در گوشه گوشه این خانه، ذوق هنری موج می زند

وارد خانه که می شوی، با یک مجموعه از اشیای خیلی خاص و زیبا مواجه می شوی که تقریبا همه شان دست سازند و اثری هنری از بانوی خانه؛ دنیایی از رنگ و سلیقه و ذوق در کنار چینش مناسب اشیا، شما را به دیدن و دیدن و هزار بار دیدن این همه زیبایی دعوت می کند. فکر کردیم این بار به جای معرفی یک رشته خاص هنری، به معرفی هنرمندی بپردازیم که خانه اش نمایشگاه بزرگی از هنر اوست.

0

زیباتر کردن زندگی و محیط زندگی  آدمی از اصلی ترین کارکردهای آثار هنریست که این بار در گفت وگو با خانمی  هنرمند به ان پرداخته ایم. فاطمه انتظاری هنر را برای زیبایی محیط خانه به کار گرفته است. او سبزه سفره هفت سین خود را و همین طور سنبل آن را خودش درست کرده است، طبیعی نیست ولی از سبزه و سنبل طبیعی بیشتر چشم را جلب می کند و آدم را سر ذوق می آورد. هم  او معتقد است که هنر می تواند به خانه ما زیبایی، به دل و جان ما شور وشعف و به   روح ما آرامش را هدیه کند، فقط حوصله و ذوق می خواهد و خلاقیت.

 

هنر، عشق دوران کودکی

من متولد 1339 هستم. تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی مدیریت بانکی به پایان رسانده ام، در شهرداری شاغل بوده ام و در حال حاضر نیز بازنشسته ام.

از دوران کودکی به هنر علاقمند بودم وقتی می دیدم مادرم بافتنی می بافد و یا وقتی می دیدم که انواع و اقسام غذاها، ترشی ها، مربا ها و شورها را درست می کند، کنارش می ایستادم تا از او یاد بگیرم. البته برادر و خواهر هایم هم به هنر علاقمند بودند و با توجه به اینکه کوچکترین فرزند خانواده بودم، همیشه مشوق من محسوب می شدند.

این علاقه کم کم از همان دوران در من به صورت جدی نمو پیدا کرد تا اینکه در دوران راهنمایی که درس حرفه و فن داشتیم به خاطر موضوعات این درس من به سمت نقاشی، بافنتی ،خیاطی، منجوق دوزی و… رفتم.

هنر آرامبخش است

یکی از دلایلی که من در آن سن جذب هنر شدم، احساس آرامشی بود که به واسطه هنر به من دست می داد. کسانی که با هنر آشنایی دارند می دانند، هنر آدم را از تمام دغدغه های زمینی و مادی دور می کند و آرامشی که در هنر وجود دارد در هیچ رشته دیگری وجود ندارد.

البته وجود ذوق و سلیقه باعث می شود که جذابیت هنر بیشتر شود برای مثال وقتی شما به عنوان یک هنرمند خلاقیت را وارد هنرتان می کنید و شکل تازه ای را خلق می کنید، احساس شور و شعف خاصی وجودتان را در بر می گیرد.

 

هنر در کنار زندگی روزمره است

من همیشه در کنار تحصیل و شغلم به هنر پرداخته ام و هرگز آن را مانعی برای رسیدگی به شغل یا خانواده ام ندیده ام، همیشه طوری برنامه ریزی کرده ام که نیازهای روحی ام را هم بر طرف کنم. به خاطر همین هم به سراغ هنر های بسیار زیادی رفته ام و همه را خودم با پیگیری و تلاش یاد گرفته ام. شاید جالب باشد بدانید که من خیلی از هنرهایی که با آنها آشنا شده ام را از طریق تلویزیون و برنامه های هنری اش یاد گرفته ام.

بیشتر این هنر ها را بدون صرف هزینه و رفتن به کلاس از تلویزیون یاد گرفته ام بدون هیچ هزینه و کلاسی .

هنر یعنی کسب تجربه های جدید

به نظر من دنیای هنر دنیای بی پایانی است که هرگز به آخر نمی رسد. من بالشخصه عاشق تجربه کارهای هنری جدید هستم و از آن استقبال می کنم. به نظر من هر هنری به همراه خودش انرژی و حس و حال خوبی می آورد.

به خاطر همین هم همیشه دوست داشتم هنرهای جدید را تجربه کنم و حتی گاهی آن را با هنر های قدیمی تلفیق کنم و با کارهای جذاب و خاص انرژی خودم و اطرافیانم را بیشتر بکنم.

 

هنرهای تلفیقی

. من کسانی را می شناسم که می گویند سراغ فلان هنر اگر برویم چهار روز دیگر از مد می افتد و دیگر به درد نمی خورد!

به نظر من این فکر بسیار اشتباه است. اول اینکه بر فرض که آن هنر بعد از چند سال از مد افتاد، شما در این چند سال از لذت ساختن و تزئین منزل خود به وسیله ساخته های دست خودتان بهره مند شده اید که این خودش در روحیه شما و اطرافیان تان بسیار تاثیر مثبتی دارد.

بعد از آن هم اگر مدتی را در کارهای هنری صرف کنید، کم کم یاد می گیرید که هنر دنیای وسیعی است که قابلیت تبدیل دارد و شما می توانید ساخته های هنری خودتان ر ا بعد از مدتی با کمی تغییر  به ساخته های جدید و جذاب تبدیل کنید و باز از آنها انرژی بگیرید.

یادم می آید دو سال پیش از جلو یک مغازه آثارهنری رد شدم، دیدم چند عدد کوبلن جلو مغازه استو با قیمت خیلی پایین همه را خریدم و به خانه آوردم و بعد با کمی تغییر و انداختن طرح خودم روی آن و منجوق دوزی، آن کوبلن ها را تبدیل به یک کار جدید کردم. وقتی کارهایم را به همان مغازه دار نشان دادم باورش نمی شد که بشود از کوبلن باز هم به این شکل استفاده کرد.

