یک میلیون زن بیوه عراقی ، تاوان سنگین جنگ آمریکا

خشونت‌های قومی پایان‌ناپذیر و اقتصاد چالشی درعراق ناشی از جنگ با آمریکا، فشارهای زیادی را بر زنان عراقی تحمیل کرده، به طوری که در حال حاضر400 هزار زن بیوه تنها در بغداد بی‌سرپرست و 24 درصد زنان بی سواد هستند.

0

سرویس خبر به دخت/

زینب شکیر، مدیر سازمان غیرانتفاعی زنان می‌گوید: فشارها بر روی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، یعنی زنان است.

به گزارش روزنامه گاواردین، «رونق» نمونه‌ای از یک زن بازمانده از جنگ در عراق است که در سن 14 سالگی پدرش او را از ادامه تحصیل منع کرد و به عقد یکی از مردان قبیله خود درآورد. در سن 17 سالگی شوهرش در جنگ کشته شد و دختر سه ساله‌اش بی‌سرپرست ماند و به علت ثبت نشدن ازدواجش به دلیل نرسیدن به سن قانونی، دخترش نتوانست به مدرسه برود.

زینب شکیر معتقد است: مسئله «رونق« نمونه‌ای از مشکلاتی است که زنان یک سال پس از پایان رسمی جنگ با آن روبرو می‌شوند.

با منحل شدن موسساتی دولتی در پی حمله آمریکا در سال 2003، مردم برای یاری جستن به ساختارهای قومی و مذهبی گرایش پیدا کرده‌اند و خشونت‌های قومی‌ پایان ناپذیر و اقتصاد چالشی بیش از پیش متوجه زنان شده است.

بنابراین گزارش، وزیر امور زنان عراق نیز اعلام کرده بود: بیش از یک میلیون زن بیوه در عراق وجود دارد که 400 هزار نفر آن را زنان بغدادی تشکیل می‌دهند. البته سازمان ملل ارقام بالاتری را گزارش کرده است.

وی ادامه داد: اکثر این زن‌ها بی سواد هستند و تابحال به هیچ کاری مشغول نبوده‌اند و با وجود این دارای 4-3 فرزند هستند. در حدود 20 سالگی بی‌سرپرست می‌شوند و مجبورند با خانواده خود یا همسرشان زندگی کنند.

در این خصوص، وزارت زنان به حسب قرعه‌کشی، سرپناهی را برای این زنان بیوه فراهم کرده است، اما این فرصت شامل حال همه زنان نمی‌شود. خانم شکیر، تنها زن سیاستمدار کشورش، معتقد است در دولت مسائل زنان در اولویت قرار داده نمی‌شود.

او می‌گوید: جنگ با آمریکا بیشترین خسارت را به زنان عراقی وارد کرده است. اکثر خانواده‌ها فرزندان خود را به دلیل وجود خشونت‌ها و خطراتی مانند تجاوز، از رفتن به مدرسه منع کرده‌اند. این مسئله به خصوص در مناطق روستایی و در حومه شهرهای بزرگ بیشتر اتفاق می‌افتد. بعضی خانواده‌ها فرزندان پسر خود را در فرستادن به مدرسه در ارجحیت قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: این امر موجب می‌شود، والدین عراقی دختران خود را در سنین پایین‌تر از سن قانونی 18 سال، اغلب در 14 یا 15 سالگی شوهر بدهند. عراق در دهه‌های 70 و 80 به دلیل نظام آموزشی پیشرفته خود در خاورمیانه شناخته شده بود و در آن زمان قانونی وجود داشت که بچه‌ها باید تحصیلات ابتدایی خود را تکمیل کنند. اکنون عراق از آن دوره شکوفایی دور شده است. در حال حاضر 24 درصد زنان در عراق بیسواد هستند و این امر در مناطق روستایی در سنین 15 تا 24 سالگی به 50 درصد می‌رسد.

شکیر مدیر سازمان غیرانتفاعی زنان در ادامه می‌گوید: خشونت در سراسر کشور به خانه‌ها نیز راه پیدا کرده است. فشارها بیشتر بر روی اقشار ضعیف جامعه است، اما من هنوز به آینده عراق خوش‌بین هستم.

شکیر اضافه کرد: زندگی «رونق» بهتر شده است. او دوره یک ساله برنامه‌های آموزشی سازمان زنان برای زنان را گذرانده است. در این دوره‌ها به او مهارت‌های زندگی شغلی آموزش داده شده است. او مهارت‌های خیاطی را کسب کرده است و مشغول به کار شده است و ما او را به سازمان عدالت برای زنان معرفی کرده‌ایم تا وکلا به پرونده او رسیدگی کنند.

منبع:شفقنا/ انتهای متن/

درج نظر