پاسخ به سوالات پزشکی زنان و دختران / بخش چهارم

کاربران محترم درباره آزمایش قبل از ازدواج، نحوه استفاده از قرص جلوگیری از بارداری سوالاتی کرده بودند که به بیان پاسخ آنها می پردازیم

سرویس سلامت به دخت

*** در آستانه ازدواج هستم. یکی از اقوام ما دچار کم خونی است. از آزمایشی که باید قبل از ازدواج بدهم نگران هستم. لطفا درمورد آن توضیح بدهید.

آزمایشی که قبل از ازدواج انجام می شود، مربوط به نوعی کم خونی ارثی به نام تالاسمی است که در ایران شایع است. فامیلی که ذکر کردید ممکن است کم خونی در اثر فقر آهن داشته باشد که شایع هست اما ارثی نیست. تالاسمی دو نوع دارد:خفیف یا مینور و شدید یا ماژور.

آزمایش قبل از ازدواج برای پیدا کردن افراد ناقل ژن تالاسمی انجام می شود تا از تولد فرزندان مبتلا به نوع ماژور یا شدید پیشگیری شود. ابتدا از مرد آزمایش گرفته می شود. در صورتی که او ناقل ژن تالاسمی باشد، از دختر هم آزمایش می گیرند. اگر هر دو ناقل ژن باشند؛ به آنها توصیه می شود که ازدواج نکنند و در صورت ازدواج بچه دار نشوند و در صورت بچه دار شدن، در دوران بارداری مادر تحت نظر باشد تا اگر جنین مبتلا بود اقدامات لازم انجام شود.

بهتر است نگرانی را از خود دور کنید. فعلا دلیلی وجود ندارد که شما ناقل این ژن باشید.

***مدتی است که از قرص جلوگیری از بارداری استفاده می کنم، اما دچار لکه بینی می شوم. علت آن چیست؟

قرص جلوگیری از بارداری یک وسیله خوب و مطمئن است. اما در مصرف آن باید به چند نکته توجه نمود:

– این قرص را باید هر شب و سرساعت معین خورد. بهمین سبب در پشت ورق قرص اسم روزهای هفته نوشته شده تا به مرتب خوردن کمک شود.

– اگر نامرتب خورده شود چه می شود؟ اگر هر شب بخورید اما سر ساعت نخورید؛ دچار لکه بینی خواهید شد. اگر بعضی شب ها فراموش و یا سهل انگاری کنید و دارو را نخورید، علاوه بر لکه بینی و احیانا خونریزی، اثر جلوگیری کننده قرص کم می شود و احتمال حاملگی وجود خواهد داشت. بنابراین دقت کنید که قرص را هر شب و سرساعت معین میل کنید.

– یک دلیل دیگر هم ممکن است برای لکه بینی وجود داشته باشد و آن نوع قرص است. اگر دارو را مرتب و با دقت می خورید، با مشورت پزشک می توانید نوعی که به شما بیشتر می سازد را استفاده کنید.

***به زودی مراسم عقد اینجانب با جوانی که اعتماد من و خانواده ام را جلب کرده برگزار می شود. اما مراسم عروسی و شروع زندگی ما یک سال دیگر خواهد بود. شنیده ام قبل از ارتباط کامل جنسی احتمال حاملگی وجود دارد. لطفا در این مورد توضیح دهید.

اگر روابط زناشویی کامل هم نباشد، احتمال رسیدن اسپرم به رحم زن و حاملگی وجود دارد. بهتر است احتیاط کنید و یا از وسائل جلوگیری استفاده نمایید.

دکتر شریفه جعفری

بخش های قبلی پرسش ها و پاسخ های پزشکی

پاسخ به سوالات پزشکی زنان و دختران / بخش اول

پاسخ به سوالات پزشکی زنان و دختران / بخش دوم

پاسخ به سوالات پزشکی زنان و دختران / بخش سوم