۶۰ درصد از زنان جوان علاقه‌ای به بچه‌دارشدن ندارند

یک عضو انجمن جامعه‌شناسی خبر داده است که 60 درصد از زنان جوان علاقه ای به بچه دارشدن ندارند.

0

سرویس خبر به دخت/

دکتر افسر افشار نادری استاد جامعه‌ شناس و عضو انجمن جامعه‌ شناسی ایران با بررسی نگرش سه نسل از زنان ایران از کاهش علاقه زنان نسل امروز نسبت به مادر شدن خبر می‌ دهد و اضافه می کند: در پژوهشی که انجام شده نگرش نسبت به مادر شدن در میان سه نسل از زنان بررسی و مشخص شد که زنان برای حوزه خصوصی دغدغه ای ندارند و بیشتر دغدغه‌ شان موفقیت در حوزه عمومی‌است. مادری نوعی اسطوره محسوب می‌ شود. این مفهوم نوعی سازه اجتماعی است و پیرامون آن وظایف و نقش‌هایی نیز تعریف شده است. اما تصور و معنای آن در جامعه امروز دچار تغییر اساسی شده است و نوعی تناقض دیده می ‌شود.
به طوری ‌که افراد با پذیرش نقش‌ های مادری احساس می ‌کنند از بسیاری از موقعیت‌ های اجتماعی باز می‌ مانند. نسل‌ های مختلف به صورت‌ های گوناگونی به این موضوع نگاه می‌ کنند. نسل جدید بیش از نسل‌های قبلی، مادر بودن را مانع فعالیت‌ های اجتماعی خود می‌ داند. در واقع آنها علاقمندند در حیطه عمومی ‌زندگی مانند سرکار رفتن و تحصیل کردن موفق باشند. زنان فکر می‌ کنند اگر ازدواج کنند و بچه دار شوند از اهدافشان دور می‌ شوند. هر چند نسل سوم را هم که بررسی می‌کنیم هنوز هم این نگرش اسطوره‌ ای به مادری وجود دارد اما اگر این نقش در تعارض با دیگر نقش‌ های زنان امروز قرار بگیرد سعی می ‌کنند، نقش‌ های دیگر را بر این نقش ترجیح دهند.
وی در این ارتباط ادامه داد من این موضوع را در جامعه موردی میان سه نسل از زنان بررسی کردم که در این میان بیشتر دختران نسل جوان ما علاقه ای به بچه دارشدن ندارند در این تحقیق مشخص شد که نسل اول کمتر از ۵ فرزند نداشتند یعنی از ۱۰ فرزند شروع می‌ شد تا ۵ فرزند. نسل دوم بین۲ تا ۴ فرزند داشتند اما نسل سوم که زنان جوان هستند ۶۰ درصدشان علاقه‌ ای به بچه‌ دار شدن نداشتند و تنها ۵ درصدشان بچه داشتند. بیشتر آن ها از نبود امکانات و نداشتن شرایط لازم برای بچه‌ دار شدن صحبت می‌ کنند و خیلی ‌هایشان علاقه چندانی به بچه‌ دار شدن نشان نمی‌ دهند. در واقع نسل جدید یا فرزند ندارند یا به تک فرزندی اعتقاد دارند.

منبع: قانون/انتهای متن/

درج نظر