مستندساز مسلمان آمریکایی درگفت وگو با شفقنا: در ایران مشکل حجاب نداریم، مشکل درک واقعی اسلام داریم

مرضیه هاشمی، مستندساز مسلمانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دین مبین اسلام را برای خود برگزید و به عنوان یک آمریکایی مسلمان شده در ایران زندگی می کند. او در حال حاضر یکی از مجریان شبکه تلویزیونی پرس تی وی است و در حوزه رسانه نیز فعالیت هایی را انجام می دهد.

2

سرویس خبر به دخت/

خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) در گفت و گویی با مرضیه هاشمی، به نحوه آشنایی وی با دین اسلام و دلایل انتخابش پرداخته است.

مرضیه هاشمی در گفت وگو با شفقنا بیان کرد: سال ها پیش هنگامی که در دانشگاه آمریکا بودم با افراد مختلفی ارتباط داشتم و از طریق آنها متوجه شدم انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاده است و دانشجویان ایرانی آنجا درباره انقلاب ایران صحبت می کردند.

هاشمی با اشاره به اینکه در همان زمان با شخصیت حضرت امام خمینی (ره) آشنا شده است، خاطرنشان کرد: من انقلاب های مختلفی را مطالعه کردم؛ اما امام خمینی (ره) با بیش از 70 سال سن تفاوت دیگری داشت و آن سال ها هم در فوریه 1979 این موضوعات اتفاق افتاد.

مستندساز مسلمان آمریکایی اضافه کرد: من از مردم سوال می کردم که چرا انقلاب کردید و چرا ایشان را به عنوان رهبر انتخاب کردید؟ کم کم من اطلاعاتی در مورد شخصیت امام خمینی (ره) و اسلام جمع آوری کردم تا متوجه شوم چه چیزی باعث شده تا مردم اینطور بیدار شوند.

او گفت: جالب بود، وقتی امام از اروپا به ایران بازگشت یک خبرنگار از ایشان پرسید که چه احساسی دارید؟ امام گفت، هیچ. این موضوع برای من خیلی حرف بزرگی بود و حس کردم امام برای خودش و قدرت این کار را انجام نداده و برای یک هدف بالاتر این کار را انجام داده است.

*انقلاب اسلامی ایران باعث مسلمان شدنم شد

هاشمی با بیان اینکه من راجع به اسلام کتاب های بسیاری را مطالعه کردم، تصریح کرد: متاسفانه آن زمان ها که انقلاب ایران پیروز شد، درباره امام خمینی(ره) کتاب هایی نبود؛ البته آن موقع بچه ها در دانشگاه اطلاعات خوبی داشتند. من پس از 2 یا 3 سال مطالعه مسلمان و شیعه شدم. اما قدم اول پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که باعث شد من نگاه به اسلام داشته باشم زیرا قبل از آن من اطلاعاتی از اسلام نداشتم.

او اضافه کرد: شاید اگر این اتفاق نمی افتاد دنبال اسلام نمی رفتم؛ زیرا اطلاعات کم و منفی از اسلام داشتم. همچنین حرکت مردم را دیدم و من فعالیت سیاسی هم در آمریکای لاتین داشتم و دیدم مردم ایران برای نجات خودشان انقلاب کردند. انقلاب اسلامی ایران برای من واقعا با ارزش است و هنوز هم هست و شاید اگر آن انقلاب پیروز نمی شد، من مسلمان نمی شدم.

*پس از 2.5 سال مطالعه، شیعه شدم

مستندساز مسلمان آمریکایی ادامه داد: پس از آن کتاب های بسیاری راجع به اسلام و دین های مختلف مطالعه کردم. آن موقع بیشتر راجع به دین خودم مطالعه می کردم؛ زیرا داشتم در این باره مقایسه انجام می دادم. حدود 2.5 سال طول کشید تا من هم مسلمان و هم شیعه شدم.

*در ایران مشکل حجاب نداریم، مشکل درک واقعی اسلام داریم

او درباره انتخاب حجاب گفت: من در ایران به مکان های زیادی رفته ام. در ایران مشکل حجاب نداریم، بلکه مشکل درک کردن اسلام واقعی را داریم.

