کودک ورزشکار من

قسمت اول

ایا ورزش در دوران کودکی اهمیت دارد ؟ ورزش کودکان با بازی آنها چه ربطی دارد؟ ورزش تا چه حد در سلامتی و رشد کودک موثر است ؟ آیا درست است که ورزش مانع رشد کودکان می شود ؟ آیا ورزش مزیت و فایده ای هم برای کودکان دارد؟ در این مطلب می توانید پاسخ همه ین سوالات را پیدا کنید.

0

به نظر شما هدف از ورزش چیست؟ چرا ورزش می‌ کنیم؟

شاید شما این جواب ‌ها را بدهید:

ورزش باعث سلامتی اندام‌های بدن می‌شود، برای فراغت، کسب شهرت، کسب مدال، کسب طرفدار، تناسب اندام، راهی برای درآمد، از خود دفاع کردن، داشتن بدنی نیرومند، به فکر پیری بودن و… است.

 از منظر اسلام ورزش برای تندرستی و کسب روحیه  پهلوانی و فداکاری است، البته هدف‌های ذکر شده نیز جزو هدف‌های مهم به شمار می‌آیند اما در راس آن‌ها تندرستی مدنظر است.


 ورزش کودکان همان بازی آنهاست
ورزش از مهم‌ ترین نیازهای جسمی و حتی روحی کودکان در عصر حاضر است.

نسیبه نیکروش در مورد نیاز کودکان به ورزش به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: ما باید فرزندان مان را تشویق کنیم که زندگی فعالی داشته باشند، همانند بزرگسالان کودکان نیز به ورزش کردن نیاز دارند. تصور اغلب افراد بزرگسال از ورزش کردن، رفتن به یک باشگاه خاص، استفاده از تردمیل و وزنه است، اما در مورد کودکان ورزش به معنی بازی کردن یا انجام هر نوع فعالیت است، ساعات ورزشی کودکان مربوط به زمان مدرسه، زنگ ورزش و یا زنگ تفریح است.

ایا ورزش مانع رشد کودکان می شود ؟
 
این باور غلط وجود دارد که ورزش از رشد کودکان جلوگیری می‌کند. در حالی که ورزش کردن باعث می‌شود کودکان تا سن بالاتری رشد کنند و کامل‌تر شوند.
  این ایده غلط بیان می‌کند که عضلات کودکان ورزشکار بر روی استخوان‌ها کشیده می ‌شود و از رشد آنها جلوگیری می‌ کند. بر خلاف این عقیده، ورزش کردن رشد استخوان‌ها را تحریک می ‌کند و باعث مستحکم شدن آنها می‌ شود. 
با این وجود، مشاهده شده است که تمرین‌های شدید باعث به تاخیر افتادن رشد کودکان می‌ شوند. معمولا این شرایط به دلیل رژیم غذایی سنگین یا تمرین شدید ایجاد می‌ شود که حتی این اتفاق هم گذراست. دو یا سه سال بعد این کودکان هم به اندازه همسالان خود رشد خواهند کرد، در حالی که رشد کودکان دیگر کند می ‌شود، رشد این کودکان تا 21 سالگی ادامه خواهد داشت.

 در آخر قد و وزن این کودکان به میزانی که ژنتیک آنها اجازه می ‌دهد می ‌رسد. کودکانی که سن رشد هستند نیاز به تغذیه غنی ، متنوع و متعادل دارند. این بهانه مناسبی نیست که رژیم غذایی کودکان را به دلیل بالا رفتن کارایی آنها تغییر دهیم و سلامت آنها را به خطر بیاندازیم.

 با این وجود هنوز بسیاری از پزشکان و متخصصان نسبت به آسیب های وارده به صفحه رشد استخوانی در ورزش های سنگین در کودکان هشدار داده اند.اهمیت ورزش در دوران کودکی       

اهمیت دادن به ورزش در دوران کودکی، امری مهم و حیاتی است. زیرا کودک همواره در حال رشد است و رشد مطلوب و همه جانبه او می ‌تواند در زندگی آینده‌اش بسیار مفید و مؤثر واقع شود.

رشد کودک در صورتی در دوران نوجوانی تکمیل می‌شود که جریان رشد او در تمامی مراحل قبلی به خوبی هدایت شده باشد.در سنین پایین، نقص یا ناراحتی در قسمتی خاص از بدن، با تمرین و تقویت عضلات سریع تر برطرف می‌شود. اما هرچه سن کودک افزایش یابد، این عمل به کندی امکان‌پذیر خواهد بود. بی‌توجهی به نقص یا ناراحتی بدنی کودک در این دوره باعث می‌ شود که آن ناراحتی به طور بسیار سریع پیشرفت کند.


 هدف ورزش در كودكان

هدف ورزش در کودکان این است که آنها را فعال نگه داریم نه اینکه ظرفیت عمل یا مقدار اکسیژن مصرفی (vo2max) آنها را بالا ببریم. متخصصین در آمریکا اعلام کرده‌اند که اگرکودکی از یک نوع ورزش لذت می‌برد، دلیلی برای محدود کردن او وجود ندارد. ورزش برای کودکان، فوق العاده ضروری ولازم است. کودکان به طور طبیعی و فطری به ورزش، بازی و تحرّک علاقه نشان می‌ دهند و این بازی و تحرک برای رشد و نموّ نسوج بدن شان لازم بوده و شرط زنده ماندن شان می ‌باشد. وظیفه والدین و مربیان این است که سعی کنند کودکان را به سوی ورزش ها و بازی‌هایی هدایت کنند که فکر، روح، جسم و شخصیت آن‌ها را ساخته وآنها رابرای زندگی اجتماعی سالم و مفید آماده سازد..هر کودکی یک ورزش را انتخاب می کند

سلامت جسمي و رواني، افزايش اعتماد به نفس، علاقه بيشتر به تلاش و جنب و جوش و ياد گرفتن احترام به ديگران از جمله مزاياي عالي ورزش در كودكان است. آنها تمرين، نظم و رقابت را با شادي مي پذيرند، زيرا بازي و تحرك، جزئي از طبيعت كودك است. 

انتخاب نوع فعاليت كودك به طبيعت و علائق او بستگي دارد. ممكن است كودكان خجالتي كاراته را انتخاب كنند تا شيوه دفاع از خود را بياموزند. بچه هاي علاقه مند به طبيعت، اسب سواري، دوچرخه سواري، كوه نوردي، اسكي، شنا و … را دوست دارند. بچه هايي با اندام ظريف و يا قواي بدني خوب تمايل به دو ماراتون دارند كه لازمه آن چابكي و سرزندگي است. كودكاني كه مي خواهند هميشه از همه جلوتر باشند، به ورزش دوميداني علاقه مندند. بسياري از بچه ها نيز ورزش هاي گروهي مانند فوتبال، واليبال و بسكتبال را به خاطر فضاي شاد اين بازي ها دوست دارند. روحيه اتحاد و علاقه به پيروزي، انگيزه هاي قوي است كه در اين ورزش ها ديده مي شود.

/انتهای متن/

درج نظر