شش دلیل دیگر برای بدحجابی

آقای دکتر شاه محمدپور جمعه شب به صورت آنلاین پاسخگوی سوالات کاربران بودند….

77

سرویس اجتماعی به دخت/

چرا بعضی خانم ها خوب لباس نمی پوشند و به عبارتی بدحجابند؟ درقسمت قبل دلایل فردی و خانوادگی را گفتیم و این بار هم دلایل خانوادگی و هم دلایل اجتماعی را و صد البته باز هم نقش آقایان را در بدحجابی خانمها.

درباره موضوع حجاب صحبت شد و بحث به دلایل کم حجابی رسید امروز هم به چند دلیل دیگر اشاره می کنم البته این را هم بگویم که هر چه بیشتر بدانیم وظیفه ما سنگینتر خواهد شد! خداوند متعال در قرآن کریم فرموده آیا آنان که می دانند با آنان که نمی دانند برابرند؟ این یعنی داشتن علم موجب مسئولیت خواهد شد انشاء الله که حواسمان رابیشتر جمع می کنیم.

دلیل اول  غرب زدگی :  یکی دیگر از دلایل بی حجابی غرب زدگی ماست ؛همه ما مقصریم منتها چون موضوع به خانمها ختم می شود آنها متهم می شوند وگرنه بخدا مردان در گسترش بی حجابی خانمها به مراتب از خود خانمها نقش پر رنگتری دارند.که دلایلم را عرض می کنم.دلیل اول مدیریت فرهنگی اجتماع دست مردان است یا خانمها؟ چقدر مدیر موثر خانم داریم؟ چقدر اداره امور مربوط به خانمها را دست خودشان داده ایم؟ تقریبا ” هیچ! تازه وقتی می خواهیم جایی مدیر خانمی را بکار گیری کنیم در اموری است که معمولا مربوط به خانمها نمی شود. مدیریت فرهنگی جامعه را که با مردان به عهده دارند.

چرا می گویم غرب زدگی؟ چون در غرب موضوع بی حجابی عادی است، هرچند بعضی ها هم حجاب دارند . البته این غرب زدگی دلیل هم دارد وقتی صبح تا شب فیلم غربی نگاه می کنیم؛ کارتون غربی نگاه می کنیم؛انشاء الله که ماهواره نگاه نمی کنیم! طبیعی است که اینطور هم بشود.همانطور که پارچه آب می رود، حجاب هم با فیلم غربی و ماهواره آب می رود! غرب زدگی به این نیست که من کراوات بزنم و آرزوی زندگی در آمریکا داشته باشم.غرب زدگی به این است که در ایران ادای یک آمریکایی را در بیاورم! باز تکرار می کنم که اگر دنبال مقصرید آقایان مقصرند.

دلیل دوم چشم چرانی مردها: مردان چقدر مراقب چشم و گوش و فکر و رفتار خود هستند؟ اگر بی حجاب در اجتماع مردان تکریم نشود، آیا باز بی حجاب می ماند یا نه! البته تکریم انواع مختلفی داد بعضی ها به زن نامحرم خیره می شوند و چشم چرانی می کنند و می شود گناه . بعضی هم نه اینطور نیستند ،خیره می شوند تمام قد نگاه می کنند، بعد می گویند سبحان الله ! عجب وضع بدی شده. آقا گناه می کند و ذکر هم می گوید.

2-    دلیل سوم سهل انگاری پدر: یکی دیگر از دلایل بی حجابی سهل انگاری والدین مخصوصا پدر خانواده است؛ حجاب را از خودمان باید شروع کنیم، از پسرمان باید محجوب بودن را بخواهیم . وقتی پسر خانواده از آرایش زنانه استفاده می کند و والدین سکوت می کنند،  در حقیقت فضای بی حجابی را در منزل مهیا کرده اند.اگر یک بار نسبت به حضور فرزند یا خانمت در جمع نامحرمها بی تفاوت شدی ،دیگر نمی توانی امر به حجاب کنی!خواهش می کنم نسبت به چیزی که در آن اختیار ندارید، تخفیف ندهید.حجاب امر خداست، نه اختیار و حق شما! چرا حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال می کنید؟یک جشن تولد؛ یک جشن عروسی مختلط،  یک میهمانی ناجور؛ گاهی بهایی به اندازه تمام عمر خواهد داشت! پدران و مادران عزیز خوب گوش کنید به عنوان مشاور خانواده مراجعان بسیاری داشته ام از خانمهای بد حجاب که در حضور مادر و پدرشان دلیل بی حجابی خود را قصور والدین عنوان کرده و بخدا قسم می خوردند که این کوتاهی آنها را نمی بخشند و حلال نمی کنند!