هاشمی با بیان اینکه من پس از مطالعه، قرآن را قبول کردم و واقعا قبولش کردم، تصریح کرد: شاید از اول برای من مفهوم زیادی نداشت؛ مانند اینکه من برای اولین بار که نماز را به عربی خواندم، نمی دانستم، بعد از آن با حروف لاتین نوشتم و توانستم.

وی افزود: طبیعی است که راحت تر بود من نماز را به زبان انگلیسی بخوانم اما وقتی دستور از خداست و می گوید عربی بخوانید، باشد چشم، چون صد در صد بهتر از من می داند.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که خانواده و اجتماع چطور با حجاب شما کنار آمدند و آیا این موضوع برای خانواده شما مشکل نبود؟ گفت: بله، مشکل بود وقتی آدم مسلمان می شود زندگی او عوض می شود و نه فقط ظاهر و حجاب، بلکه کاملا روش زندگی او هم عوض می شود. مخصوصا برای یک فرد آمریکایی خیلی چیزها از نظر خوراک، پوشش، تفکر و … عوض می شود و انگار مجددا به دنیا می آید.

مستندساز مسلمان آمریکایی اضافه کرد: برای خانواده ام هم سخت بود. در دانشگاه بودم، سخت بود؛ در کار تلویزیون بودم، سخت بود. طبیعی است خانواده ام اصلا با دین اسلام آشنایی نداشتند و مادرم می گفت، شما که در رشته خودتان این قدر خوب پیشرفت می کنید می توانید به مراحل بالاتر برسید اما اگر روسری به سر کنید دیگر نمی توانید کار پیدا کنید. من به مادرم گفتم اصلا چیزی نیست چون خدا دستور داده نباید از جامعه و کسی بترسیم.

او در پاسخ به این پرسش که شما دین های مختلفی را بررسی کرده اید. آیا می توانید مقایسه ای بین “اسلام و شیعه” با “بودا” داشته باشید؟ گفت: البته بودایی و هندویی و خیلی ادیان دیگر را خواندم اما از اول خیلی به آنها علاقه نداشتم. در حال حاضر هم بودایی در غرب مد شده است.

هاشمی ادامه داد: آن موقع یک یا 2 سال بعد از انقلاب اسلامی ایران بودایی برای من جذابیت نداشت؛ اما بعضی چیزها در ادیان مختلف و ایدئولوژی احترام گذاشتن و از نظر اخلاق خوب بودن در تمام دین ها وجود دارد؛ اما خیلی برای مطالعه بودایی تلاش نکردم و بیشتر بین یهودی ، مسیحی و مسلمانان و سنی و شیعه مطالعه می کردم.

*حس کردم اسلام یک دین زنده است

او گفت: حس کردم اسلام یک دین زنده است. اسلام دستوراتی برای همه چیز دارد. مثلا پس از اینکه مسلمان شدم در آمریکا درباره خوراک که چه چیزاهایی بخورم و نخورم دستوراتی داشت و ارتباط با دیگران چطور برقرار کنم و حد و حدود همه چیز مشخص شده است. واقعا برای سلامتی فرد و جامعه لازم است.

هاشمی ادامه داد: اگر در آمریکا 300 میلیون جمعیت باشد، 300 میلیون تعریف خوب بودن دارند اما اسلام حد و حدود و ارتباط گذاشته و آن قانون گذاشتن خیلی کمک بزرگی است.

او درباره روز مسلمان شدنش گفت: جمعه من در دانشگاه بودم. بالاخره تصمیم گرفتم. شنبه به مرکز اسلامی دانشگاه رفتم و اشهدم را گفتم و دوشنبه به کلاس برگشتم اما با روسری. وقتی وارد کلاس شدم استاد گفت این چیه؟ چرا این شکلی هستی؟ گفتم مسلمان شدم و دستورات دینم است. استاد گفت برای همیشه می خواهی این طور باشی؟ گفتم بله.

