چاقی ره آوردی از سبک زندگی ما

این روزها همه به دنبال کم کردن وزن هستند و برطرف کردن چاقی. اما کمتر فکر می کنیم که شاید چاقی ره آوردی از سبک زندگی امروزی ماست و باید تغییر را از اینجا شروع کنیم.

1

سرویس سلامت به دخت/

شاید تا همین ده بیست سال پیش، در فرهنگ ما چاقی یک حسن حساب می شد و اگر کسی اضافه وزن نداشت، لاغر حساب می شد و بعضی ها هم دل شان برای چنین کسی می سوخت که طفلکی چقدر ضعیف و لاغر است. اما به تدریج این باور تغییر کرده است.  تحقیقات نشان داده که  چاقی نه تنها حسن حساب نمی شود، بلکه خطرات فراوانی را به بار می آورد.

بر حسب این که هر کسی قدش چقدر، در چه سنی و زن یا مرد باشد؛ وزن مناسبی برایش معین شده است. اگر وزنش از این رقم ایده آل بیشتر باشد، اضافه وزن دارد. حال اگر کسی به مقدار 20 درصد از وزن ایده آلش اضافه وزن داشته باشد چاق حساب می شود. مثلا اگر وزن ایده آل برای کسی 60 کیلوگرم، اما او 65 کیلو باشد؛ اضافه وزن دارد. اما اگر 72 کیلو بشود، چاق محسوب می شود.

هشدارها

زندگی ماشینی که این روزها در همه دنیا گریبان گیر ما آدم ها شده است، منافع زیادی را به ارمغان آورده و همراه با این منافع بر خطرات و مشکلات هم افزوده است. از جمله:

– وسایل زندگی برقی و الکترونیکی شده، همه کارها با فشار یک دکمه و به کمک یک ماشین به راحتی انجام می شود.

– اززندگی طبیعی و روستایی دور شده ایم و به دنبال مهاجرت روستاییان، جمعیت شهرها لحظه به لحظه در حال افزایش است.

– به علت زندگی ماشینی و امکاناتی که فراهم شده است، فقط زحمت آدم ها کم نشده، بلکه تحرک آنها خیلی بیشتر کاهش پیدا کرده است.

– مواد غذایی که در دسترس افراد است از نوع فرآوری شده و غالبا بدون سبوس یا فیبر، با مزه های وسوسه انگیز هستند. این مواد که یکی از آنها فست فودها هستند، به سرعت چاقی را به ارمغان می آورند. غذاها خوشمزه تر، فراوان تر، آسان تر در تهیه و در عین حال آسیب زا ترهم  شده اند.

شرایطی که ذکر شد همراه با عوامل بسیار دیگر، موجب شده اند که چاقی در اکثر کشورها رو به افزایش برود و این شیوع روزافزون زنگ خطری برای سلامتی و کیفیت زندگی انسان ها در قرن 21 است.

عوارض چاقی در دستگاه های بدن

به علت تغذیه نامناسب که نمونه اش ذکر شد و هم چنین کم تحرکی، مقداری از انرژی که غذا ایجاد می کند،  مصرف نشده و به صورت چربی در بدن ذخیره خواهد شد. وزن سنگین ناشی از جمع شدن چربی اضافه در بافت های مختلف بدن، اختلالات گوناگونی را در دستگاه های مختلف بدن به وجود می آورد. از جمله می توان موارد زیر را نام برد:

1-دستگاه قلب و عروق: افزایش فشارخون، بیماری عروق کرونر قلب که موجب سکته می شود، بزرگ شدن قلب (بطن چپ) و نارسایی تنفسی، تشدید آتروسکلروز (تنگ شدن عروق)

2- دستگاه اعصاب مرکزی،:سکته مغزی، افزایش فشار داخل جمجمه و اختلالات حسی

3- دستگاه گوارش: بیماری های کیسه صفرا (اعم از عفونت و سنگ)، هپاتیت، کبد چرب و ریفلاکس مری

4- دستگاه تنفس: آپنه (توقف تنفس در خواب)، کند شدن تنفس (سندرم پیک ویک)، افزایش زمینه عفونت و آسم

5- بیماری های بدخیم: افزایش شیوع سرطان بخصوص در پروستات، کیسه صفرا، پستان، روده بزرگ، ریه و . . .

6- اعصاب و روان: افسردگی، انگشت نما شدن

7- اورتوپدی: پوکی استخوان، اختلال در استخوان های ران، در رفتگی مفصل ران و کمردرد مزمن

8- اختلالات متابولیک: مقاومت به انسولین، دیابت نوع دو، اختلالات چربی خون

9- دستگاه تولیدمثل: عدم تعادل در هورمون های جنسی، بیماری پلی کیستیک در زنها و کم کاری غدد جنسی در مردها، نازایی

10- مامایی: عوارض مختلف در حاملگی و اختلالات جنینی

11- جراحی: افزایش عوارض بعد از عمل جراحی مانند عفونت محل عمل، لخته شدن خون در ورید، آمبولی ریه و عفونت ریه

12- پوست: عفونت های مختلف پوستی، پرمویی

13- انتهاها: واریس، ورم پاها در اثر اختلالات وریدی و یا لنفی

 

 بیماری ها هم چاق می کنند

بعضی بیماری ها و بعضی داروها منجر به افزایش وزن می شوند.

1- بسیاری از بیماری های غدد موجب اختلال در سوخت و ساز بدن و چاقی می شوند. از جمله کم کاری تیرویید، بیماری کوشینگ (که مربوط به غدد فوق کلیوی است)، کم کاری گونادها (غدد جنسی)، اختلال هیپوتالاموس، چاقی ارثی و ژنتیکی

2- بعضی داروها هم موجب افزایش وزن می شوند. از جمله قرص های جلوگیری از بارداری، بسیاری از داروهای ضد افسردگی و ضدصرع، انواع کورتن

دکتر شریفه جعفری/ انتهای متن/

نمایش نظرات (1)