 

خلاق باشید نه پیرو مد

رشته های هنری که من تا به حال کار کرده ام بسیار مختلف و متنوع بوده اند و به خاطر همین هم هرگز پیرو مد به آن صورتی که در کشور ما در زمینه مسائل هنری وجود دارد، نبوده ام.

متاسفانه بعضی از مردم عادت دارند اگر سراغ هنری می روند، مدام از روی کارهای دیگران و حتی گاهی کارهای کشور های همسایه مثل ترکیه تقلید کنند در کارهایی مثل افشانه یا نمد این قضیه بسیار اتفاق افتاده است. ای کاش مردم شروع کنند به نوآوری و ساخت ذهنیات خودشان.

به نظر من مهم ترین عامل در عدم خلاقیت ترس از شکست است. اگر ما بتوانیم این ترس را از بین ببریم و قدرت ریسک را در خودمان بالا ببریم، می توانیم نوآور باشیم و اینطور هرگز در هیچ هنری نیازی به تقلید نداریم.

روح هنری زنانه در همه جزئیات زندگی

تا به حال هر کسی که کارهای مختلف من را دیده است خوشش آمده و تحسینش کرده است. بعضی از آشنایان مان هم می گویند وقتی وارد خانه شما می شویم، انگار پا به دنیای دیگری می گذاریم. واقعیت این است که من از دستمال روی میزم تا کوسن و حتی دمپایی هایم را هم تزئین کرده ام چرا که معتقدم خانه ای که در آن روح زنانه وجود دارد این روح را باید در جزئیات زندگی اش بروز بدهد.

من خودم همیشه دوست داشته ام که با کارهای هنری کوچک و بزرگم که اغلب رنگ های شادی دارند، خودم و اطرافیانم را شاد کنم و از شادی آن ها نیرو بگیرم.

 

خانه داری بزرگترین هنر است

به نظر من بیشتر زنان این قابلیت را دارند که وارد کارهای هنری بشوند، حالابعضی بیشتر و بعضی کمتر… ولی در هر حال هنر تنها به ساخت اشیای متنوع ختم نمی شود اینکه یک خانم در جزئیات زندگی اش هم روحیه هنری را وارد کند، در نشاط خودش و ارتباط خوبش با اطرافیان موثر است.

برای مثال حتی در تزئین غذا هم این امر صدق می کند. بعضی از خانم ها غذاهای بسیار ساده خود را طوری تزئین می کنند که آدم را به اشتها می آورند، یا بعضی وقت ها می بینیم که در بعضی چیدمان های خانه ها چنان دقت و ظرافتی نهفته که به صورت ناخودآگاه به انسان حس شادی و آرامش می دهد.

 

با خلاقیت و صبر به سود هم می رسید

من خودم شغل اصلی ام چیز دیگری بوده است و اصلا ربطی به مسائل هنری نداشته است و در کل از نظر مادی نیازی به فروش وسایل هنری ام نداشته ام ولی به نظرم اگر کسی اراده کند و با جدیت به دنبال کسب درآمد از راه های هنری باشد قطعا موفق می شود، مخصوصا که کارهای هنری در حال حاضر رونق پیدا کرده اند و مردم حاضرند برایشان پول خوبی خرج کنند. به خاطر همین هم معتقدم با کمی تلاش و صد البته که ذوق و خلاقیت ( چون بازار در حال حاضر اشباع است از جنس های مختلف) یک خانم می تواند بازار خوبی برای کارهای هنری اش پیدا کند به شرط آنکه خلاق باشد، بازاریابی کند و مهم تر از همه اینکه با صبر و حوصله کار کند و از همان اول به دنبال سود بالا نباشد، اینطور می تواند در هر هنری به موفقیت و هم درآمد برسد.

 

جنس ارزان، یادگیری رایگان

خوشبختانه برای کارهای هنری در حال حاضر به خاطر استقبالی که وجود دارد وسایل مختلف با قیمت های متنوع و راه های مختلف  یادگیری وجود دارد .

من خودم بالشخصه برایم فرقی نمی کند برای کدام رشته هنر ، کلا همه وسایلم را از بازار تهیه می کنم، چون هم به صرفه است و هم متنوع و به خاطر همین هم حق انتخاب بالاتری پیدا می کنم.

خوشبختانه در حال حاضر شرایط برای فراگیری هنر های مختلف بسیار خوب شده است و هنردوستان می توانند با قیمت ها مختلف آموزشگاه های مختلفی برای یادگیری پیدا کنند و اگر هم نخواهند کلاس بروند از دیدن برنامه های هنری تلویزیون بسیاری از این هنرها را رایگان یاد بگیرند.

سخن آخر

به نظر من اگر آدم اراده کند هر کاری را می تواند انجام دهد. وقتی من دیپلمم را گرفتم انقلاب فرهنگی شد و دانشگاه ها بسته شد. به خاطر همین هم من آن زمان نتوانستم بروم دانشگاه ولی چون عاشق تحصیل و درس خواندن بودم، در نهایت بعد از 13 سال وقفه باز امتحان دادم و دانشگاه قبول شدم. این را گفتم که بدانید این که می گویند خواستن توانستن است راست است، اگر انسان اراده کند و تلاش، حتما برایش اتفاق می افتد. این در کارهای هنری هم صدق می کند اگر دختران و زنان ما اراده کنند و قدم در راهی بگذارن،د امکان ندارد که در آن به موفقیت نرسند.

/انتهای متن/

درج نظر