هاشمی با بیان اینکه داشتن حجاب یک کمک بسیار بزرگ برای ما خانم هاست و ارزش خودمان است، گفت: متاسفانه برخی خانم ها ارزش خودشان را نمی دانند در حالی که آرایش کردن توجه منفی است از نظر تفکر و دیدگاه مرد.

او افزود: بعضی از کشورها قوانینی گذاشته اند که خانم ها حجاب نداشته باشند و نوع حجاب را خودشان انتخاب می کنند و ادعای آزادی دارند. این یک نشانی است و کاملا غرب به اسلام حمله کرده است.

* الان پیشرفته ترین دین در آمریکا اسلام است

مستندساز مسلمان آمریکایی تصریح کرد: اگر خانم های مسلمان راه را درست بروند، کاملا جامعه اسلامی سالم می ماند و پیشرفت می کند. هدف اصلی الان ضد اسلام و ضد حجاب تبلیغ کردن است و راجع به مردها منفی صحبت می کنند؛ یعنی می خواهند زن ها را کنترل کنند و این ها همه بازی های خودشان است چون نمی خواهند که اسلام پیشرفت کند و هر کاری کردند برعکس شد.

او در پاسخ به این پرسش که جامعه آمریکایی در آینده نه چندان دور می تواند به عنوان قطب جذب شیعه محسوب شود و مردم به سمت شیعه روی بیاورند؟ گفت: صد در صد می تواند باشد.

هاشمی اضافه کرد: من تابستان آمریکا بودم و در دانشگاه راه می رفتم. چند خانم با حجاب را دیدم و با آنها صحبت کردم. یکی سنی بود و 2 تای دیگر شیعه بودند. پرسیدم چه چیزی باعث شده در این تابستان گرم با حجاب هستید؟ گفتند، ما به یک بن بست رسیده بودیم.هر چه اینها می گویند آزادی برای ما بی معنا شده بود.

او ادامه داد: در حال حاضر در آمریکا وهابی ها خیلی فعالیت می کنند و خیلی خرج و تلاش می کنند که اگر کسی به اسلام گرایش پیدا می کند، سلفی باشد. خیلی خطرناک هستند و ما به عنوان شیعه باید خیلی فعال تر باشیم.

مستندساز مسلمان آمریکایی در پاسخ به این پرسش که اولین کتاب هایی که پس از آشنایی با شخصیت امام خمینی (ره) شما را به سمت شیعه گرایش داد چه چیزی بود؟ گفت: کتاب ها به زبان انگلیسی بود «What is Islam?» معرفی اسلام از دیدگاه شیعه بود و بعدا “صحیح مسلم” را خواندم که راجع به امیرالمومنین بود.

او تصریح کرد: من اگر فکر می کنم 23 سال مسلمان نبودم نمی دانستم اسلام چیست. متاسفانه تعریف دنیای امروز کاملا بر عکس است و چیزی که با ارزش است کاملا برعکس می شود. مانند اهدای جایزه نوبل به اتحادیه اروپا برای صلح که بسیار خنده دار است و اوباما هم چندسال پیش نیز این جایزه را دریافت کرد.

او اظهار کرد: مهمترین چیزی که من از اسلام برای زندگی کردن یاد گرفته ام، توکل کردن به خدا و صبور بودن است. نا امید نبودن و آرامش داشتن از همه چیز مهم تر است. با اعتقاد به خدا می توان آرامش قلبی را داشت و در این وضعیت از سختی ها و مشکلات فرار نکرد.

هاشمی، توصیه هایی به معلمان هم داشت و گفت: واقعا الگو باشید. اخلاق معلم خیلی مهم است و بی اخلاقی و بی احترامی فکر نمی کنم نتیجه مثبتی داشته باشد.

او در پایان به دانش آموزان گفت: احترام همیشه باید باشد و ارزش خودشان را بدانند و واقعا تلاش کنند. ایران در حال حاضر تحت فشار است و بچه ها الان وظیفه بیشتری از نسل قبل دارند. سواد داشتن و پیشرفت کردن فردی و جامعه باعث پیشرفت و استقلال می شود.

منبع : شفقنا/ انتهای متن/

نمایش نظرات (2)