پرسش از شما، پاسخ از مشاور پزشکی

سوال هایی که کاربران : فاطمه رجبی ،محمد علی فدایی ، محبوبه احمدی، در نیمه ی دوم اسفند 95 مستقیما از مشاوره پزشکی کرده اند، در این جا پاسخش را می توانند ببینند.

0

 سوال اول /  فاطمه رجبی:

با سلام بنده 58کیلو و در روز اول ازهفته هفتم بارداری هستم،سه روزپیش دچار لکه بینی شدم که بامراجعه به پزشک وانجام سونو جنین رشدکمی داشته،5/5میلیمتر، شیاف و امپول پروژسترون واسپرین استفاده کردم اما لکه بینی تبدیل به خونریزی ودرد پریودی شده؟آیا امکان سقط وجود دارد،درانتظار برایسونوگرافی برای انتهای هفته هشتم هستم.

پاسخ مشاور  / خانم سیده زهرا مستجابی:
خانم رجبی عزیز، خونریزی در اوایل بارداری اگرچه علایم خطری برای بروز سقط می باشد اما همیشه منجر به آن نمی شود. اگرچه باوجود میزان خونریزی زیاد و دردی که دارید درحال حاضر پیشنهاد می شود تا مجدد به پزشکتان مراجعه نمایید

سوال دوم / محبوبه احمدی:  

سلام
در آستانه ازدواج هستم. یکی از اقوام ما دچار کم خونی است. از آزمایشی که باید قبل از ازدواج بدهم نگران هستم. لطفا درمورد آن توضیح بدهید.

پاسخ مشاور  / خانم سیده زهرا مستجابی:
آزمایشی که قبل از ازدواج انجام می شود، مربوط به نوعی کم خونی ارثی به نام تالاسمی است که در ایران شایع است. فامیلی که ذکر کردید ممکن است کم خونی در اثر فقر آهن داشته باشد که شایع هست اما ارثی نیست. تالاسمی دو نوع دارد:خفیف یا مینور و شدید یا ماژور.
آزمایش قبل از ازدواج برای پیدا کردن افراد ناقل ژن تالاسمی انجام می شود تا از تولد فرزندان مبتلا به نوع ماژور یا شدید پیشگیری شود. ابتدا از مرد آزمایش گرفته می شود. در صورتی که او ناقل ژن تالاسمی باشد، از دختر هم آزمایش می گیرند. اگر هر دو ناقل ژن باشند؛ به آنها توصیه می شود که ازدواج نکنند و در صورت ازدواج بچه دار نشوند و در صورت بچه دار شدن، در دوران بارداری مادر تحت نظر باشد تا اگر جنین مبتلا بود اقدامات لازم انجام شود.
بهتر است نگرانی را از خود دور کنید. فعلا دلیلی وجود ندارد که شما ناقل این ژن باشید.

.

سوال سوم / محمد علی فدایی :

سلام علیکم بنده پدر دختری 15 ساله هستم دکتر بخاطر کیست تخمدان به وی قرص اتیسترون تجویز کرده بنظر شما این قرص برای ضد بارداری است یا برای کیست تخمدان !؟ آیا این تجویز پزشک معنای آن این است که دخترم حامله می خواهد بشه ؟

پاسخ مشاور  / خانم سیده زهرا مستجابی:
با سلام. اغلب قرص هایی که برای جلوگیری از بارداری استفاده می شوند به دلیل داشتن هورمونها و موادی، مانع از تخمک گذاری از تخمدان و در نهایت بارداری می شوند و عملا عملکرد تخمدان رو تضعیف می کند. به طور مشابه در شرایط تشکیل برخی کیست های تخمدانی بایستی عملکرد تخمدان را ضعیف کرد تا کیست به رشد خود ادامه ندهد. لذا به طور صحیح برای درمان کیست دختر شما این قرص تجویز شده تا منجر به کوچک شدن کیست شود و ربطی به مسئله احتمال بارداری ایشون ندارد.

درج نظر