زنان سیگاری نوزاد کم وزن به دنیا می‌آ‌ورند

یک متخصص زنان و زایمان استعمال دخانیات در طول دوران بارداری را عاملی موثر در تولد نوزدان کم وزن عنوان کرد.

0

سرویس خبر به دخت/

لعیا شیرین زاده با اشاره به اینکه تولد نوزادان کم وزن (وزن کمتر از 2500 گرم) یکی از شاخص های مهم بهداشتی به شمار می‌رود، اظهار داشت:‌ کم‌وزنی نوزادان، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و مرگ‌ومیر آن ها را در دوره نوزادی تا یک ماه اول پس از تولد افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه استعمال دخانیات خطر مرده زایی و همچنین ناتوانی در شیردهی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: ‌استعمال دخانیات در زنان باردار، خطر زایمان پیش از موعد، جداشدن ناگهانی جفت (جدایی جفت از رحم) و جفت سرراهی (غیرطبیعی بودن محل جفت) را افزایش می‌دهد به‌طوری که می‌تواند باعث خون‌ریزی شدید هنگام زایمان شود.

این متخصص زنان و زایمان شبکه بهداشت و درمان بردسکن عفونت های پریودنتال، معتاد بودن مادران و باتوجه به فقر اقتصادی بعضی از مناطق روستایی منطقه، کارسخت و سنگین مادر، تماس با گیاهانی مانند زعفران و مصرف بعضی جوشانده ها را از دیگر علل تولد نوزادان زیر2500گرم برشمرد.

شیرین زاده خاطر نشان کرد:‌ اجتناب از استعمال دخانیات و مواد مخدر در طول دوران بارداری، اجتناب از حضور در فضاهای آلوده به دود سیگار، ارتقاء سطح آگاهی های بهداشتی و تغذیه ای، مصرف مکمل غذایی درطول بارداری و بهبود وضع تغذیه ای در ارتقاء سطح سلامت تغذیه ای زنان باردار از راهکارهای پیشگیری از تولد نوزادان با وزن کم به شمار می‌رود.

منبع:فارس/ انتهای متن/

درج نظر