آنچه مجلس دهم باید در حوزه خانواده پیگیری کند

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس تقویت مطالعات در حوزه سبک زندگی اسلامی ایرانی، ایجاد همخوانی بین مسئولیت‌های اجتماعی زنان نقش مادری و همسری و امنیت زنان و کودکان را از جمله اقداماتی برشمرد که در حوزه خانواده باید مورد توجه مجلس دهم قرار گیرد.

0

به گزارس به دخت و به نقل از ایکنا، فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در تبیین آنچه در حوزه خانواده پیش روی مجلس دهم قرار دارد که باید مورد پیگیری قرار گیرد گفت: تحقق مواد برنامه ششم توسعه از مهم ترین نکات است که باید دنبال شود.

وی ادامه داد: امیدواریم لایحه برنامه توسعه ششم مجلس به زودی تصویب شود تا مجلس بعدی این برنامه و مواد آن را در برنامه‌های لایحه بودجه پیش بینی کند و در پنج سال آینده تحقق یابد.

رهبر با بیان اینکه در برنامه توسعه پنجم فعلی مواد ۲۳۰ و ۲۲۷ که مشخصا در خصوص حوزه زنان، خانواده و کودکان است محقق نشده است، گفت: حتی سند برنامه ۲۲۷ نیز تنظیم نشده است.

وی ادامه داد: ماده ۲۲۷ برنامه توسعه پنجم دولت را مکلف کرده است که نسبت به تهیه و تدوین سند ملی امنیت بانوان و کودکان در روابط اجتماعی با همکاری و مشارکت برخی دستگاه‌ها از جمله قوه قضاییه و سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، وزارت کشور، شورای عالی استان‌ها، معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و درمان و وزارت کار  و امور اجتماعی و …اقدام کند که تا کنون این موضوع محقق نشده است.

 

امنیت زنان و کودکان

رهبر با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه روزهای پایانی خود را می‌گذراند اما هنوز شاهد تدوین برنامه اشاره شده نیستیم گفت: از جمله برنامه‌هایی که باید در مجلس بعدی و برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد موضوع امنیت زنان و کودکان است.

وی همچنین با بیان اینکه ۱۴ برنامه در برنامه پنجم توسعه در ماده ۲۳۰ وجود داشته است که گزارش‌های واصله از نهاد زنان ریاست جمهوری حاکی از آن است که در این خصوص صرفا تفاهم نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف امضا شده است گفت: در این زمینه در مورد نحوه و چگونگی اجرای آن اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی محورهایی در جهت تحکیم بنیان خانواده از جمله تسهیل ازدواج جوانان و کاهش آمار طلاق را از دیگر بخش‌هایی دانست که باید در مجلس بعدی پیگری شود.

 

همخوانی بین مسئولیت‌های اجتماعی زنان و نقش مادری و همسری

وی بر ضرورت توانمندسازی بانوان همراه با ارائه الگویی که منافاتی با نقش مادری و همسری نداشته باشد تأکید و تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد تا همخوانی صحیح بین مسئولیت‌های اجتماعی زنان و نقش‌های مادری و همسریشان ایجاد شود.

رهبر توجه به موقعیت بانوان خانه‌دار و بیمه این قشر از جامعه را از دیگر مواردی برشمرد که باید پیگیری و مورد توجه واقع شود و گفت: بودجه‌های مقدماتی در زمینه بیمه زنان خانه‌دار پیش بینی شده بود که مورد توجه دولت قرار نگرفت و هنوز لایحه آن نیز به مجلس نیامده است.

 

تقویت مطالعات در حوزه سبک زندگی اسلامی ایرانی

وی بر ضرورت مطالعه و تحقیق در زمینه مشکلات خانواده تأکید و تصریح کرد: در مورد وضعیت زنان و خانواده در حوزه‌های مختلف و سبک زندگی اسلامی ایرانی باید مطالعات و بررسی‌های دقیق تری صورت گیرد.

 

راه‌اندازی مرکز عالی فراقوه‌ای زنان

وی توصیه مقام معظم رهبری در خصوص مرکز عالی فراقوه‌ای زنان را از جمله پیشنهاداتی دانست که از سوی مجلس شورای اسلامی ارائه شد و گفت: در مجلس دهم و برنامه توسعه ششم باید به تحقق این فرمایش معظم له توجه ویژه‌ای شود و راه‌اندازی مرکز مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی بر ضرورت پیگیری سیاست‌های مرتبط با ارتقای جمعیت تأکید و تصریح کرد: بازگشت زنان به محل کار پس از دوران مرخصی زایمان و افزایش مدت مرخصی زایمان باید در اجرا مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

/انتهای متن/

درج نظر