فیلمی بر اساس رمان «ربه‌کا» تهیه کرد و توسط آن به جایزه اسکار دست‌یافت تا به شهرت دافنه دو‌موریه بیشتر دامن زده شود؛ آنچنان که بر اساس یکی از داستان های کوتاه دوموریه فیلم مشهور پرندگان را ساخت.

گفته اند که پیش از هیچکاک اورسن ولز جاذبه افسانه ای هنر این خانم را کشف کرد و در همان سال ۱۹۳۸ نمایشنامه رادیویی «ربه کا» را تنظیم و اجرا کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

آثار عاطفی و اجتماعی

آثار دو موریه با مضامین عاطفی و اجتماعی تالیف شده‌اند و نوعی به هم آمیختگی عواطف انسانی و مسائل اجتماعی در آثار او، خوانندگان این آثار را به تحسین واداشته است.

این نویسنده بیشتر بخاطر نگارش کتاب های ” ربه کا ” و ” دختر عموی من راشل ” به شهرت و اعتبار رسید و نامش در ادبیات جهان ابدی شد.

از این نویسنده تا به امروز بیش از بیست کتاب در سال‌های گوناگون به فارسی ترجمه شده است که از میان آن‌ها می توان به آثاری چون : «ربه کا»،«آنا»، «میکده جاماییکا»، «اسرار خانه ساحلی»،‌ «کوهسار حقیقت»، «زنجیر عشق»، «حالا نگاه کن»، «بلاگردان» و «به عقب نگاه نکن» اشاره کرد.

از میان مترجمانی که آثار این نویسنده انگلیسی را به فارسی برگردانده‌اند نیز می‌توان افرادی چون مهدی افشار، فریدون حاجتی، صادق سالکی، سیروس پارسایی، سورنا مهرداد، عبدالرحم صدریه، داریوش شاهین، ناصر ایران دوست و حسن شهباز را نام برد.

/انتهای متن/

 

درج نظر