تهران به شهری ایمن برای زنان تبدیل می شود

مسائل زنان و کودکان در محیط شهری، آسیب های پیش روی زنان در اماکن عمومی و ارائه ی راهکارها و راه حل هایی برای بهبود زندگی زنان در شهر تهران مباحثی بود که در نشست مسأله یابی زنان و شهرتهران با حضور مشاور امور بانوان در شهرداری تهران و اساتید دانشگاه و تعدادی از بانوان فعال در شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.

0

گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی و دفتر مشاوره شهرداری تهران در امور بانوان، چهارشنبه ٦ دی ماه نشستی را با عنوان “مسأله یابی زنان و شهر تهران” برگزار کرد. حضور دکتر فاطمه راکعی، مشاور امور بانوان در شهرداری تهران، دکتر فضیله دادورخانی، استاد جغرافیای دانشگاه تهران و دکتر سیدجواد میری استاد جامعه شناسی و تعدادی از بانوان فعال در شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.


شهری امن تر برای زنان

دکتر فاطمه راکعی در این نشست گفت:

” ما به دنبال راهکارهایی برای بهبود زندگی زنان در شهر تهران هستیم. مثلا می خواهیم چهره ی خشن شهر را به یک شهر مهربان و مادرانه تبدیل کنیم و شیوه های گفتگو و مدارای اجتماعی در فرهنگ های مختلف را توسط زنان در جامعه ترویج دهیم. همچنین بحث هایی چون محیط زیست می تواند توسط زنان به خوبی حل شود چون زنان مادرند و روحیه ی دگرخواهی در آنان بیشتر است. از جمله برنامه های ما این است که طی یک فراخوان عمومی از بانوان در محلات مختلف برای ساختن شهرمان ایده بگیریم. در مجموع عملی شدن ایده های زنان برای ساختن شهری امن تر و بهتر توسط زنان برایمان مهم و در اولویت است.”


منطقه ی دوستدار خانواده

دکتر فضیله دادورخانی سخنران دیگر اظهار داشت:

“زنان برای گذران اوقات فراغت، انجام امور کودکان و خریدهای روزمره بیشتر از مردان در شهرها حضور دارند و  به لحاظ ویژگی های بیولوژیکی باید زمینه برای حضور فیزیکی شان در سطح شهر فراهم باشد اما احساس ناامنی مشارکت زنان را در جامعه کمرنگ می کند. برای مثال اصلاح نورپردازی خیابان ها و کوچه ها، راه اندازی خطوط مستقیم ارتباطی مختص زنان برای بیان مشکلات، تکمیل شبکه های پیاده راه امن برای زنان و کودکان، دخالت دادن زنان در ساخت شهری، نظارت و کنترل فضاهای نیمه ساخته در شهر که برای زنان و کودکان مکان های ناامنی هستند، از جمله فعالیت های شهرداری در راستای مناسب سازی شهر برای تردد بهتر بانوان باید باشد. در ضمن شهرداری می تواند به صورت پایلوت یک منطقه را به عنوان “منطقه ی دوستدار خانواده” تعیین کند و پس از اجرا و ارزیابی طرح و برنامه های خود در آن منطقه، در صورت موفقیت، آن را در مناطق دیگر نیز پیاده کند.”


مسأله یابی زنان و زیست بوم شهری
دکتر سید جواد میری هم به عنوان آخرین سخنران این نشست گفت:

“از نظر من وقتی زنان در برنامه های شهری حضور نداشته و یا حضور ناقصی داشته باشند روی بسیاری مسائل جامعه اثر می گذارد. برای ایجاد شهروند خلاق و قانون مدار همانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیاز به عرصه های عمومی، سیاستگذاری و سیاستمداری داریم و اتفاقا در عرصه ی سیاستگذاری است که باید به مسأله یابی زنان و زیست بوم شهری توجه کنیم. از طرفی تا زمانی که در حوزه ی مسأله یابی زنان در شهر، مفهوم پردازی فرهنگی صحیح صورت نگیرد، صحبت از زن ایرانی در زیست بوم جدید و دنیای مدرن به جایی نخواهد رسید.”


طرح ایمن سازی شهر تهران برای بانوان

در پایان خانم خداوردی به نمایندگی از دفتر مشاوره امور بانوان شهرداری طرحی را در راستای مناسب سازی و ایمن سازی شهر تهران برای بانوان ارائه داد. پیوستگی پیاده راه ها، ایجاد روشنایی در برخی مناطق کم نور، هرس درختان برای نقاط حادثه خیز، زیباسازی بصری شهری و بالابردن کیفیت سرویس های بهداشتی بانوان از جمله موارد مطرح شده در این طرح بود.

 

/انتهای متن/

درج نظر