3-    دلیل چهارم وسوسه های شیطان : دلیل بعدی بی حجابی وسوسه های شیطان است. یکی از کارهای اصلی شیطان زینت کردن و خوب جلوه دادن گناه است.چرا؟ چون انسان موجودی خدایی است و ذاتا” از گناه گریزان است. اما شیطان گناه را زینت می دهد. به کتاب خداوند متعال دقت کنید می فرماید:” فزین لهم شیطان اعمالهم” یعنی شیطان اعمال آنها را برایشان زیبا جلوه داد. لذا توجه داشته باشیم که بنده شیطان نباشیم،  به حرف او گوش ندهیم. خانمها دقت کنید شیطان از روز اول با ما مشکل داشته و قسم خورده ما را بد بخت کند. حواسمان را جمع کنیم. زیبایی صورت را در ویترین اجتماع قرار ندهیم ؛ بخدا هر کسی لایق دیدن شما نیست ! شما خیلی محترم و عظیم الشان هستید.لذا در مقابل وسوسه با کمی تامل و فکر پیروز می شویم.ان شاء الله

4-    دلیل پنجم کم رنگ شدن خصلت های انسانی: دلیل بعدی بی حجابی کم رنگ شدن خصلت های انسانی است. زندگی وقتی بر مبنای غریزه قرار گرفت و بر همان مبنا حرکت کرد، تمام شئون ما می شود غریزه. وقتی مشکل اصلی یک خانواده می شود لاغری خانم! یا کم پشتی موی سر آقا ! طبیعی است که مشکلات دیگر در ردیف بعدی قرار می گیرند و موضوعات بعدی در روند رسیدگی شاید به فراموشی سپرده شوند.اگر بدانیم با بها دادن بیش از حد  به زیبایی صورت و هیکل و سایز و اینجور چیزها چقدر بیماری های روانی را در اجتماع خود افزایش می دهیم، حتما احساس گناه خواهیم کرد. بسیاری از خانمها در تلاشند علائم عادی و طبیعی بدن خود را که تابع سن آنهاست، پنهان کنند. مسن شدن و پیر شدن را برای خود نقطه ضعف می دانند و احساس شرم می کنند.چرا؟ چون جوان بودن و زیبا بودن و خوش هیکل بودن امتیاز است نه پر سن بودن با تجربه بودن و بقول قدیمی ها گیس سفید بودن. از کجای فرهنگ ایرانی  به کجا رسیدیم! زینت خانمها قسمتی از حقوق آنها و بسیار محترم، اما با کدام سن چه کاری انجام دادن خود حکایت دیگری است.خانمی که در سن پنجاه سالگی رفتار یک دخترخانم پانزده ساله را تقلید می کند، از لحاظ روحی احساس پوچی خواهد کرد و حنما بیمار خواهد شد. عزیزان به خصلت های انسانی بیشتر توجه کنید.به مطالعه بیشتر توجه کنید.به محبت به دیگران بیشتر توجه کنید؛ به ادب و تربیت بیشتر توجه کنیم؛به بهبود روابط با دیگران بیشتر توجه کنیم؛ به حیا و وفای به عهد اهمیت بدهیم و دیگر خصلت های انسانی که قابل احترامند.

5–    دلیل ششم سخت گیری بیش از حد : یکی دیگر از دلایل بی حجابی سخت گیری بیش از حد والدین به فرزندان است؛ یعنی آنقدر والدین فرزند خود را در تنگنا قرار می دهند که فرزند در اولین فرصتی که احساس آزادی می کند حدود خود را فراموش می کند و به اصطلاح گذشته را هم جبران می کند. پدر و مادر عزیز مومن و حزب الهی! لطفا از خدا جلو تر نباشید ، حلال خدا را بر فرزند خود حرام نکنید.اگر فکر می کنید کاری را از روی مصلحت انجام می دهید ،کار شما صحیح نیست. هیچ مصلحتی در عدم رعایت حقوق فرزند شما و خانم شما نیست!یک نمونه تحقیق خدمت شما عرض می کنم: هافمن از تحقیقات خود در باره فرزندانی که والدین آنها سخت گیر بوده اند ، چنین نتیجه می گیرد « کودکانی که در خانوادۀ سخت گیر بزرگ می شوند ، معمولاً مطیع وفرمان بردارند ؛ ولی در اکثر موارد رفتار آنها توأم با پرخاش گری است . آنها در بین هم بازی های خود محبوبیت زیادی به دست نمی آورند ؛ زیرا برای حقوق دیگران احترام قائل نمی شوند . این کودکان در برابر انتقاد بزرگ ترها بی تفاوت واز ثبات عاطفی کمی برخوردارند و سرانجام این که گریش بیش تری به انحرافات اخلاقی از خود نشان می دهند

عزیزان فرزندان ما ماشین یادگیری یا آدم آهنی نیستند ،فکر دارند و اختیار دارند؛ کاری نکنیم که بعدها پشیمان شویم.

گفتن این حرف برایم سخت است اما باور دارم اگر موضوع حجاب را درست مدیریت نکنیم و با توجه به اصل رعایت حرمت و کرامت انسان بر پایه آیات قرآن کریم و سیره عملی پیامبر اکرم روحی فدا و ائمه هدی و رهنمود عقلا و متخصصین و” صد البته نه بر پایه نظر و سلیقه عده معدودی از افراد” حرکت نکنیم؛ موضوع بد حجابی و بی حجابی روز به روز دارای ابعاد تازه تری خواهد شد و خدای ناخواسته چنان می شود که اگر روزی نتوانستند با زور باتوم چادر از سر زنان ایرانی بردارند ما با خواهش و تمنا هم نتوانیم چادر را بر سر زنان نگه داریم.

انسان کامل را درست درک نکردم اما از شما می خواهم دعا کنید کاملا انسان شویم.انشاء الله

دکتر شاه محمد پور/انتهای متن/

نمایش نظرات (77)