سازمان عفو بین‌الملل، آزادی زنان زندانی در عربستان را خواستار شد

سازمان عفو بین‌الملل، 19دی، با صدور بیانیه‌ای از مقامات سعودی آزادی زنان بازداشت‌شده در این کشور را خواستار شد.

0

سرویس خبر به دخت/

این سازمان اعلام کرد: ۱۱ زن که روز شنبه، ۱۶ دی، در تظاهرات شهر «بریده» بازداشت شدند، هنوز در زندان به سر می‌برند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است: نیروهای امنیتی عربستان روز شنبه حدود ۱۸ زن و ۱۰ کودک را که در اعتراض به تداوم بازداشت نزدیکان خود مقابل شورای رسیدگی به شکایات شهر بریده تجمع کرده بودند، در چارچوب عملیات به اصطلاح «مبارزه با تروریسم» بازداشت و آنان را به اجبار سوار خودرو کرده و به زندان منتقل کردند.

این سازمان تأکید کرد: نیروهای سعودی یک روز بعد کودکان و هفت تن از زنان را پس از گرفتن تعهد از آنان آزاد کردند، اما زنان دیگر هنوز در بازداشت هستند.

فیلیپ لوثر، مدیر برنامه‌ خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل در این باره گفت: زنان و کودکان به صورت مسالمت‌آمیز در شهر بریده تظاهرات کردند و طبق گزارش‌ها و تصاویر منتشر‌شده از این تظاهرات، شرکت‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که اسامی نزدیکان بازداشتی در آن دیده می‌شد.

فیلیپ لوثر در پایان تأکید کرد: نیروهای سعودی هیچ ابزاری برای توجیه بازداشت مردمی که در راستای حق خود در آزادی بیان، دست به تجمع مسالمت‌آمیز می‌زنند، ندارند.

از سوی دیگر، شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر زیاده‌روی نیروهای سعودی در سرکوب فعالان و مخالفان که اخیرا در بازداشت زنان و کودکان در تظاهرات شهر بریده مشاهده شده است، به شدت محکوم کرد.

این شبکه که مقر آن در قاهره قرار دارد، آزادی فوری زنان بازداشت‌شده و تحت‌ پیگرد قرار نگرفتن آنان را خواستار شد و اعلام کرد: بازداشت زنان سعودی در راستای طرح نیروهای سعودی علیه خانواده‌های بازداشتی که خواستار آزادی نزدیکانشان هستند، صورت گرفته و بهمن‌ماه سال گذشته نیز گروهی از زنان و همچنین یکی از شهروندان سعودی که خواستار آزادی برادرش بود، بازداشت شدند.

منبع: ايكنا/ انتهای متن/

درج نظر